• Polly S

Tappar ord, brist på ngt eller "bara" stress?

Har märkt att jag i stressade perioder "tappar ord", säger/skriver helfel eller inte kommer på ord alls. är detta en vanlig stressreaktion eller en vitaminbrist som yttrar sig så? (nyfiken på om det kan förebygga eller om det bara är att acceptera att man får förklara sig både en och 3 ggr ibland då det blir galet)

• Svar på tråden Tappar ord, brist på ngt eller "bara" stress?
  • Anonym (Emma)

Det är en mycket vanlig stressreaktion. Exakt hur vanlig vet jag inte, men tillräckligt för att jag skulle få den! Lite som om hjärna är insmord i olja och saker bara glider av.

• Polly S

Jo, det känner jag igen! Men det inget annat det kan bero på också, ngt man kan fixa?

• Anonym (Nutta)

Det kan bero på stress, men ibland kan det också bero på dåligt ordförråd.
    När jag blivit stressad har det blivit så och fått "fräsha upp" ordförrådet lite.. Läsa lite böcker, korsord mm. Det är också ett sätt att slappna av och "glömma" stressen.

Min sambo är totalt omöjlig vad gäller det där. SÅ ofta som det blir tydliga missförstånd för att han inte kan förklara sig, vänder på orden, menar något annat än han säger, svarar på andra saker än jag säger.
    Karln är ju inte dum, bara ofokuserad -men likväl blir jag galen!

Man kan nog öva upp det, det funkar på mig iaf.

• Scream2

Har du andra symtom på att kroppen inte är i form?

• Polly S

Haha, dåligt ordförråd är det inte, men tack ändå!

• Polly S

Smilla75: jaså? tack, ska googla! blir det värre vid stess då med?

• Polly S

Scream: har varit sjukskriven pga stress nu, men märker av ordbortfallet även vid lindrigare stress.

• Scream2
    Polly S skrev 2011-07-31 15:56:56 följande:
    Scream: har varit sjukskriven pga stress nu, men märker av ordbortfallet även vid lindrigare stress.
    Har läkaren undersökt dig grundligt fysiskt och tagit prov på sköldkörtelhormoner? Mår du bättre nu när du är sjukskriven?
  • mumama

när jag ligger fel i mitt levaxin , som jag tar mot underunktion i skäldkörtelnm, så talar jag som en med afasi =)) så kolla om du inte ligger fel i TSH och T3.

Svar på tråden Tappar ord, brist på ngt eller "bara" stress?