• digamond

Skötsel råd av mindre äldre plastbåt

Ev. kommer jag att få över min morfars båt till där jag bor nu.
    Det är en liknande båt som denna:
    www.annonsborsen.se/motorbaatar-603/crescent-celest-375-1031643
    Fast mycket äldre. Plast eller Glasfiber vad man nu kallar dem.
    Men en sån liten båt (grön botten).

Undrar nu eftersom jag aldrig haft båt tidigare själv så kan jag inte direkt mycket av skötsel av båten. Vad bör man göra då den varit på land i ett par år nu både genom sommar och vinter.
    Vad är det bästa för rengöring av båt på ut och insidan? Samt skall jag ev slipa ner den lite och måla om den? Vad för färg skall man använda nu för tiden? Förr vet jag att det fanns riktigt bra färg som dock vart förbjuden men det var ju många år sen de.

Försökt googla lite på skötsel av "plast/glasfiber" båtar men inte riktigt hittat så mycket bra info, skall dock googla vidare lite till. Men hoppas att någon här kanske har lite bra råd och tips!

• Svar på tråden Skötsel råd av mindre äldre plastbåt
  • äralltupptaget

har färgen flagnat mycket invändigt så råder jag dit till att slipa bort det, med vanligt finkornigt sandpapper, sedan tvätta den med målartvätt och sedan måla om den, på färgaffärerna vet dom exakt vilken sorts färg du ska ha, jag råder dig till att INTE måla kritvitt, utan att bryta färgen, kanske i ljusliila/ blå eller nått.. vi hade en vit båt och ALLT skit syns i den samt att den kan bli väldigt "ljus" i solsken ( om du förstår vad jag menar)
    Är den trasig i botten, dvs att den läcker in vatten, kan man laga det med glasfiberväv som man "limmar" fast lager på lager och sedan efter det målar man på , blir finfint :)

• digamond
    äralltupptaget skrev 2011-07-31 18:51:59 följande:
    har färgen flagnat mycket invändigt så råder jag dit till att slipa bort det, med vanligt finkornigt sandpapper, sedan tvätta den med målartvätt och sedan måla om den, på färgaffärerna vet dom exakt vilken sorts färg du ska ha, jag råder dig till att INTE måla kritvitt, utan att bryta färgen, kanske i ljusliila/ blå eller nått.. vi hade en vit båt och ALLT skit syns i den samt att den kan bli väldigt "ljus" i solsken ( om du förstår vad jag menar)
    Är den trasig i botten, dvs att den läcker in vatten, kan man laga det med glasfiberväv som man "limmar" fast lager på lager och sedan efter det målar man på , blir finfint :)
    Toppen, tack för info.
    Får se bara om jag får hit båten Skulle vara trevligt att få hit den så snart som möjligt så man hinner åka ut lite och fiska innan hösten blir för mycket.
  • äralltupptaget
    digamond skrev 2011-08-04 12:04:48 följande:
    Toppen, tack för info.
    Får se bara om jag får hit båten Skulle vara trevligt att få hit den så snart som möjligt så man hinner åka ut lite och fiska innan hösten blir för mycket.
    ja att vara ute på havet/sjön är det bästa som finns! 
    Och snart är det ju kräftfiske också ( iaf här uppe i norrland :) )
Svar på tråden Skötsel råd av mindre äldre plastbåt