• Caliin

Hjälp, vad hittar ni på med era 10 månaders?

Ja, som rubriken lyder, vad gör ni med era 10 månaders om dagarna?

Jag har en väldigt bestämd liten kille här hemma så långa barnvagnspromenader går inte för sig. Att åka bil in till stan (1 mil) fungerar ibland, men han hatar, verkligen HATAR att åka i sin vagn runt i affärerna (oavsett om han åkte framåt eller bakåt). Dock brukar det fungera bättre i t.ex. mataffären eller IKEA där han kan åka kundvagn, men om man stannar mer än 20-30 sekunder på ett ställe så börjar han skrika.

Han lärde sig krypa för ca 1 månad sen och är fullt igång med att ställa sig upp mot allt och vill att jag ska gå runt med honom, och visst, det funkar ju en stund men sen tar ryggen stryk alldeles för mycket. Att sitta på golvet och leka fungerar en liten liten stund om man har tur, annars klättrar han bara runt på mig.
    Bada tycker han om, men det tar ju bara 30 minuter allt som allt på en hel dag (9 timmar tills mannen kommer hem och tar över)

De senaste månader har jag börjat bli väldigt less på att gå hemma, känns som om han varit såhär bestämd och grinig sen han var 5 månader. Och egentligen vet jag ju att han inte är grinig dygnet runt, utan bara när han är hungrig, trött eller uttråkad. Men det känns som det är jämt. Rynkar på näsan

Hjälp, vad kan man göra om dagarna? 

• Svar på tråden Hjälp, vad hittar ni på med era 10 månaders?
  • eliten

Gungar, sitter på filt med andra barn, hälla vatten i en balja med lite saker som flyter runt är roligt.. Leka med kökslådorna.

• Ingiz

Vår är också bestämd. Han började krypa vid 4 mån och ställa sig och gå vid 7 mån.
    Vad vi brukar göra är:
    De vanliga hushållssysslorna. Han älskar att stå och titta på tvättmaskinen i badrummet tex.
    Krypa runt, klättra i vardagsrummet.
    Jagas - han kryper efter mig eller jag låssas springer efter honom.
    Träffa kompisar som också har barn.
    Hoppa hoppgunga.
    Gå promenader. Jag har alltid min mei tai (bärsjal/sele med mig). Han brukar mer acceotera att sitta i den än i vagnen. (den funkar bra för ryggen - min ryg gick nästan sönder av babybjörn).
    Läsa böcker.
    Sjunga sånger och leka klapplekar.
    Sedan ska de ju matas en hel del och sova.

det var ett axplock. Hoppas det var till någon hjälp

• tackförfisken

Nu är det ju sommar :) underbart! Packa med mat och filt och sätt er någonstans , stranden, parken var som helst där det händer lite. Både du och han har lite att titta på och så kommer man iväg lite.regnar det är badhuset toppen...Nu har jag tre barn så det är fullt upp men försöker att alltid hitta på något litet varje dag.Går man bara hemma blir man ju galen tillslut ;)

• sallybuse

Kan ni inte gå på någon form av öppen förskola så får han kanske lite nytt att hitta på.Tror att han e lite bortskämd att han får göra lite som han vill.Dom lär sig fort di små.Att spela över lite o få mamma precis där jag vill ha henne.Börja bara vara lite mer bestämd över vad han kan o inte kan.

• Caliin

Ja men det är nästan sådant som jag gör också. Jag har kanske för höga krav?
    J*vla facebooks fel, man får ju panik av o läsa hur duktiga alla andra är och hur roligt de har hemma..

Men tack för era svar. Ska kolla upp om jag kan hitta någon bättre bärsele/bärsjal. Har inte kunnat använda min babybjörn på mer än ett halvår. Axlarna tar verkligen sjukt mycket stryk. 

• Caliin
    tackförfisken skrev 2011-07-30 19:00:03 följande:
    Nu är det ju sommar :) underbart! Packa med mat och filt och sätt er någonstans , stranden, parken var som helst där det händer lite. Både du och han har lite att titta på och så kommer man iväg lite.regnar det är badhuset toppen...Nu har jag tre barn så det är fullt upp men försöker att alltid hitta på något litet varje dag.Går man bara hemma blir man ju galen tillslut ;)
    Haha, ja, vi var på en 4H-gård en dag för att titta lite på djuren. 20 minuter gick bra, sen började han skrika i vagnen. Han verkade inte intresserad över huvudtaget över att det fanns djur som han aldrig sett tidigare.
    Men mat tycker han ju om, så att plocka med lite sånt kanske fungerar bättre. :) 
  • Caliin
    sallybuse skrev 2011-07-30 19:04:14 följande:
    Kan ni inte gå på någon form av öppen förskola så får han kanske lite nytt att hitta på.Tror att han e lite bortskämd att han får göra lite som han vill.Dom lär sig fort di små.Att spela över lite o få mamma precis där jag vill ha henne.Börja bara vara lite mer bestämd över vad han kan o inte kan.
    Jo, får nog försöka det. Har inte varit på någon öppen förskola ännu, för när han var yngre så märkte jag att han fort blev överstimulerad, plus att jag varit en sån hönsmamma som varit livrädd för att han ska få RS-virus (han föddes i slutet av september). Så vi var mest hemma då också. Vi åkte hem till kompisar och mor-/farföräldrar och så, men oftast inga varuhus. Men får nog ta mig i kragen och försöka komma iväg.

