• Anonym (Vågar man?)

Hur mycket pengar hade ni kvar på kontot efter ni köpt hus?

Ja som rubriken lyder. Hur mycket pengar hade ni kvar efter husköp? 

Vi är i husköpar taget och det är med skräck blandad förtjusning. Jag är van att alltid ha minst 100,000 som jag kan göra vad jag vill med, men efter detta eventuella husköp kommer jag bara ha 30,000 :( Det gör mig rädd och gör att jag nästan inte vill köpa huset. Men det är vårt drömhus och har allt det vi behöver. Inte så lätt att hitta ett hus med 5 vettiga sovrum i denna stad.

Så är jag bara fånig? Klarar man sig med 30,000 kvar som kommer att bli betydligt mer efter några månader. Vi beräknar att vi kommer att kunna spara minst 10,000 varje månad...

• Svar på tråden Hur mycket pengar hade ni kvar på kontot efter ni köpt hus?
  • sirisdotter

Vilka  katastrofer  garderar du dig för;   att flera tänder kommer att plötsligt rasa samtidigt,  att  alla glasögon går sönder samtidigt eller att ni plötsligt får höga veterinärkostnader?   Ok,  tvättmaskinen kan förstås falla ihop direkt efter husköp också.    Diska för hand går väl an,  tvätta för hand gör nog inte så många idag.  En balkong kan rasa ner?  Vattenskada uppstå.....Någon eller båda kan plötsligt bli långtidssjukskriven - eller avlida,   förstås.  

Är du kanske trygghetsnarkoman?    Ni  verkar inte ha några problem med att bygga upp ny buffert.

• Gladskit

Jag är också van vid ungefär samma buffert som du och vår sjönk till kanske hälften precis efter husköpet. Just då kändes det inte bra.. tänk om!!?? Man vet aldrig vad som kan hända i ett hus - annat än att det blir DYRT!
    Sen byggde vi upp den hyggligt men utlandsresa + bröllop i vår har naggat lite. Nu är den på en lagom nivå, inte riktigt som innan (100k) men vi har så att vi kan täcka det mesta.

Sen beror det ju lite på hur mycket man har belånat huset på också. Vi har goda marginaler att öka på huslånet om det skulle bli jättekris.

Och ett tips, det är inte alls säkert att ni kommer att kunna lägga undan 10000kr/månad nu i början. Enligt våra budgetar ska vi också göra det varje månad (minst) men första halvåret var det massor av saker som kostade så det blev inte så mycket sparat som vi tänkt. Det var utemöbler, verktyg, gräsklippare, grill (!), rullgardiner, färg osv.

• Anonym

Vi hade ca 400.000 kvar när vi köpt lägenhet. Vi är, precis som du, vana att ha ganska mycket pengar i buffert. Vi hade sparat väldigt aggressivt i dygt 6 år innan vi köpte så vi tömde i princip våra sparkonton när vi lade in 1.9 miljon kontant. Om vi inte kunnat spara så pass mycket som vi gjorde så hade vi inte köpt lägenheten. Men vi är å andra sidan extrema sparare, vi har vädligt goda inkomster men väljer ändå tältsemester och litet boende och överskottet går in på sparkontot. Inte alla vill ju leva så...

Om ni kan spara 10.000 per månad och har 30.000 när ni köpt så ser jag absolut ingen fara på taket. Då kan ni ju spara 120.000 per år vilket blir 150.000 vilket är mer än nog i buffert för en vanlig familj.

• Anonym (Första huset)

Vi köpte vårt hus i vintras för 2,2 milj. Betalade 600 000 + lagfart och pantbrev själva, lån på 1,6. Hade kvar 160 000 kvar i buffert, nu ökat till strax över 200 000.

• Anonym (Vågar man?)
    sirisdotter skrev 2011-07-30 12:21:14 följande:
    Vilka  katastrofer  garderar du dig för;   att flera tänder kommer att plötsligt rasa samtidigt,  att  alla glasögon går sönder samtidigt eller att ni plötsligt får höga veterinärkostnader?   Ok,  tvättmaskinen kan förstås falla ihop direkt efter husköp också.    Diska för hand går väl an,  tvätta för hand gör nog inte så många idag.  En balkong kan rasa ner?  Vattenskada uppstå.....Någon eller båda kan plötsligt bli långtidssjukskriven - eller avlida,   förstås.  

