• Anonym (hmm?)

delbetala med klarna?

Jag beställde barnens vinterkläder och fick en faktura på 1500 kronor nu i månaden. Jag undrar vad som händer om man väljer att delbetala? Funderar på att betala 1000 kronor denna månad och 500 kommande månad. Kommer banken kunna se senare att man har haft en kredit och man får svårare att få lånelöfte?

Någon som vet om man borde betala allt på en gång istället? 

• Svar på tråden delbetala med klarna?
  • Anonym

En kredit hit eller dit spelar ingen roll. Inget att oroa sig för!

• SilverLadyG
    Anonym skrev 2011-07-31 20:12:49 följande:
    En kredit hit eller dit spelar ingen roll. Inget att oroa sig för!
    precis så länge man betalar och sköter sina betalningar.
  • MajaVira

Varför beställer du vinterkläder mitt i sommaren om du inte har pengar att betala dem med? Det är ju rätt länge tills de faktiskt behövs.

• Dalton

Glöm inte att stänga krediten sen. När man betalt en kredit så ligger den kvar, så om du söker lån så ser banken att du har krediter, men inte om de är utnyttjade.

• SilverLadyG
    Dalton skrev 2011-07-31 20:38:03 följande:
    Glöm inte att stänga krediten sen. När man betalt en kredit så ligger den kvar, så om du söker lån så ser banken att du har krediter, men inte om de är utnyttjade.
    Tack för tipset! Ska minnas det då det blir dags för bolånSkrattande
  • pebelund

Finns en sida som heter minUC.se .. Där kan man själv få fram vilka krediter som finns på en, kreditbolag etc. Skitbra om man vill sanera outnyttjade krediter man kanske glömt man har.
    Tror första gången är gratis ..

• Anonym (hmm?)
    MajaVira skrev 2011-07-31 20:29:48 följande:
    Varför beställer du vinterkläder mitt i sommaren om du inte har pengar att betala dem med? Det är ju rätt länge tills de faktiskt behövs.
    För att vinterkläderna är superbilliga nu och man har chansen att spara en slant? Jag kan betala av allt nu på en gång det var bara det att jag var nyfiken om det fanns några nackdelar?

Har inga lån och aldrig köpt något på kredit förut.

Vet inte riktigt hur det fungerar, och därför frågar jag. 
  • Anonym (hmm?)
    Dalton skrev 2011-07-31 20:38:03 följande:
    Så om man delar upp en faktura på två betalningar så blir det en kredit? Men betalar man hela fakturan samma månad så blir det inte en kredit? Försvinner den inte automatiskt när man har noll kronor kvar att betala?

• Dalton
    Anonym (hmm?) skrev 2011-08-01 00:23:52 följande:
    Så om man delar upp en faktura på två betalningar så blir det en kredit? Men betalar man hela fakturan samma månad så blir det inte en kredit? Försvinner den inte automatiskt när man har noll kronor kvar att betala?
    Vet inte hur det är upplagt, men du skrev kredit i TS?
  • Anonym (hmm?)

Läst på lite nu och känner att det inte var något för mig det där med delbetalning (tänkte mig lite mer som räntefri avbetalning typ elektronik) men här fanns det många avgifter och sådär, så det blir till att punga ut :) Tack för hjälpen iaf!

• Anonym

Jag skrev ett argt brev till Klarna för ett tag sedan eftersom de gjorde en kreditupplysning bara för jag valde att få köpet på faktura istället för att betala med kort direkt. (ej delbetalning). De skrev då tillbaks att de alltid gör det, men att de aldrig rapporterar till banker eller kreditinstitut, så det skulle vara lugnt.

• Maskot
    Anonym skrev 2011-08-01 07:27:50 följande:
    Jag skrev ett argt brev till Klarna för ett tag sedan eftersom de gjorde en kreditupplysning bara för jag valde att få köpet på faktura istället för att betala med kort direkt. (ej delbetalning). De skrev då tillbaks att de alltid gör det, men att de aldrig rapporterar till banker eller kreditinstitut, så det skulle vara lugnt.

