• brallison

Säga upp sig under föräldraledigheten

Hej på er!
    Jag vill byta jobb innan jag måste börja jobba på min gammal arbetsplats, men jag undrar om man har nån uppsägningstid i så fall? Det låter lite ologiskt att man skulle behöva komma in och jobba ett par månader, men vill veta hur det är på riktigt.
    Tack på förhand för era svar!
    /brallison

• Svar på tråden Säga upp sig under föräldraledigheten
  • Hope78

du är ju anställd idag, så om du säger upp dig så har du uppsägningstid beroende på hur ditt kontakt ser ut. t.ex är det 3 månader, men under den tiden kan du ju ta ut FL.

FL måste dock lämnas in inom en viss tid, på min arbetsplats innan 2 månader och jag har rätt att ta ut max 3 FL under ett år med garanti, dvs att företaget ej kan neka.

så på så sätt behöver du ju inte komma in o jobba på något vis.

kolla dock hur det är med din arbetsplats. sådana här regler kan ju skiljas åt från företag till företag.

• brallison
    Hope78 skrev 2011-07-31 18:31:14 följande:
    du är ju anställd idag, så om du säger upp dig så har du uppsägningstid beroende på hur ditt kontakt ser ut. t.ex är det 3 månader, men under den tiden kan du ju ta ut FL.

FL måste dock lämnas in inom en viss tid, på min arbetsplats innan 2 månader och jag har rätt att ta ut max 3 FL under ett år med garanti, dvs att företaget ej kan neka.

så på så sätt behöver du ju inte komma in o jobba på något vis.

kolla dock hur det är med din arbetsplats. sådana här regler kan ju skiljas åt från företag till företag.
    Tack för ditt svar! Hm, vad ska jag göra i så fall - jag tänkte att hitta ett nytt jobb innan jag måste jobba igen, men då istället börjar min man sina pappadagar (dvs vi kan ju inte ta ut FL samtidigt och dottern ska inte på dagis förr ens om ett halvt år efter jag måste tillbaka till jobbet)?
    Men måste företaget ha uppsägningstid rent praktiskt? Jag menar, eftersom jag kommer inte tillbaka i alla fall, kan de inte bara låta mig gå (om jag kommer överens om det, förstås)?
  • Hope78

om du idag vet att du vill sluta nån speciell tid (dag/månad) så kan du väl säga upp dig fr.o.m då?...  då pappan börjar sin FL.

• brallison
    Hope78 skrev 2011-07-31 21:09:34 följande:
    om du idag vet att du vill sluta nån speciell tid (dag/månad) så kan du väl säga upp dig fr.o.m då?...  då pappan börjar sin FL.
    Jag vet att jag vill sluta men vet inte om jag hinner hitta ett nytt jobb innan jag slutar min mammaledighet.
  • apanssonsmamma

Man har rätt o säga upp sig o spendera sin uppsägningstid som föräldraledig.
    Däremot räknas a-kassa (om man inte har nytt jobb på G alltså..) från den dag föräldraledigheten upphör o då karensmånaderna framåt som din A-kassa har.
    Brukar vara ca 3 månader.

• brallison
    apanssonsmamma skrev 2011-07-31 22:05:02 följande:
    Däremot räknas a-kassa (om man inte har nytt jobb på G alltså..) från den dag föräldraledigheten upphör o då karensmånaderna framåt som din A-kassa har.
    Det förstår jag men jag undrar om exakt min situation, hur det skulle vara bäst att göra.
    Kan man ta ut semester under uppsägningtid (jag har 34 betalda dagar)? Kan man bara komma överens med företaget att sluta typ idag och inte om två månader (det är väl inte ett måste att man ska ha uppsägningstid, eller hur? I vanliga fall behöver man der för att hitta ersättare eller lära upp nån, men under FL nån annan gör ju jobbet, så de klarar sig utan mig)?
  • brallison

Kan jag vara föräldraledig på ett företag (utan att ta ut FP från FK) och börja jobba på ett annat samtidigt?

• knäppisen
    brallison skrev 2011-08-01 09:30:19 följande:
    Kan jag vara föräldraledig på ett företag (utan att ta ut FP från FK) och börja jobba på ett annat samtidigt?
    nej det kan du inte, då är du ju inte ledig för att vårda barnet och ingen giltig anledning till ledighet från ditt ordinarie jobb.

