• Anonym (Förvirrad)

Lat...

Hej!
    Jag och min sambo har snart bott ihop i två år och vi trivs jätte bra tillsammans förrutom när det gäller alldagliga "måsten" som att diska, bädda m.m. Jag får göra allting och jag orkar snart inte, vi har en hund och två katter oxå, hunden måste ju ut och har jag annat att stå i måste jag tjata på honom väldigt länge innan han tillslut gör det, samma gäller kattlådan och allt annat!
    Snälla hjälp mig! vet inte hur jag ska nå fram till honom så att jag kan få lite hjälp här hemma?
    Vi planerar även att skaffa barn, men jag är rädd att jag ska få fortsätta göra allt och vet då inte om jag skulle klara av att leva tillsammans med honom!Gråter 

• Svar på tråden Lat...
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Det är viktigt att dela ansvaret för hemarbetet i en relation. Risken är väldigt stor för er att detta mönster fortsätter. Jag tycker att du skall ställa krav på din sambo att göra hälften av jobbet. Om det inte fungerar nu kommer det inte heller att fungera när ni skaffat barn, tyvärr. Han måste nog upp till bevis först. Att tjata och tjata är väldigt tröttsamt och det kommer att ta död på dina känslor. Det är hårt men sant.
    Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden Lat...