• Pilkingtonforpresident

Sätesbjudning - Orsaker/Erfarenheter? *orolig*

Har sedan minst 2 mån tillbaka bebis i säte (huvud och ben rakt upp som en fällkniv) och ska efter misslyckad vändning få kejsarsnitt nästa vecka i 38+2.

Försöker samla på mig så mycket information jag kan om orsaker till sätesbjudningen och om det är något fel på mig eller barnet men har väldigt svårt att hitta något av substans varför jag vänder mig till er:

Ni som fått barn i säte (oavsett ks eller vag förlossning) - Har era barn haft någon defekt/sjukdom (fysisk som kognitiv) som kan ha orsakat detta? Har ni själva haft någon sjukdom (t e x myom eller tumör i livmodern) som kan ha orsakat detta?

Jag har varit superorolig hela min graviditet, särskilt eftersom jag aldrig blev erbjuden eller visste om att man kanske borde göra NUPP/KUB och därför inte gjort detta (är 29 år), och att nu ha ett barn i säte har inte fått mig mindre orolig direkt :(

Hoppas några av er har lite erfarenheter att dela med er av! :)

• Svar på tråden Sätesbjudning - Orsaker/Erfarenheter? *orolig*
  • anna hepp

Min första låg i säte men det fanns inget fel. Är inte så ovanligt. I få fall kan barnet få höftproblem pga benens läge, men att det skulle vara något fel som gör att barnet ligger så de e nog ovanligt. Kan bero på livmoderns form. Jag låg oxå i säte.

• Some

Min rumpnisse föddes fullt frisk. I mitt fall var det att moderkakan satt lite konstigt och blev ovanligt stor och Lillan hann helt enkelt inte vända sig i tid.
    Både min syster och min brorson satt i säte (dock lyckades vändningarna) och det är inget fel på någon av dom.

Jag har faktiskt aldrig tänkt tanken att en bebis i säte skulle tyda på att något annat var fel. Och läkarna jag pratade med under mina vändningsförsök sa inget heller. Det verkar bara vara så att vissa barn inte vänder sig.

happy until proven otherwise
  • Pilkingtonforpresident
    anna hepp skrev 2011-07-31 12:47:02 följande:
    Min första låg i säte men det fanns inget fel. Är inte så ovanligt. I få fall kan barnet få höftproblem pga benens läge, men att det skulle vara något fel som gör att barnet ligger så de e nog ovanligt. Kan bero på livmoderns form. Jag låg oxå i säte.
    Är det så att de får det att verka ovanligare än vad det är? När jag läser på verkar det vara så ovanligt som enbart 3% av alla bebbar som ligger i säte vid fullgången grav, men å andra sidan så gör de väl ks på de flesta med barn i säte INNAN fullgången graviditet vilket gör att jag undrar lite över siffrorna (kanske hade flera av dessa ks-bebisar hunnit vända sig precis innan förlossningen skulle satts igång spontant?).

Fick din bebis några höftproblem p g a sätet och vet du om det har något med din livmoders form att göra?
  • LillaFsMamma

Min mamma fick lov att göra kejsarsnitt med mig då jag också satt i säte som en liten fällkniv och alla vändförsök misslyckades.
    Och jag är fullt frisk ( Tror jag iaf Cool ) .. Har inga allergier .. Ja , inga som helst problem.

Och mamma har inte haft någon sjukdom eller liknande ..

• Pilkingtonforpresident
    Some skrev 2011-07-31 12:47:03 följande:
    Min rumpnisse föddes fullt frisk. I mitt fall var det att moderkakan satt lite konstigt och blev ovanligt stor och Lillan hann helt enkelt inte vända sig i tid.
    Både min syster och min brorson satt i säte (dock lyckades vändningarna) och det är inget fel på någon av dom.

Jag har faktiskt aldrig tänkt tanken att en bebis i säte skulle tyda på att något annat var fel. Och läkarna jag pratade med under mina vändningsförsök sa inget heller. Det verkar bara vara så att vissa barn inte vänder sig.
    Skönt att höra! :) Satt hon länge i säte och när konstaterades detta med moderkakan? Jag har en ganska stor +14% bebis därinne (iaf var h*n det på UL för 2-3 v sen) och har moderkakan i framvägg om det kan påverka alls...?

