• Tozan

    Vad gör jag för fel när jag tvättar, kläderna blir som sladdriga och uttöjda?

    Hej!
    Undrar vad jag gör för fel med tvätten. Ett antal plagg som jag tvättat har blivit totalt förstörda, som sladdriga och det ser ut som man dragit/ töjt ut dem så de blir nästan transparenta/genomskinliga. Det här gäller främst bomullskläder från HM (mysbyxor) och linnen från gina tricot om det nu har ngn betydelse, är ju lite av samma tyg/kvalite. Jag använder VIA tvättmedel och softlan sköljmedel. Någon som varit med om något liknande eller vet vad det kan bero på? 

  • Svar på tråden Vad gör jag för fel när jag tvättar, kläderna blir som sladdriga och uttöjda?
  • Kaupa Jaur

    Låter konstigt! Jag slarvar jättemycket med tvätt, blandar fel färger och fel temperatur mm men min tvätt blir inte sladdrig. Använder samma medel som du.


    Det kanske är fel i maskinen? Den kanske sliter för mycket i kläderna? Om du har torktumlare och känner för det kan du ju skippa centrifugeringen och kolla om det hjälper.

  • Mamma Lotta

    Kan bero på för hög tvätt temperatur jag har vart med om liknande när jag tvättat i för hög temp! En del plagg som enl etiketten i plagget ska klara 60 grader fixar inte det så då kör jag de plagg jag är rädd om på 40

  • Tozan
    Kaupa Jaur skrev 2011-07-31 19:29:03 följande:

    Låter konstigt! Jag slarvar jättemycket med tvätt, blandar fel färger och fel temperatur mm men min tvätt blir inte sladdrig. Använder samma medel som du.


    Det kanske är fel i maskinen? Den kanske sliter för mycket i kläderna? Om du har torktumlare och känner för det kan du ju skippa centrifugeringen och kolla om det hjälper.


    Ja det är jättekonstigt! Är en Bosch tvättmaskin med "bra prestanda" så tycker att det borde inte vara maskinen, och de flesta plagg jag tvättar blir inte så här så borde inte vara maskinen men just en viss typ av mina kläder reagerar så här och det står inte på plaggen att jag inte ska använda sköljmedel eller liknande så undrar jag vad tusan jag gör för galet. Ska kanske testa att inte centrifugera och se om det blir bättre. Är ju värt ett försök. Tråkigt med förstörda kläder.
  • FrökenL

    Ja, håll koll på graderna på vattnet, använd sparsamt med sköljmedel och hängtorka det är det mest skonsamma mot kläderna =) 

  • Tozan
    Mamma Lotta skrev 2011-07-31 19:32:53 följande:
    Kan bero på för hög tvätt temperatur jag har vart med om liknande när jag tvättat i för hög temp! En del plagg som enl etiketten i plagget ska klara 60 grader fixar inte det så då kör jag de plagg jag är rädd om på 40
    Det är 40 graderstvätt på dem och de har jag tvättat dem i, men kanske ska tvätta i 30 istället då. Värt att testa iaf!
  • Tozan
    FrökenL skrev 2011-07-31 19:35:28 följande:
    Ja, håll koll på graderna på vattnet, använd sparsamt med sköljmedel och hängtorka det är det mest skonsamma mot kläderna =) 
    Sköljmedlet har jag tänkt på då jag hört att det är dåligt med för mkt så har bara haft i pyttelite, sen hängtorkar jag allting i princip. Men ska hålla koll på graderna!
  • SilverLadyG

    Tror att det kan 1 bero på temperatur, överdosering av tvättmedel men mest tror jag på att dessa kläder från HM, ginatricot är gjorda på för lite material som har dragits ut. Oftast krymper dessa kläder och klarar inte av många tvättar. Allt beror på materialet och hur mkt material man har sparat.

  • Tozan
    Lufsan skrev 2011-07-31 19:39:53 följande:
    Om du torktumlar dom blir de så.. 
    Fast jag torktumlar inget alls, annars hade jag också misstänkt det.
  • MajaVira

    Om det är just kläder från Gina Tricot och HM som du har problem med, då gissar jag att orsaken helt enkelt är dålig kvalite på kläderna.

Svar på tråden Vad gör jag för fel när jag tvättar, kläderna blir som sladdriga och uttöjda?