• Kyanita

Hård i magen

Hej! Min dotter är 1,5 månad och äter enbart ersättning. Hon är oftast stenhård i magen och vi har provat olika sorter men den enda som det blev lite bättre av var NAN HA. Tyvärr gillar hon den inte ett dugg. Nu har de satt henne på Lactulos men kan orsaken vara att hon inte tåler komjölk eller laktos? Nästan alla på båda sidor är laktos och 2 av barnen har fått diagnosen i tidig ålder men de hade diareer. Någon som vet lite mer som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Hård i magen
  • sarsparis

Kan ju mycket väl vara så att hon har en allergi av laktos. har du provat att ge henne sempers magdroppar? vi ger vår dotter det varje dag och vi har  märkt att hennes mage är mycket bättre. dropparna innehåller bifidus som gör att magen är i bättre form. annars får du helt enkelt ta upp ev allergi med bvc och kräva vidare utredning då det faktiskt finns i släkten.

• Kyanita
    sarsparis skrev 2011-07-31 22:06:01 följande:
    Kan ju mycket väl vara så att hon har en allergi av laktos. har du provat att ge henne sempers magdroppar? vi ger vår dotter det varje dag och vi har  märkt att hennes mage är mycket bättre. dropparna innehåller bifidus som gör att magen är i bättre form. annars får du helt enkelt ta upp ev allergi med bvc och kräva vidare utredning då det faktiskt finns i släkten.
    Tack för svar! Jodå, vi har kört på Sempers magdroppar men de gjorde ingen skillnad (fast hon tycker mycket om dem). Ska på 2 månaderskontrollen nästa vecka så då ska jag ta upp det med läkaren. Finns det mjölkfri ersättning att köpa eller måste man ha det på recept?
  • sarsparis
    Kyanita skrev 2011-07-31 22:08:40 följande:
    Tack för svar! Jodå, vi har kört på Sempers magdroppar men de gjorde ingen skillnad (fast hon tycker mycket om dem). Ska på 2 månaderskontrollen nästa vecka så då ska jag ta upp det med läkaren. Finns det mjölkfri ersättning att köpa eller måste man ha det på recept?
    Det finns att köpa, men det är svindyrt. Billigare att få det på recept.
  • Kyanita
    sarsparis skrev 2011-07-31 22:24:20 följande:
    Det finns att köpa, men det är svindyrt. Billigare att få det på recept.
    Aha, ok. Då ska jag se om jag kan få det på recept. Känns inte riktigt ok att ge henne lactulos hela tiden. Tack för hjälpen! Jättegulligt av dig!
  • Harmony W

Testa en skvätt rapsolja i ersättnigen. Det ska lösa upp i magen. Det är inte skadligt för bebisen och innehåller ju dessutom nyttiga fettsyror. Glad

• Kyanita
    Harmony W skrev 2011-08-02 21:59:49 följande:
    Testa en skvätt rapsolja i ersättnigen. Det ska lösa upp i magen. Det är inte skadligt för bebisen och innehåller ju dessutom nyttiga fettsyror. Glad
    Åh, tack! Har testat med messmör men då vägrade hon äta ersättningen. Hon går upp bra i vikt, kan  man göra det om man är laktos/ komjölk? De andra 2 barnen fick diareer och gick ner i vikt jättesnabbt men så var de ju 1,5 år när de började få sympom.
  • Harmony W
    Kyanita skrev 2011-08-02 22:12:14 följande:
    Åh, tack! Har testat med messmör men då vägrade hon äta ersättningen. Hon går upp bra i vikt, kan  man göra det om man är laktos/ komjölk? De andra 2 barnen fick diareer och gick ner i vikt jättesnabbt men så var de ju 1,5 år när de började få sympom.

Vad jag vet ska det inte vara nån fara om barnet är laktos/komjölk. Messmör ska helst undvikas då det faktiskt innehåller för mycket salt för så små barn. Vi kör en skvätt rapsolja i varannan matning (vår lille pöjk äter OFTA Flört), och det verkar funka faktiskt (*peppar peppar*).
  • Harmony W

Ps. Vi ger sonen Baby Semp Lemolac istället för Nan HA. Han verkar gilla den bättre.D en är för magar med matsmältningsproblem/känsliga tarmar.

