Rengöring innan, utvändig, målning av fönster
Vi ska ge oss på att måla våra fönster på fritidshuset. Det är utvändig målning det handlar om och vi har nu skrapat och sandpapprat. Nästa steg är ju rengöring. I DIY-boken jag har står det att man ska använda hustvätt och ev. mögelmedel. Nu undrar jag om det finns något alternativ som går bra, i stället för hustvätt. Jag har för mig att jag läste, för några veckor sedan, att dessa hustvättsmedel hade testats och man hade kommit fram till att de inte hade större effekt än typ diskmedel/såpa och vatten. Jag har ingen hustvätt och hade gärna velat göra rent idag, men om det är det bästa att använda, trots allt, får jag naturligtvis inhandla det i morgon. Jag har målartvätt hemma, men det går väl inte att använda ute, eller? Jag har också ett antimögelmedel (för kakel och klinkers, dvs. badrum) som ska ta bort svartmögel. Jag tror att det är en gnutta svartmögel (men inget ruttet) på några av fönstren. Går det att använda det medlet, eller måste det vara ett specialmedel för utomhusmiljö? Badrum är ju, trots allt, väldigt utsatta för fukt och medlet borde väl därför vara effektivt?
Jag är tacksam för alla tips och svar.