• FruFrank

Vad ska man göra åt fällande katthår?

Någon som vet vad man kan göra åt katter som fäller hår?
    Finns det något foder eller nåt man kan ge dem för att inte tappa så mkt?
    Jag har länge funderat på om finkam/luskam funkar bra? någon som har provat?
    Min katt har inte tappat så mycke hår än den är bara 8månader.

tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad ska man göra åt fällande katthår?
  • missteddy

ägg gula är bra för pälsen det ger jag både katten och hunden en gång i veckan. till katten använder jag en spruta

• FruFrank

missteddy:

Vad är det för spruta du ger katten då?

• missteddy

hon vill inte ta ägg gulan själv så jag har köpt en spruka på apoteket som jag använder när jag sak ge henne gulan annars tar hon inte det och hon släpper mindre hår tycker jag. har du provat bada katten då får man bort mycket av det lösa håret

• FruFrank

Jasså det är så, ja har bara trott att ägggula varit bra för pälsen så den blir blank å fin eller nåt sånt. har inte gjort så mycke nu eftersom han inte fäller nå hår än, han är ju som sagt bara 8månader. men kan man vänja katter att bada? för han är inte så pigg på det. han är ju fortfarande en kattunge så de är väl då man kan vänja dom, eller?

• Tingilya

Vi bytte kattmat !
    Kissarna fäller mindre nu..

• Celice

Katter gillar inte att bada såklart...men man kan vänja dom vid tidig ålder,de gjorde jag,så nu när jag duschar så duschar dom med mig ibland...Eller tar man bara en blöt handuk och torkar av katten, då släpper mycket hår.
    Vad kostar royal canin mat? Köper nu purine one på ica och de är bra och de verkar gilla det, men man kanske borde lägga mer pengar på superklass?!

• Pepsie

Vi har oxå provat Beauty & Fit från Royal Canine och om inget annat så älskar mina missar den maten! Kanske fäller de inte mindre men pälsen är superfin och härlig. Man märker att de mår bra! Men så är min ena katt extremt långhårig så hon fäller nog oavsett foder, Kamning är det jag kan rekommendera, brukar oxå dra ett fuktat sämskinn över pälsen så får man bort alla sticklsehår o löst underhår!

• missteddy

royal canin mat köpte jag ett tag till min katt för en liten påse betalade jag 45 kr det är tre år sedan nu

• Celice

Hur mycket är de i en liten påse och hur länge varade den?

• missteddy

jag tror den var på ett kg och katten skulle ha ca en dl åt gången och min kisse åt inte så mycket så den räkte kanske i tre veckor till en månad.

• Tingilya

Vi köper 10kgs säck, räcker ca 3mån till våra kissar...2st..500:- knappt kostar den

• LabLover

Även jag slår ett slag för RC Beauty & Fit. Annars är det väl bad och borste som hjälper bäst

• nikon

Borsta ofta eller kamma din katt. De brukar inte ha något emot det.

Mina katter har börjat fälla mindre nu när det är vinter (en bra sak med denna årstid) än vad de gör övriga tider på året. Fast på sommaren blir det en del duschande för dem. Deras fel - de rullar sig i lera när det finns tillgång till det.

Svar på tråden Vad ska man göra åt fällande katthår?