Kreditupplysning görs alltid när någon vill delbetala eller köpa på kredit- det är självklart!
  • Anonym
    Maskot skrev 2011-08-01 07:53:50 följande:
    Kreditupplysning görs alltid när någon vill delbetala eller köpa på kredit- det är självklart!
    Det har aldrig gjorts för mig när jag valt fakturabetalning förut. Antar att det var för att klarna är ett tredjepartsföretag och inte butiken själv.
  • Dalton
    Anonym skrev 2011-08-01 07:27:50 följande:
    Fast det är aldrig några kreditförfrågningar som skickas ut till banker eller kreditinstitut. Däremot så registreras alla dreditförfrågningar så nästa gång du vill ha lån på banken så kommer de se att du frågat om kredit på Klarna.
    För många förfrågningar kan leda till att banken säge4r nej även om du har god ekonomi.
  • Sara St
    Dalton skrev 2011-08-01 10:45:02 följande:
    Fast det är aldrig några kreditförfrågningar som skickas ut till banker eller kreditinstitut. Däremot så registreras alla dreditförfrågningar så nästa gång du vill ha lån på banken så kommer de se att du frågat om kredit på Klarna.
    För många förfrågningar kan leda till att banken säge4r nej även om du har god ekonomi.
    Hej!

När man handlar genom Klarna så gör vi en enskild bedömning som avgör om du kan handla och för vilket belopp.För att kunna göra en så korrekt bedömning som möjligt tas i vissa fall en kreditupplysning. Vi har sett till så att inga andra företag eller banker får information om att en kreditupplysning har tagits och det kommer därför inte att påverka kreditvärdigheten.

Om ni har fler frågor om kreditupplysningar eller våra tjänster så hittar du mer information på vår hemsida:www.klarna.com under "Vanliga frågor". Det går också bra att mejla mig på sara.s@klarna.com!

Trevlig kväll på er!

/Sara

• Dalton
    Sara St skrev 2011-08-01 16:56:39 följande:
    Hej!

När man handlar genom Klarna så gör vi en enskild bedömning som avgör om du kan handla och för vilket belopp.För att kunna göra en så korrekt bedömning som möjligt tas i vissa fall en kreditupplysning. Vi har sett till så att inga andra företag eller banker får information om att en kreditupplysning har tagits och det kommer därför inte att påverka kreditvärdigheten.

Om ni har fler frågor om kreditupplysningar eller våra tjänster så hittar du mer information på vår hemsida:www.klarna.com under "Vanliga frågor". Det går också bra att mejla mig på sara.s@klarna.com!

Trevlig kväll på er!

/Sara

Tack för infon! Då ber jag om ursäkt!
    Får jag fråga hur ni kan göra en kreditupplysning som är dold för övriga?
  • Sara St
    Dalton skrev 2011-08-01 17:05:39 följande:
    Tack för infon! Då ber jag om ursäkt!
    Får jag fråga hur ni kan göra en kreditupplysning som är dold för övriga?
    Hej Dalton!

Ingen fara, jo det ligger till som så att våra upplysningsleverantörer använder inte antalet upplysningar som tagits på en som en faktor när de sätter en kreditvärdering på en person. De delar inte heller med sig av sin information till andra parter. Det finns andra upplysningsleverantörer som kan göra detta, men de avtal vi har med våra leverantörer tillåter inte att de delger sin information vidare till andra parter. Därför påverkar inte upplysningar tagna av Klarna ens kreditvärdighet. Bra va? 

För fler frågor så nås jag lättast på: sara.s@klarna.com

Trevlig helg på er! 
  • Anonym (...)

Själv ska jag aldrig ta och delbetala något mer med Klarna, har gjort det på en sak, och nu har jag fått delgivningskvitton till kronofogden, trots att summan jag ska betala är betald, och inte har jag fått någon påminnelse på första fakturan heller, och ej att den gått till inkasso.

• Fiaz
    Anonym (...) skrev 2011-08-05 11:40:19 följande:
    Själv ska jag aldrig ta och delbetala något mer med Klarna, har gjort det på en sak, och nu har jag fått delgivningskvitton till kronofogden, trots att summan jag ska betala är betald, och inte har jag fått någon påminnelse på första fakturan heller, och ej att den gått till inkasso.
    Har du bestridit? För det kan ju vara rätt bra att ringa klarna och reda upp och få papper på tex deras reskontra så du själv kan se vad som kommit in till dom och jämnföra detta med dina kontoutdrag, diffar det någonstans och att det visar sigg at har betalat, ja då är det ju bara att skicka in bevisen tillklarna så reder det upp sig.
Svar på tråden delbetala med klarna?