Läkaren har inte sagt någonting till mig, precis som till dig, om att det skulle kunna vara något fel på bebis för den ligger i säte men kollar man runt på nätet kan man bli skräckslagen för mindre :S
  • Pilkingtonforpresident
    LillaFsMamma skrev 2011-07-31 12:54:09 följande:
    Min mamma fick lov att göra kejsarsnitt med mig då jag också satt i säte som en liten fällkniv och alla vändförsök misslyckades.
    Och jag är fullt frisk ( Tror jag iaf Cool ) .. Har inga allergier .. Ja , inga som helst problem.

Och mamma har inte haft någon sjukdom eller liknande ..
    Härligt! Det verkar alltså som att det enbart kan vara slumpen som avgör om en liten bebbe väljer att "sätta sig" på "tvären" helt enkelt Du har inte haft några höftproblem eller liknande som spädis eller vuxen?
  • anna hepp
    Pilkingtonforpresident skrev 2011-07-31 12:52:58 följande:
    Är det så att de får det att verka ovanligare än vad det är? När jag läser på verkar det vara så ovanligt som enbart 3% av alla bebbar som ligger i säte vid fullgången grav, men å andra sidan så gör de väl ks på de flesta med barn i säte INNAN fullgången graviditet vilket gör att jag undrar lite över siffrorna (kanske hade flera av dessa ks-bebisar hunnit vända sig precis innan förlossningen skulle satts igång spontant?).

Fick din bebis några höftproblem p g a sätet och vet du om det har något med din livmoders form att göra?
    vet inte hur vanligt det är, men vet flera stycken som legat så. De upptäckte inte att min dotter låg i säte förrän förlossningen startat. Man ska inte läsa för mkt på internet, kan mest bli skrämd då!
    Nej, inga problem för henne. De misstänkte livmoderns form. Men jag har fött ett barn "normalt" o hon låg rätt, så jag vet inte.
  • LillaFsMamma
    Pilkingtonforpresident skrev 2011-07-31 12:59:19 följande:
    Härligt! Det verkar alltså som att det enbart kan vara slumpen som avgör om en liten bebbe väljer att "sätta sig" på "tvären" helt enkelt Du har inte haft några höftproblem eller liknande som spädis eller vuxen?
    Nej jag var nog bara väldigt envis , Vilket jag forfarande är .. Både på gott och ont! Cool
    Nej aldrig haft nå problem med benen alls..
    Så jag tror inte att du har något att vara orolig över ! Glad
  • Some
    Pilkingtonforpresident skrev 2011-07-31 12:57:11 följande:
    Skönt att höra! :) Satt hon länge i säte och när konstaterades detta med moderkakan? Jag har en ganska stor +14% bebis därinne (iaf var h*n det på UL för 2-3 v sen) och har moderkakan i framvägg om det kan påverka alls...?

Läkaren har inte sagt någonting till mig, precis som till dig, om att det skulle kunna vara något fel på bebis för den ligger i säte men kollar man runt på nätet kan man bli skräckslagen för mindre :S
    Jag tror att hon satt i säte väldigt länge, eftersom rörelserna alltid kändes likadana och på samma sida. Första gången säte konstaterades var i 31+0.
    Att moderkakan var stor konstaterades inte förrän vid snittet. Jag är extremt glad att vi valde snitt, så här med facit i handen. Moderkakan satt i framkant men på vänster sida och var dubbelt så stor som normalt så vid en vaginal förlossning hade Lillan inte kunnat rotera ner som dom ska. Det hade slutat med akut snitt i bästa fall, och skador på både henne och mig i värsta fall.

