• Fidelis ad urnam

Hur FAN får man ren en ugn där det har bränt fast ordentligt?

Det har bränt fast ORDENTLIGT i ugnen.
    Jag har nu provat med en blandning (hittade receptet på nätet) av bikarbonat, salt och vatten. Men det hjälpte inte.
    Jag har skrapat med en hällskrapa och får bort mycket men det är svårt där bottnen på ugnen buktar upp. Det blir som en kant där det inte går att skrapa.
    Har provat med såpa som har fått verka tills ugnen nått 100 grader och sedan svalnat.
    Men det hjälper inte.

HJÄLP!!

• Svar på tråden Hur FAN får man ren en ugn där det har bränt fast ordentligt?
  • Vickan I

Har du testat med "ugn och grill rengörare"? En sprayflaska som blir som skum som man låter verka och sedan skrubbar lite. Brukar fungera bra.

• Malwa

Yes powerspray är oslagbart! spraya låt verka i ca 20min skölj bort med ljummet vatten.

Ramlar man för att man dör eller dör man för att man ramlar?
  • Fidelis ad urnam
    Vickan I skrev 2011-07-30 18:47:59 följande:
    Har du testat med "ugn och grill rengörare"? En sprayflaska som blir som skum som man låter verka och sedan skrubbar lite. Brukar fungera bra.
    Provat. Funkade inte.
    Malwa skrev 2011-07-30 18:56:31 följande:
    Yes powerspray är oslagbart! spraya låt verka i ca 20min skölj bort med ljummet vatten.
    Tar det bort riktigt fastbränd skit?
  • Vinxen

Vanlig såpa. Grönsåpa! Skrubba ur så mycke du kan. Stäng ugnen å sätt på den med såpvatten i. De brukar funka. Googla för graderna, dom kommer jag inte ihåg.

• PVeraB

riktig ugnsrengöring tar bort allt, fastbränt eller inte.
    De sticker i ögonen när man håller på det. Hualigen. Men det blir rent.
    Jag har bara använt det när jag flyttstädat pga det är så hiskeligt starkt

typ mr Muscel

• figurehead

från Tv4:s Rent hus

Städa ugnen invändigt

Blanda tvättsåpa med vatten i en blomspruta och spraya sen ugnen invändigt. Vrid upp den till 100 grader och låt stå i 20 min. Stäng av och låt svalna. Sen är det bara att enkelt torka av all gammal ingrodd smuts med en fuktad svamp. Har du ingen såpa hemma - ställ in en djup tallrik med ättika inne i ugnen i 50 grader. Låt stå i en halv till en timme och tvätta sedan rent.

www.tv4.se/1.897929
    Figuren luktar Hubba bubba
  • Fidelis ad urnam
    Vinxen skrev 2011-07-30 20:01:20 följande:
    Vanlig såpa. Grönsåpa! Skrubba ur så mycke du kan. Stäng ugnen å sätt på den med såpvatten i. De brukar funka. Googla för graderna, dom kommer jag inte ihåg.
    figurehead skrev 2011-07-30 20:12:41 följande:
    från Tv4:s Rent hus

Städa ugnen invändigt

Blanda tvättsåpa med vatten i en blomspruta och spraya sen ugnen invändigt. Vrid upp den till 100 grader och låt stå i 20 min. Stäng av och låt svalna. Sen är det bara att enkelt torka av all gammal ingrodd smuts med en fuktad svamp. Har du ingen såpa hemma - ställ in en djup tallrik med ättika inne i ugnen i 50 grader. Låt stå i en halv till en timme och tvätta sedan rent.

www.tv4.se/1.897929
    Jag har redan provat det, men det fungerade inte.
  • Ororo
    PVeraB skrev 2011-07-30 20:05:25 följande:
    riktig ugnsrengöring tar bort allt, fastbränt eller inte.
    De sticker i ögonen när man håller på det. Hualigen. Men det blir rent.
    Jag har bara använt det när jag flyttstädat pga det är så hiskeligt starkt

typ mr Muscel
  • Linchik80

Blanda Ättiksprit och bakpulver eller Ättiksprit och bikarbonat det brukar göra susen på ett par minuter

Svar på tråden Hur FAN får man ren en ugn där det har bränt fast ordentligt?