• isolande

Ont i magen efter att sitta i babyskydd?

Min lilla tös är 10 veckor nu och vi var på semester förra veckan. Både efter vägen till platsen och efter att vi kört hem så verkade bebisen ha jätteont i magen och pruttade och fes och skrek. Bilresan tog sammanlagt 5 timmar, men vi pausade 4 ggr minst 20 min då hon fick komma ner i vagn alt sprattla fritt på en filt hos dem vi besökte på vägen.

Jag har tänkt på detta förut, då hon var mindre och alltid bajsade med högtryck efter att ha suttit i babyskyddet, men tänkte inte på kopplingen förrän nu. Någon som känner igen sig?

Tänkte passa på att fråga hur länge man har den extra insatsen i babyskyddet (Maxi cosi)? 

Tacksam för svar!       

• Svar på tråden Ont i magen efter att sitta i babyskydd?
  • isolande

Åkte ytterligare en långresa nu förra veckan och det blev katastrof. Hon skrek som besatt i 40 min efter att vi kommit fram så jag blev tvungen att ringa sjukhuset. Även efter hemresan igår skrek hon, men bara en kort stund. Ringde även då till barnakuten men ingen tror att det finns ett samband med att sitta i stolen.

Jag är dock övertygad och kommer inte att resa långt med den lilla något mer de kommande månaderna. Fy fan, jag känner mig som världens sämsta mamma Rynkar på näsan  

• Melli84

Hej!

Har en 8v gammal bebis.

Vi åkte också långt i sön, hem efter en semester på västkusten (bor i Sthlm) Så resan tog nästan 7 tim med stopp.

Lillen skrek som aldrig förr när vi kom hem och hade börjat packa upp. Jag som alltid annars brukar kunna trösta fick inte tyst på honom, utan han bara vred sig och spände sig och gallskrek i min famn Vi trodde också att han kanske blivit sjuk... men efter ett tag pruttade han jättemycket. Efter det lugnade det sig. Samma på ditresan.

Jag tror också att det kan ha ett samband!

• isolande

ojojoj, hoppas han är ok nu då. Undrar om det är flera som upplevt detta? Kan ju vara bra att veta så att man inte åker långt när de är så små....

• baa

Min lilla kille fick ont i ryggen av sin bilstol. När jag ändrade remmarna så att han fick mer utrymme att sträcka sig så blev det bättre men han går fortfarande upp i brygga så fort man lyfter ur honom. Men magtid efter/under biltur funkade för mig.
    För er låter det kanske mer som åksjuka? 

• isolande

Jag ändrade remmarna och tog ur den lilla "nyföddkudden" så hon inte såg så ihoptryckt ut, men det hjälpte inte fullt ut ändå. Åksjuka kanske, ja, jag tänker då inte åka långt med henne ngn mer gång iaf Glad

• Akkie77

vi vuxna får ju ofta lite knas i magen om vi sitter i bil en längre resa, hoptryckta. Vad ska då inte en bebis tycka? Vi har precis varit på Öland med vår sjuveckors, resan tog ca 6 timmar enkel väg. Vi passade på att åka när han sov och stannade en längre tid (ca 1½ timme) när han var vaken. Han har magknip ändå vissa kvällar, men visst blev det lite mer nu...

Angående den extra dynan i MaxiCosi så tog jag bort den när han var en månad ungefär, för då hade han vuxit ur den och satt alldeles för hoptryckt. Däremot tycker jag det är synd att det inte finns nå´t stöd man kan sätta i för huvudet efteråt...

• isolande

Oj, jag tog ut min för ett par veckor sedan, då hon var dryga 2 månader och ligger över genomsnittet på kurvorna Skäms.

Kan du inte bara ta ut själva sittdynan på ditt babyskydd?? Bara skumgummit under rumpan liksom? På min kunde man det, sedan kan man använda" huvudkransen" ändå.

• Anonym012

Hej! 

Jag känner igen mig! Vi har åkt typ 4 långresor tur och retur med vår nu tre månaders bebis och han får fullständig panik efter en långresa i bil. (Då har vi alltid pausat flera gånger och han har inte suttit mer än 2 h i stöten). Vår vanligtvis lättröstade pojke blir helt otröstlig och skriker och gråter som att han har fullständig panik. Har får också problem med magen vilket har hållit i sig i flera dagar efteråt. Två av långresorna var i samband med vaccination så har trott att det berott på det men nu tror vi att det måste vara babyskyddet? Han är hur lugn som helst under själva bilresan och sen efteråt, eller en stund efteråt, blir det fullständig panik och magen börjar krångla? Vi började med miniform då magen inte stabiliserar sig på länge så har fortsatt med det. Men nu är det krångel trots miniform, pga bilturen. Vet inte vad vi ska göra? 

Svar på tråden Ont i magen efter att sitta i babyskydd?