• Anonym

Hur länge ska du vara mammaledig ?

Hur länge har du tänkt att vara mammaledig och ska din man/sambo vara hemma och vara pappaledig ?

Jag har tänkt att vara hemma nov 2011- nov 2012 börja jobba 1 dec min man ska vara hemma dec och jan sen tänkte vi ev sätta in barnet på dagis vid 16 månader. Och så sparar vi 74 sjukpenningsgrundande dagar och 70 dagar av lägsta nivå dagar. Till längre sem och om barnet blir sjuk.

• Svar på tråden Hur länge ska du vara mammaledig ?
  • Lena

7 månader och pappan lika länge med barn ett. Vi jobbade deltid under dotterns första dagisår.

10 månader med barn två. Pappan 3-10 månader beroende på när vi får dagisplats.

• Egendomligt

Jag är föräldraledig till barnet är 16 månader i januari, sen är pappan föräldraledig i 7 månader (eller 5 månader + ett sommarlov). Pappan har också varit hemma med oss 2 månader nu i sommar.

• Agnes och Ville

Till en början nov-11 till aug-11 sen ska pappan vara hemma tills januari-12....ev längre beroende på dagis.

• Agnes och Ville

Nov-11 till aug-12 ska det självklart vara

• Lantani

Med sonen (som vi tog föräldrapenning med fram tills han var 20 månader) har vi ca 100 dagar kvar. Han ska börja förskola nu i augusti och fyller 3 år i november.

Lilltjejen fyller 1 år nu om en vecka och hon kommer vi ta föräldrapenning för fram tills hon börjar dagis om ett år.

Med sonen har både jag och sambon varit föräldralediga, eftersom han jobbat iväg 7 dagar i sträck (periodvis), sedan varit ledig 7 dagar, så har han tagit föräldraledighet under dessa 7 dagar. När han jobbar hemma har jag varit föräldraledig.

Med lilltjejen har jag knappt tagit några dagar alls, sambon jobbar skift och de gånger han är ledig 5 dagar i sträck tar han föräldrapenning. Jag tar inget alls, eftersom jag har lägsta föräldrapenning.

Loggade in på fk och vi har 134 dagar kvar för stora killen och 403 dagar kvar med lilltjejen!

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Kakor

Nov 10 - aug 11 + halvtid sept-okt 11. Mannen juni 11 - mars 12
    Sen kanske jag blir hemma igen, beroende på när vi får/ vill ha dagisplats.

• Anonym (X)

Min ursprungliga plan var att vara hemma i ett år nu med första barnet. Jag har ändrat mig och kommer att söka ytterligare ett år ledigt från jobbet för att vara mammaledig och studera på deltid lite längre fram. Om jobbet går med på det! Förhoppningsvis är jag gravid vid det laget, för jag vill ha ca 2 år mellan barnen.
    Första månaden efter förlossningen var vi hemma båda två (min man tog ut föräldradagar blandat med semester) och de två månaderna efter det var min man hemma varje fredag. I höst ska han vara hemma en dag per vecka i två månader. Sen till våren får vi se.

• evil eye

Jag har gått hemma sedan juni 2010, på havandeskapspenning, sonen född september 2010. Kommer gå hemma till augusti 2012, han kommer nästan vara 2 år när han ska in på dagis.

Första barnet var jag hemma med i 20 månader,  

• IVFmamma

Jag ska vara hemma så länge som det går, stora dotter fyller 3 i okt och börjar på förskola 1 månad innan. Hon börjar förskola för att hon själv har bett om det. "Jag vill gå på dagis utan mamma". Med dotter nr 2 ska jag vara hemma åtminstonde lika länge, eller sålänge somhon vill. Min man ska bara ta ut strödagar här och där, tex. några xtra veckor på semestern.

• marinassk

Ledig från Maj -11 till Sep -12. Pappan tar varje Fredag hela 2012.

• Danielina

Planen är att jag är ledig dec-11 till aug-12 och tar ut så få dagar som möjligt, sedan så är sambon ledig på deltid då jag studerar och är hemma 2-3 dagar i veckan fram till våren-13 då jag har min praktiktermin och han blir hemma på heltid till efter sommaren och sedan får vi se om han börjar på deltid igen eller om jag tar ut fler dagar så långt de räcker. Vi försöker skjuta upp dagisstart så länge som det går då vi har bra möjligheter till detta i och med att jag studerar men bara har föreläsning 2-3ggr/vecka vilket gör att han kan jobba deltid och vara hemma deltid i perioder.

• Anonym (nope)

Pappan är ledig feb-juni, första tiden. Jag kommer plugga klart terminen ut, läser på distans. Sedan är jag ledig under sommaren, juni juli augusti, och pappan tar över och är ledig höstterminen.

• CathrinLarsson

Med sonen hade vi ambitionen att dela 50/50, men han blev sjuk och efter det fick han börja på förskola. Sambon har kvar sin halva av dagar som han tar ut dels nu under sommaren och sedan får vi se.

Är gravid med nummer 2 nu och vi har väl samma ambition med det barnet. Vi får se hur länge vi stannar hemma, men vi försöker nog vara hemma 1-1,5 år sammanlagt (helst 1 år och 7 månader så passar inskolningsdatum på förskola bra! )

• Rödaskor

Vi är fortfarande lite på planeringsstadiet men eftersom jag pluggar och min sambo jobbar än så länge så verkar det som det blir såhär:

Bebisen kommer i början av november:
    Pappa: Nov 11- Maj 12
    Mamma: Juni 12 - Aug 12
    Pappa: Sep 12- Maj 13
    Mamma: Juni 13-Aug 13
    Dagis

Det beror på hur det fungerar på dagis, när barnet kan börja. Är lite osäker hur det fungerar med dagis men på en del ställen verkar det vara inskolning vid hösten eller våren(?), vill helst inte sätta barnet på dagis när hen är 14 månader. Men sen spelar ekonomin in en stor roll, om min sambo får jobb och hur många dagar vi kan spara.  

• gobbledigook

Jag var okt-10-jan-11, sen maken feb-juni, jag juli-augusti och sedan ska han vara hemma sept-jan-12. Då har vi 58 dagar kvar efter det tror jag det var.

• Emmacornelia

Kommer nog att ta ut föräldrapenning första året och därefter vårdnadsbidrag tills han är tre. Har turen att bo i en kommun med detta bidrag :)

• SchumiFerrari

Var hemma 9månader med de stora och mannen 3 månader. Med denna blir jag hemma 12 månader.

• Anonym

Jag kommer att vara föräldraledig i tre år. Först året (nu alltså) tar jag inte ut några fp-dagar alls. Min man har inte rätt till föräldraledighet då han inte är skriven i Sverige så jag har fått alla hans dagar och kommer börja ta ut 5 dagar vecka från vårt barn är 1 år.

• hannis

Jag var hemma på heltid i 10 månader. Sedan var min man hemma på heltid i 6 månader. Till slut delar vi nu 50/50 i 2 månader och sonen börjar på dagis när han är drygt 18 månader.

• Anonym (hemma är bäst)

Planerar att ha honom hemma tills den allmänna förskolan börjar, precis som för dottern.
    Men om det blir så vet man aldrig, men planen är iaf att försöka få till det så. Tyvärr har inte min kommun vårdnadsbidrag, annars hade det underlättat lite

Svar på tråden Hur länge ska du vara mammaledig ?