• Kyanita
    Harmony W skrev 2011-08-03 22:54:46 följande:
    Vad jag vet ska det inte vara nån fara om barnet är laktos/komjölk. Messmör ska helst undvikas då det faktiskt innehåller för mycket salt för så små barn. Vi kör en skvätt rapsolja i varannan matning (vår lille pöjk äter OFTA Flört), och det verkar funka faktiskt (*peppar peppar*).
    Lillan äter ofta när hon är vaken men sover länge däremellan.
    Harmony W skrev 2011-08-03 22:57:09 följande:
    Ps. Vi ger sonen Baby Semp Lemolac istället för Nan HA. Han verkar gilla den bättre.D en är för magar med matsmältningsproblem/känsliga tarmar.
    Hon gillade inte den heller sen märkte vi ingen skillnad heller, tyvärr!

Tack för tipset, började med rapsolja idag så vi får se om det hjälper!
  • HannaE

Laktosintolerans så tidigt i livet är extremt sällsynt. Det brukar debutera först när man är några år. Däremot är det vanligt med förstoppning hos barn som får ersättning, det behöver inte vara något fel alls på barnet för det.

Man lever så länge man lär.
  • Kyanita
    HannaE skrev 2011-08-09 00:23:27 följande:
    Laktosintolerans så tidigt i livet är extremt sällsynt. Det brukar debutera först när man är några år. Däremot är det vanligt med förstoppning hos barn som får ersättning, det behöver inte vara något fel alls på barnet för det.
    2 av mina barn fick diagnos vid 18 månader men den ene hade svår kolik för att sedan bli lite bättre för att bli jättedålig när han började dagis. Läkarna misstänker att han haft det från födseln precis som hans kusin. Det är därför jag blev orolig.

Men det har blivit bättre med rapsolja även om hon fortfarande är småhård i magen så verkar hon inte ha ont i alla fall. Tack snälla för tipset!! Det är jätteuppskattat!
  • HannaE
    Kyanita skrev 2011-08-09 00:28:03 följande:
    2 av mina barn fick diagnos vid 18 månader men den ene hade svår kolik för att sedan bli lite bättre för att bli jättedålig när han började dagis. Läkarna misstänker att han haft det från födseln precis som hans kusin. Det är därför jag blev orolig.

Men det har blivit bättre med rapsolja även om hon fortfarande är småhård i magen så verkar hon inte ha ont i alla fall. Tack snälla för tipset!! Det är jätteuppskattat!
    Laktosintolerans ger oftast diarré. Om barnet är förstoppat är det mindre sannolikt med laktosintolerans.
    Man lever så länge man lär.
  • Kyanita
    HannaE skrev 2011-08-09 01:04:31 följande:
    Laktosintolerans ger oftast diarré. Om barnet är förstoppat är det mindre sannolikt med laktosintolerans.
    Ja, jag hade också för mig det. Mina barn som är laktosintoleranta hade diareér som luktade väldigt sött och var som ett vitt skum (du vet sånt man tätar fönster med). Lillkillen hade mer diffusa sympom tills han började (iom vi var 3 i familjen som är laktos så är nästan all vår mat hemma laktosfri) dagis då han också totalrasade i vikt och slutade växa helt . Så man blir ju orolig som mamma när ens barn har problem med magen och nästan alla i båda våra släkter är just laktosintoleranta (flera från späd ålder dessutom). Men vi ska till läkaren i eftermiddag så jag ska ta upp det med honom men eftersom rapsoljan verkar fungera bra så lutar jag mer åt att hon blir förstoppad av själva ersättningen och inte för att hon skulle vara laktos.
  • Kyanita

Var hos läkaren idag (nåja, igår då). Han trodde inte det var något iom att rapsoljan hjälpte men börjar det igen så ville han börja utreda för säkerhets skull. Tack alla för tips! Jättegulligt av er!

Svar på tråden Hård i magen