• iolanthe

Morotslåda av frysta morötter?

Hej!

Har förvarat morötterna ute på balkongen hela hösten. Men nu när det varit minusgrader flera dagar i rad har de fryst. Tänkte göra morotslåda till julen, men kan jag använda morötterna eller ska jag köpa nya?

• Svar på tråden Morotslåda av frysta morötter?
  • Mickis74

Ingen fara med frysta morötter....borde ju gå lika bra.

Vi håller på med våra lådor i skrivande stund

• iolanthe

Ok, då testar jag.

Har aldrig gjort lådorna själv tidigare, har fuskat och köpt färdiga. Typiskt att jag glömt ute morötterna nu när jag ska göra själv första gången. Men om det misslyckas är det ju bra att skylla på morötterna.

Vad har du för recept. Hittade ett på kålrotslåda i rutiga kokboken som jag tänkte prova, byter ut kålrot till morot bara.

• Mickis74

Kålroten och moroten är inte samma recept.

Vi sökte på google för att få mängderna av gröten, vitkålen, moroten och kålroten.

• Mickis74

Kålrotslåda

Ingredienser:

Receptet är för 4 port.

1 kg kålrot
    1 dl grädde
    4 msk margarin
    1 nypa(or) salt
    1 nypa(or) peppar
    Ljus sirap
    Tillagning:

1. Sätt ugnen på 225 grader.
    2. Skala och skär kålroten i små tärningar.
    Koka kålroten mjuk i saltat vatten och mosa eller mixa i matberedaren eller för hand.
    3. Blanda i 2 msk margarin, grädden och kryddorna. Häll allt i en smord liten form.
    Gör toppar med en gaffel. Klicka 2 msk margarin i små bitar ovanpå och grädda ca 10-15 min tills lådan får en fin färg.
    ------------------------------------------------------------------------------------------

Vitkålslåda

1 dl grötris
    3 dl vatten
    500 g vitkål
    3 dl vatten
    300 g köttfärs
    1,5 tsk salt
    1/4 tsk vitpeppar
    2 tsk mejram
    2 msk sirap
    Koka riset halvfärdigt i vatten.Strimla vitkål och koka färdigt. Spara kokvätskan.
    Bryn färsen.Blanda färs,vitkål,ris och kryddorna ihop,tillsätt kokvätska av kål så
    att massan blir ganska lös.Häll över blandningen i en ugnsform,klicka över lite smör.
    Grädda i ugn 175 grader ca 1 timme.

---------------------------------------------------------------------------------------

Morotslåda

1 1/2 dl risgryn
    3 dl vatten
    7 dl mjölk
    1/2 kg morötter
    2 msk socker
    2 ägg
    salt, peppar
    1/2 tsk riven muskot
    Koka riset i cirka 15 min. Tillsätt mjölk och riv morötterna. Blanda sedan dessa med övriga ingredienser.
    Töm smeten i en smord eldfast form. Strver rivebröd och klicka över lite smör eller margarin.
    Grädda i 200 grader i cirka en timme.

---------------------------------------------------------------------------------------------

• iolanthe

Okej, stod att man kan byta till morötter. Men jag gör nog enligt ditt recept istället, verkar mycket godare.

Tack så mycket!!!

Svar på tråden Morotslåda av frysta morötter?