Är du kanske trygghetsnarkoman?    Ni  verkar inte ha några problem med att bygga upp ny buffert.
    Har inga djur så veterinärkostnader oroar jag mig inte för :)

Trygghetsnarkoman vill jag väl inte påstå att jag är men jag är en sådan person som inte vill sätta mig själv i skiten bara för att jag vill ha.... Uppvuxen med att man ska ha en buffert och inte köpa på avbetalningar... 
  • Anonym (Vågar man?)
    Gladskit skrev 2011-07-30 19:44:56 följande:
    Jag är också van vid ungefär samma buffert som du och vår sjönk till kanske hälften precis efter husköpet. Just då kändes det inte bra.. tänk om!!?? Man vet aldrig vad som kan hända i ett hus - annat än att det blir DYRT!
    Sen byggde vi upp den hyggligt men utlandsresa + bröllop i vår har naggat lite. Nu är den på en lagom nivå, inte riktigt som innan (100k) men vi har så att vi kan täcka det mesta.

Sen beror det ju lite på hur mycket man har belånat huset på också. Vi har goda marginaler att öka på huslånet om det skulle bli jättekris.

Och ett tips, det är inte alls säkert att ni kommer att kunna lägga undan 10000kr/månad nu i början. Enligt våra budgetar ska vi också göra det varje månad (minst) men första halvåret var det massor av saker som kostade så det blev inte så mycket sparat som vi tänkt. Det var utemöbler, verktyg, gräsklippare, grill (!), rullgardiner, färg osv.
    Vi kommer att låna allt utom 15% då som vi måste gå in med kontant. Har faktiskt ingen aning om vi kan belåna huset mer :S Kanske nått man ska kolla upp... Vet inte alls hur detta fungerar... Har aldrig haft så "lite" pengar på banken förut så det tar verkligen emot.... Men samtidigt vad har man sparade pengar till?

Du har ju helt rätt i att första månaderna kommer vi inte kunna spara mycket. Kommer att gå åt en hel del att köpa saker. Tar emot det med...  Men huset är bara att flytta in i så det är ju bra :)

Är jätte nervös. Är rädd att vi missar nått viktigt.. Som det där med belåningen på huset... Ska man göra en egen värdering av huset innan?

• sirisdotter
    Anonym (Vågar man?) skrev 2011-07-30 21:47:22 följande:
    Har inga djur så veterinärkostnader oroar jag mig inte för :)

Trygghetsnarkoman vill jag väl inte påstå att jag är men jag är en sådan person som inte vill sätta mig själv i skiten bara för att jag vill ha.... Uppvuxen med att man ska ha en buffert och inte köpa på avbetalningar... 
    Oj,  köpte ni hus KONTANT!
  • sirisdotter
    Anonym (Vågar man?) skrev 2011-07-30 22:11:21 följande:
    Vi kommer att låna allt utom 15% då som vi måste gå in med kontant. Har faktiskt ingen aning om vi kan belåna huset mer :S Kanske nått man ska kolla upp... Vet inte alls hur detta fungerar... Har aldrig haft så "lite" pengar på banken förut så det tar verkligen emot.... Men samtidigt vad har man sparade pengar till?

Du har ju helt rätt i att första månaderna kommer vi inte kunna spara mycket. Kommer att gå åt en hel del att köpa saker. Tar emot det med...  Men huset är bara att flytta in i så det är ju bra :)

Är jätte nervös. Är rädd att vi missar nått viktigt.. Som det där med belåningen på huset... Ska man göra en egen värdering av huset innan?

Nu förstår  inte alls!   Först skrev du att du inte  vill hålla på med avbetalningar -  här står det att ni kommer att låna allt utom 15 %.....
  • Gladskit
    Anonym (Vågar man?) skrev 2011-07-30 22:11:21 följande:

Vi köpte hus innan kravet på 15% kontantinsats så vi har ingen sån gräns vi behövde hålla oss inom. Men vårt är belånat under det ändå, så vi har marginal om man jämför med vad vi köpte det för. Det är inte aktuellt och vi har inte värderat om huset sen vi köpte det utan det är bara i värsta värsta fall om något riktigt dyrt skulle braka ihop (typ värmepannan) som vi möjligen kommer att behöva göra det.

Jag tycker ni verkar ha rätt tänk, så oroa dig inte så mycket. Det är jättetrevligt att bo i hus
Svar på tråden Hur mycket pengar hade ni kvar på kontot efter ni köpt hus?