Ni som har barn varannan vecka, vad tycker ni om det?
Jag har två barn på 2 och 4 år, samt en liten på väg. Vi har inga planer på att separera, så förhoppningsvis blir barn varannan vecka aldrig aktuellt för mig. Men jag och en kompis (som inte heller ska separera) kom att börja prata om hur det skulle vara att ha barnen bara hälften av tiden, och vi blev nyfikna på hur det är, det är därför jag frågar.
Vi kom fram till att på ett sätt vore det ju härligt med egentid. Tänk att kunna fixa hemma, ägna sig åt sina intressen, träna osv i lugn och ro, utan att ha andra tider att passa än dem man sätter upp själv. Att inte behöva hämta barn, fixa mat, lägga barn osv varje kväll. Käka mackor till kvällsmat. Frihet.
Samtidigt tänkte vi att det måste kännas fruktansvärt att missa så mycket av sina barns liv. Kanske annorlunda när barnen är äldre, men när de är så små som mina vill man ju inte missa mer än absolut nödvändigt. Tiden går ju så fort, snart är de stora. Och att inte få krama barnen, prata med dem osv på en hel vecka, det känns som en skrämmande tanke.
Så nu vore det jättekul om ni som har det så här delar med er av era erfarenheter.