• Joico

Naturligt, milt, bra schampoo utan massa "skit"

Jag hade en tråd häromdagen där jag sökte efter ett milt schampo men fick inge vidare svar... provar såhär istället

Jag är på jakt efter ett milt schampo utan massa "skit". Jag är inte så haj på såntdär med sulfater, parabener osv. men jag har ju förstått att de inte är nå vidare.
    Jag har blivit rekommenderad Barnängeln och Natusan som milda schampoon - vad säger ni om dom?
    Jag hittade på Glow på Ica Maxi som, enligt lappen, var parabenfri. Är den nåt att ha? 

Jag ska ha ett balsam från Redken så det är bara schampo jag är ute efter nu. Har ni några förslag? Och nej, jag tänker inte no-pooa, inte sörja med ägg och vinäger osv.

• Svar på tråden Naturligt, milt, bra schampoo utan massa "skit"
  • Autumnbeauty

Jag rekommenderar alltid "hälsokosts" /hälsobutikernas schampon och hudkrämer. De är överlägset bäst, och man slipper ALLA kemikalier.  Dr Hauschka, Urtekram, Rosenserien mfl mfl.

Jag kör allt mitt smink därifrån, allt schampo, alla hudkrämer, deodoranten (vill inte ha en massa aluminiumskit och parabener i närheten av mina bröstlymfkörtlar, rys!).

Lycka till, och hoppas du hittar nåt som du blir nöjd med!

• Eleonor l

Bodyshop har ett schampoo i deras rainforest-serie som iaf är sulfatfritt, men tror det är parabenfrity med. Det luktar såå gott dessutom, och även balsam i samma serie :) Skulle personligen aldrig utsätta mitt hår för barnängen eller natusan schampo och balsam, eller annat från ica/coop.. Bara massa vatten. En flaska från bodyshop kostar mer men räckte för mig i närmare ett halvår så det är riktigt drygt! Tänk bara på att det tar ett tag för håret att ställa om sig till sulfatfritt och att håret i början kan kännas fett, men det anpassar sig rätt snabbt och då kommer du märka stor skillnad så det är värt det :) Lycka till! :)

• Majsan70

Alternas Caviar serie är suverän. Dyr javisst men dryg som tusan och håret blir fantastiskt.

Dottern har vart hos sin pappa i två veckor o de kör med nåt skitschampoo från matbutiken o hennes hår blev till slut jättefult. Sen hem o tvätta med Caviar...= FINT

Jag själv är av åsikten att det mesta man köper i vanliga butiker är skit.

Men om du skall ha Redken balsam varför inte ha schampot till?

• Eleonor l

Hm texten var indelad i stycken, jag lovar! Att skriva på mobilen har sina nackdelar ibland..

• Eleonor l

Just det.. Redkens balsam är väl inte sulfatfritt? Då rekomenderar jag inte schampo som är det. För att det ska bli en bra effekt iaf. Precis som att man inte ska använda produkter som innehåller silikoner när man använder sulfatfritt, du får inte ur produkten ur håret på samma sätt, det blir inte ordentligt rent..

• Majsan70
    Eleonor l skrev 2011-07-31 22:26:09 följande:
    Just det.. Redkens balsam är väl inte sulfatfritt? Då rekomenderar jag inte schampo som är det. För att det ska bli en bra effekt iaf. Precis som att man inte ska använda produkter som innehåller silikoner när man använder sulfatfritt, du får inte ur produkten ur håret på samma sätt, det blir inte ordentligt rent..
    Fast det stämmer inte riktigt. Jag har sulfatfritt schampoo o balsam men använder silikonserum o håret o det går ut alldeles utmärkt. Eller tänkte du kanske på andra typer av produkter?
  • Joico

Ska kolla upp era tips, tack

Nej Redken är säkert inte sulfatfritt, men jag vill ha det ändå. Det är det enda schampo/balsam jag blivit rekommenderad när jag frågat efter  nåt bra för min hårtyp.

Jag har inte råd med både dyrt schampo och dyrt balsam. 

• Eleonor l

Kanske blandar ihop det med något annat ämne, det är mycket möjligt.. :) jag tyckte det var svårt att få ur framförallt produkter som stelnade i håret, som mousse o spray, men det beror kanske på vilket schampo och balsam man använder :) Jag använder inte silikondroppar så med just det vet jag inte :) För att få ur produkter ordentligt så tyckte jag att jag behövde tvätta håret 2-3 gånger, så. jag slutade använda produkter till vardags och vilken skillnad det blev :) Fick mer volym i håret utan produkter, och så slapp jag ju slita på håret :)

• Majsan70
    Eleonor l skrev 2011-07-31 23:13:30 följande:
    Kanske blandar ihop det med något annat ämne, det är mycket möjligt.. :) jag tyckte det var svårt att få ur framförallt produkter som stelnade i håret, som mousse o spray, men det beror kanske på vilket schampo och balsam man använder :) Jag använder inte silikondroppar så med just det vet jag inte :) För att få ur produkter ordentligt så tyckte jag att jag behövde tvätta håret 2-3 gånger, så. jag slutade använda produkter till vardags och vilken skillnad det blev :) Fick mer volym i håret utan produkter, och så slapp jag ju slita på håret :)
    Jag upplever det inte alls så. Mitt hår blir helt rent på första försöket. Då använder jag både molding creme och hårspray emellanåt.
  • Eleonor l

Grattis :D vet flera som haft samma problem som jag men vad skönt att du sluppit :) Under graviditeten började jag tappa så mycket hår så nu kör jag på en av tigis serier för skadat hår, har hjälpt en del :) Men ska ta och prova Caviar sen då :D

Svar på tråden Naturligt, milt, bra schampoo utan massa "skit"