• Kroken

Persienner i vardagsrummet - ska de få stanna eller ska de åka ut?

Bor i hyresrätt, flyttade in för ganska exakt ett år sedan. I vardagsrummet är det fönster på en hel vägg med en balkongdörr längst till höger. I denna fönster sitter det då persienner. Och de är inte hela :-/ Det är totalt sex stycken och fem av dennsa går att hissa upp. Den sjätte är det ett snöre som är av i så det går varken att vinkla eller hissa upp. Jo, vinkla kan man göra om man delar fönstret och gör det manuellt (vilket jäkla krångel!). Den persienn som är trasig är givetvis en av de i mitten också. Så när vi har haft de upphissade har det alltid varit två som varit nere, ser helt mysko ut. Det brukar bli så att de är nerhissade för jämnan istället, vilket är skittrist! Nu har jag fått nog och vill ta bort dem! Men sambon vill ha dem kvar. Han tycker att det är bra att kunna dra ner om solen lyer in på tv:n eller om man vill skydda blommorna från värsta solen. Men va fan, de är ju trasiga! Har dessutom köpt gardiner som vi ska sätta upp som går att dra för hela fönstret så att man kan skymma solen. Hjälper ju iof inte blommorna........Men det brukar finnas skydd att köpa på blomsterhandeln som man kan ställa i fönstret mellan blommorna och fönstret, så skyddas de mot solen . Köpa nya vill vi inte göra då det är en hyresrätt och vi inte planerar att bo här så många år till.
    Så!! Hur gör vi? Några förslag? Lite åsikter tack då vi inte är så ense om detta

• Svar på tråden Persienner i vardagsrummet - ska de få stanna eller ska de åka ut?
  • SilverEmma

Om det är en hyresrätt så be hyresvärden antingen plocka bort alla eller laga de som inte funkar? Det fick jag fixat i en gammal lägenhet där ett par persienner var trasiga.

Fanny och Elliot...mina tjejer! <3
  • Kroken
    SilverEmma skrev 2011-07-31 13:04:19 följande:
    Om det är en hyresrätt så be hyresvärden antingen plocka bort alla eller laga de som inte funkar? Det fick jag fixat i en gammal lägenhet där ett par persienner var trasiga.
    Frågade om detta då vi flyttade in, men eftersom persienner inte ingick så får man fixa med detta själv!(?)
    Jag tycker det verkar lite konstigt men tydligen så är det så, enligt hyresbolaget (inget litet hyresbolag utan har hyreshus i flera städer.)
  • och

Clas Ohlson säljer snören och andra tillbehör till persienner, du borde kunna laga den som är trasig? Kan inte kosta många tior för lite snöre.

Jag hade inte tagit bort dom, och om du lagar den trasiga kan du välja vad du vill ha. Fast jag får säga att det låter märkligt att de inte skulle ingå i hyreskontraktet om de sitter inuti ett fönster.  

• beckiebabe

jag satte in persienner i mitt vardagsrum (i en hyreslägenhet) då de som fanns var trasiga. minns inte vad de kostade men det var inga enorma summor pengar. persienner ingick inte i avtalet, däremot kan man ju sälja dom till nästa hyresgäst alternativt ta dom med sig när man flyttar. eller så köper ni såna man sätter på insidan av fönstret. finns på IKEA och kostar inte så mycket. alltså såna som man sätter typ på väggen. :)

• pluvdo

Jag tycker ni kan ta och fixa persiennerna som är bara. Ta ner dem, tvätta dem, dra nya snören igenom dem så de blir hela och hållbara, kanske köpa nya sånadär "pinnar" som man vrider på ifall de som sitter uppe nu är gamla och fula.

Här är det också så att persienner inte ingår, så man får betala för persienner själv om man vill ha några. Trots att de hängde här när vi flyttade in. Trasiga i nästan varenda fönster. Nu är de dock jättefina. :)

• Kroken
    och skrev 2011-08-01 02:27:54 följande:
    Clas Ohlson säljer snören och andra tillbehör till persienner, du borde kunna laga den som är trasig? Kan inte kosta många tior för lite snöre.

Jag hade inte tagit bort dom, och om du lagar den trasiga kan du välja vad du vill ha. Fast jag får säga att det låter märkligt att de inte skulle ingå i hyreskontraktet om de sitter inuti ett fönster.  
    Tack för tipset Ska kolla upp det!
    Ringde och kollade med hyresbolaget igen för att vara säker och Nej, de tar inte ansvar för persienner!
  • Kroken
    pluvdo skrev 2011-08-01 02:58:16 följande:
    Jag tycker ni kan ta och fixa persiennerna som är bara. Ta ner dem, tvätta dem, dra nya snören igenom dem så de blir hela och hållbara, kanske köpa nya sånadär "pinnar" som man vrider på ifall de som sitter uppe nu är gamla och fula.

Här är det också så att persienner inte ingår, så man får betala för persienner själv om man vill ha några. Trots att de hängde här när vi flyttade in. Trasiga i nästan varenda fönster. Nu är de dock jättefina. :)
    Ja, pinnar att vrida persiennerna med måste vi ha nya vid varje fönster, samma med "pluttar" att sätta fast snöret i när man drar upp persiennerna. Ska kolla Clas Ohlson, det går nog att fixa så blir vi nöjda både jag och sambon
Svar på tråden Persienner i vardagsrummet - ska de få stanna eller ska de åka ut?