Jag tror inte du behöver oroa dig för att det ska vara något fel på dig eller barnet.
    happy until proven otherwise
  • Pilkingtonforpresident
    anna hepp skrev 2011-07-31 13:07:45 följande:
    vet inte hur vanligt det är, men vet flera stycken som legat så. De upptäckte inte att min dotter låg i säte förrän förlossningen startat. Man ska inte läsa för mkt på internet, kan mest bli skrämd då!
    Nej, inga problem för henne. De misstänkte livmoderns form. Men jag har fött ett barn "normalt" o hon låg rätt, så jag vet inte.
    Nej du har rätt, internet kan skrämma slag på vem som helst och att läsa en del trrådar här på FL har verkligen bara skrämt mig ytterligare så tänkte att det var bäst att starta en egen tråd :)

Födde du din dotter vag. i säte eller via ks och isf, var det något problem att föda vag efter ett tidigare ks?
  • Pilkingtonforpresident
    LillaFsMamma skrev 2011-07-31 13:09:11 följande:
    Nej jag var nog bara väldigt envis , Vilket jag forfarande är .. Både på gott och ont! Cool
    Nej aldrig haft nå problem med benen alls..
    Så jag tror inte att du har något att vara orolig över ! Glad
    Haha ja envis unge ser jag enbart som något positivt och t o m väntar mig med tanke på vilka föräldrar den har ; -)
  • Pilkingtonforpresident
    Some skrev 2011-07-31 13:19:40 följande:
    Jag tror att hon satt i säte väldigt länge, eftersom rörelserna alltid kändes likadana och på samma sida. Första gången säte konstaterades var i 31+0.
    Att moderkakan var stor konstaterades inte förrän vid snittet. Jag är extremt glad att vi valde snitt, så här med facit i handen. Moderkakan satt i framkant men på vänster sida och var dubbelt så stor som normalt så vid en vaginal förlossning hade Lillan inte kunnat rotera ner som dom ska. Det hade slutat med akut snitt i bästa fall, och skador på både henne och mig i värsta fall.

Jag tror inte du behöver oroa dig för att det ska vara något fel på dig eller barnet.
    Då kanske det helt klart var den bästa positionen för henne och skönt att det blev planerat ks istället för akut (eftersom det är bättre så vitt jag förstått det).

Jag ska försöka att inte oroa mig och ta det som det kommer, även om det är väldigt svårt särskilt nu på slutet har jag märkt.
  • emilial

Min livmoder är hjärtformad så mina barn ligger i säte fr.o.m. V30 typ :P väntar 2a barnet nu å den i säte likaså

• Joddan

Min lilla ärta +16% låg i säte fram till vecka 38 (dagen före läkarplanering eventuellt vändningsförsök). Så snurrade hon själv. Trots att hon var stor! Hon vägde 4650 gram när hon föddes och lär ha vägt närmare 4 när hon vände sig. Men hon mår bra. De har kollat höften lite extra pga att hon låg i säte så länge. Hon satt "på huk" med rumpan och fötterna neråt och kittlade mig med tårna

• emilial

Ja min dotter fick dom kolla höfterna extra oxå, men allt var bra sen :)

• Sophie1973

Min nu 8-årige son låg i säte och han är och har alltid varit fullt frisk. Tror bara att vissa barn lägger sig så, har aldrig funderat på att det kunde vara skadligt och ingen av personalen på sjukhuset/MVC nämnde något om det. Jag födde min son ned ett mycket lyckat kejsarsnitt. Så pass lyckat att jag önskade ks med dottern 3 år senare trots att hon inte låg i säte.

• Sophie1973

Förresten, jag känner till flera andra barn som har legat i säte och de är alla fullt friska.

• LilaLavendel

En sätesbjudning behöver inte automatiskt betyda snitt. En sätesförlossning behöver inte heller vara dramatisk eller farlig. Självklart kan komplikationer uppstå,men det är viktigt att man läser på om fördelar och risker kring de båda förlossningsalternativen samt tar del av även de positiva förlossningsberättelserna.

Sätesboken är en bra och informativ grund för en kvinna som har fått reda på att bebisen ligger i sätesläge. Mycket lättare än att boka in tre timmar hos sin barnmorska för att få all info man behöver om vändningsförsök, kejsarsnitt, sätesförlossning eller vad det nu må vara.

Jag har fött båda mina barn i sätesbjudning. Båda barnen var ute efter max 10 minuters krystvärkar. Inga problem med höfterna heller, som så många är rädda för. Precis som med förlossningar där huvudet föds fram först och precis som vid kejsarsnitt, så finns det förlossningar som går ?bättre? och förlossningar som går ?sämre?.

Mvh Gina Cinnamoni ? författarinna av Sätesboken.

www.satesboken.se

Svar på tråden Sätesbjudning - Orsaker/Erfarenheter? *orolig*