Arbetsgivaren kan släppa dig på dagen om de vill och om ni är överens. 
  • Carisma95

TS:
    2006 förstärktes reglerna kring uppsägning under föräldraledighet. Om arbetsgivaren sa upp en person som var föräldraledig börjar inte uppsägningstiden att gälla förrän arbetstagaren helt eller delvis började arbeta igen.

Däremot när det gäller uppsägning från arbetstagarens sida så gäller vanlig uppsägningstid, även under föräldraledighet. Dvs den börjar gälla direkt och sträcker sig så långt fram som din uppsägningstid är enligt avtal. 

Här är ett annat liknande exempel om du vill kika.
    http://lawline.se/answers/3647 

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • MajaVira
    apanssonsmamma skrev 2011-07-31 22:05:02 följande:
    Iallafall tidigare var det en karens på 112 kalenderdagar när det gällde de extra karensen för att man sagt upp sig själv. Så om det hinner gå så pass länge mellan sista anställningsdag och den dag man anmäler sig arbetslös (dvs man varit föräldraledig under tiden) då får man bara den ordinarie karensen på 7 dagar innan man får ersättning från a-kassan.
  • brallison

Tack för alla svar! Nu förstår jag situationen - den är tyvärr inte som jag hoppades på, men vad ska man göra

• Carisma95
    brallison skrev 2011-08-03 16:29:48 följande:
    Tack för alla svar! Nu förstår jag situationen - den är tyvärr inte som jag hoppades på, men vad ska man göra
    Vad hoppades du på mer än att uppsägningstiden börjar gälla direkt? Var det inte bra?
  • brallison
    Carisma95 skrev 2011-08-03 20:24:00 följande:
    Vad hoppades du på mer än att uppsägningstiden börjar gälla direkt? Var det inte bra?
    Nej, inte riktigt bra - jag hoppades att man inte hade nån uppsägningstid när man är föräldraledig (som sagd - låter ologiskt att man måste komma in och jobba i princip). Men men...
  • Carisma95
    brallison skrev 2011-08-03 22:21:10 följande:
    Nej, inte riktigt bra - jag hoppades att man inte hade nån uppsägningstid när man är föräldraledig (som sagd - låter ologiskt att man måste komma in och jobba i princip). Men men...
    Vet inte om du misstolkade mitt inlägg?
    Om du som arbetstagare säger upp dig, börjar uppsägningstiden att gälla direkt. Dvs under föräldraledigheten. 

Det är bara om du blir uppsagt (av din arbetsgivare) som du måste tillbaka och arbeta under din uppsägninstid (Lagen är framtagen för att arbetsgivare inte ska utnyttja uppsägning av föräldralediga personer, utan att du då ska vara skyddad så länge du är hemma).
  • vintersippan

jag är föräldraledig och jag har nyligen sagt upp mig för att jag fått ett nytt jobb. Hade 3 mån uppsägningstid som började gälla från dagen jag sade upp mig, men frågade gamla chefen om jag kunde få börja direkt efter föräldraledigheten på det nya stället och fick därmed slippa en stor del av uppsägningstiden. Men det var ju inte upp till mig att fatta beslutet, utan upp till min förra chef. 

• brallison
    Carisma95 skrev 2011-08-03 22:23:14 följande:
    Vet inte om du misstolkade mitt inlägg?
    Om du som arbetstagare säger upp dig, börjar uppsägningstiden att gälla direkt. Dvs under föräldraledigheten. 

Det är bara om du blir uppsagt (av din arbetsgivare) som du måste tillbaka och arbeta under din uppsägninstid (Lagen är framtagen för att arbetsgivare inte ska utnyttja uppsägning av föräldralediga personer, utan att du då ska vara skyddad så länge du är hemma).
    Jo, jag förstod vad du menade Om jag säger mig upp idag, då får jag börja jobba på ett nytt jobb om 2 månader i mitt fall. Men jag har ju inget nytt jobb än - söker väldigt aktivt, så jag menade att om jag hittar nåt nytt typ en vecka innan jag måste börja på det gamla jobbet, då har jag uppsägningstid på 2 månader då.
    Jag hoppas bara att antingen hitta nåt nytt snabbare eller att min chef låter mig gå tidigare, men som vintersippan skrev - det är inte arbetstagarens beslut utan arbetsgivarens.
Svar på tråden Säga upp sig under föräldraledigheten