Ringorm!
Någon vars barn har haft det? Hur fick dom det, hur behandlades det, led barnen av det osv. Vet inte om det Filippa har men "utslagen" är väldigt lika dom jag hittar på bilder på nätet, men dom verkar inte klia. mvh / Nette
Någon vars barn har haft det? Hur fick dom det, hur behandlades det, led barnen av det osv. Vet inte om det Filippa har men "utslagen" är väldigt lika dom jag hittar på bilder på nätet, men dom verkar inte klia. mvh / Nette
kanske ska tillägga att vi har inge djur.
Ringorm är en svampsjukdom. Män får det då och då i ansiktet, kallas då för skäggsvamp. Kan smitta från katter, marsvin mm. Behandlas med Daktar tex. Vet inte hur ok det är att använda på barn. Ring gärna sjukvårdsupplysningen och fråga.
Jag tänkte ringa BVC i morgon men jag tänkte att kanske någon här har haft det på sitt barn.
Jag hade det när jag var ung. (Fick från hästar.) Kliade lite, annars inget farligt. Då använde jag nån sorts hydrokortisonsalva. Finns receptfritt på apoteket. Du kan kanske testa med det först?
Hej! Min dotter har det nu.. Vi smörjde först med Dactacort tror jag det hette men då fick hon nån typ av biverkning.. Sved o brände.. Så då ringde jag barnakuten var på kvällstid o då sa de att vi skulle köpa pevaryl. Fungerar väl sådär .. Vi skulle hålla på ett bra tag innan man såg nåt.. Det har blivit bättre nu. Som tur är. Min syster har katt o de tror väl att det är därifrån.. (vi har hund) Men att det tydligen inte ska vara fr honom. Men det kliar säger tjejen. Men det kanske beror på hur länge det har varit. Men kolla med BVC iaf. Men de säger lite olika har jag märkt då min syster son fick oxå.
Hoppas hon blir bra snart...
/Jenny
BVC sa att jag skulle prova pevaryl så det har jag börjat med nu! eftersom Filippa bara är 1år så vet jag ju inte om det kliar på henne. Men hon har både på axeln, magen, skulderbladet.