Joo han är nog lite bortskämd kanske. Har läst alldeles för mycket på FL om anknytning och så, så jag är så himla rädd att om jag låter honom skrika och inte visa att jag finns där, att han ska ta skada av det. Så jag håller på att bli knäpp av att hålla honom glad heeela tiden. 
  • tackförfisken

Ja, min yngsta hatar också vagnen så jag brukar undvika den ! Välj sådana ställen där han kan få krypa runt själv.... Sitta vid strandkanten och plaska är kul ( men sandigt ) riva gräs , plocka sten mm

• sallybuse
    Caliin skrev 2011-07-30 19:20:54 följande:
    Jo, får nog försöka det. Har inte varit på någon öppen förskola ännu, för när han var yngre så märkte jag att han fort blev överstimulerad, plus att jag varit en sån hönsmamma som varit livrädd för att han ska få RS-virus (han föddes i slutet av september). Så vi var mest hemma då också. Vi åkte hem till kompisar och mor-/farföräldrar och så, men oftast inga varuhus. Men får nog ta mig i kragen och försöka komma iväg.

Joo han är nog lite bortskämd kanske. Har läst alldeles för mycket på FL om anknytning och så, så jag är så himla rädd att om jag låter honom skrika och inte visa att jag finns där, att han ska ta skada av det. Så jag håller på att bli knäpp av att hålla honom glad heeela tiden. 

Ja du söta vän.Detta med att lära barn vad som e rätt o fel är inte så enkelt.Men jag tror de ända rätta är nog att vara så bestämd man kan.Och inte låta dom få som dom vill.För då har dom lärt sig nått.Så börja nu blir ju ett fasligt liv på han men de försvinner snart igen.Han tar ingen skada av att skrika lite.Börjar ni inte nu att visa honom vem som bestämmer så kan de bli svårt sen.Bara ge er inte en tum.Tungan ute
  • Caliin

Men gör era barn dessa saker mer än 10 minuter? Eller får ni göra samma saker dag efter dag?

• Ingiz
    Caliin skrev 2011-07-30 19:14:57 följande:
    Ja men det är nästan sådant som jag gör också. Jag har kanske för höga krav?
    J*vla facebooks fel, man får ju panik av o läsa hur duktiga alla andra är och hur roligt de har hemma..

Men tack för era svar. Ska kolla upp om jag kan hitta någon bättre bärsele/bärsjal. Har inte kunnat använda min babybjörn på mer än ett halvår. Axlarna tar verkligen sjukt mycket stryk. 
    Har du ställt in ryggplattan så du bär med höfterna? Nu när de börjar bli tyngre så kan man inte bära dem med axlarna som man gjorde när de var mindre. Kolla extra noga från 1.30 då han visar hur man justerar så höfterna bär mer:

Men jag kan verkligen rekomendera en mae tai eller ergo. För så här i efterhand vill jag att liten ska sitta groda  - naktdelen är ofta att de bara kan sitta vända in mot dig i dessa selar i BB kan du ju vända utåt. Även om instruktionsfilmen är för BB Miracle så kan man ställa in de flesta BB på det viset - tog mig 7 mån innan jag såg det av en slump på en kompis blogg där hon länkat till denna video.

Ja, fastna inte i duktighetsfällan - man gör det så jävla lätt. De första månaderna hade jag en lista jag bockade av: Borsta tänderna, d-droppar (fom 1 mån), semper magdroppar, äta frukost, tvätta, diska, gå ut och gå med bebisen.
    Jag bockade av det jag hade gjort och det var inget måste att hinna med allt. Nu i efterhand inser man ju att när de fortfarande låg platt på rygg hade man ju all tid i världen
  • Ingiz
    Caliin skrev 2011-07-30 19:20:54 följande:

Du kan inte skämma bort dem när de är så här små. De är inne i en separationsfas nu. De har börjat förstå att mamma o pappa kan försvinna från dem. Många håller också på att få tänder - gör dem också kinkiga.

De börjar också visa vad de vill. Vår lille son kan skrika tokigt argt för att han inte får sutta på min mobil han lyckats sno från skrivbordet. Jag brukar erbjuda något annat roligt och/eller trösta. Jag har hellre en bebis med temperament som säger ifrån när något är fel än en som är tyst och går med på allt.

Gör det som känns bäst för dig! Just nu är det så här men det vara inte för evigt även om det känns så (Ingen tröst - jag vet). Vill du trösta och krama så gör det. Klart man ska säga nej när de gör något de inte får, då blir det ofta skrik och gråt, och då kan du trösta bara du inte låter barnet gör det som det inte fick. Jag tror stenhårt på att säga ifrån, nej eller ta saken de inte får ha ifrån dem, men visa att mamma/pappa älskar dig ändå, genom att krama och trösta.

Men än en gång gör det som du känner bäst och det som funkar för er. Jag kan bara tala om vad jag tycker och hur jag gör och en del saker är ju fakta. Men tills slut så är det ju du som ska stå för/vara bekväm med vad du gör/hur du "uppfostrar" (det är de ju näst in till för små för nu) ditt barn. Man kommer ofta mycket långt med sunt förnuft och instinkter.
Svar på tråden Hjälp, vad hittar ni på med era 10 månaders?