• PrettyinPink

Grannen har inget skydd runt sin pool

Vår granne har en pool på sin altan, endast skyddad av ett "skelett-staket" dvs barn kan lätt klättra igenom staketet så poolen är inte skyddad alls.

När poolen inte används har han ett regnskydd på, men detta fylls på när det regnar och det blir ganska djupt. Hade ett litet barn fallit i där hade det haft jättesvårt att ta sig upp. Nu har grannen varit bortrest i 2v och det blir bara mer och mer vatten i regnskyddet, jag oroar mig ständigt för mina småbarn som springer omkring, man försöker ju ha uppsikt men det räcker ju med några minuter så kan olyckan var framme.

Har inte kollat upp detta med byggnadsnämnden men är det OK att ha en såpass oskyddad pool?

• Svar på tråden Grannen har inget skydd runt sin pool
  • Fru Kwasthilda

Det finns tydliga lagar om att pooler ska vara inhängnade, antingen omedelbart vid eller hela tomten.

• Busbellan

Är det en fast pool eller en flyttbar?
    Jag vet att jag läst nånstans att det krävs skydd runt fasta pooler, men det är inte samma regler kring flyttbara
    Ska googla lite och se vad jag hittar

Mamma till Nora, August och Ella
  • beccagranen

Ja det är okej enligt lag. Det finns många grannar i vårat område som köpt en sån där billig stor pool pvanför mark, som dom satt  angränsande till altan. Och det finns inga skydd öht. Har man en riktig pool undermark så ska man ha poolöverdrag när den inte används. Din granne har både överdrag och staket. Du får väl sätta upp staket och grind på din tomt så att dina barn inte springer över till grannen.

• PrettyinPink

Det är en fast pool och "integrerad" i altanen, den är alltså inte ovanför mark. Han har ju staket men det är bara stolpar, ingenting emellan så det är inget skydd direkt. Vi håller på att bygga staket mellan tomtarna men det tar tid... Han har överdrag men det är ju överdraget jag är orolig för nu då det är ca 0,5 m vatten däri nu.

• Frontline

Staket

Ett staket som samtidigt ska utgöra skydd för den egna familjens småbarn, måste dras runt poolen. Det skapar ett område kring själva poolen, som inte kan utnyttjas för familjen. Antingen är man innanför staketet och badar eller utanför. Kommunikation sker genom en låsbar grind!

Staket skall för att godkännas som skydd vara minst 0,9 m högt och det får enligt bestämmelserna inte vara "klättringsbart".

Sedan är det ju en fråga om dina barns uppfinningsrikedom om ett staket utgör ett tillräckligt skydd.

Pool-Guard

Med Pool-Guard poolskydd får du en mycket effektivare tomt

Om du monterar Pool-Guard poolskydd så kan du och din familj utnyttja hela området kring poolen för lek och rekreation utan oro för barnens säkerhet.

Pool-Guard ger dig trygghet i rollen som poolägare, men också en tillgång till den egna tomten som man inte kan få med godkänt staket. Se på de båda bilderna och fundera på vilken tomt du vill ha för familjen! Tänk också på hur mycket värme och kemikalier som kan sparas på en pool med lättanvänt poolskydd!

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Ellaria
    PrettyinPink skrev 2011-07-31 23:16:52 följande:
    Det är en fast pool och "integrerad" i altanen, den är alltså inte ovanför mark. Han har ju staket men det är bara stolpar, ingenting emellan så det är inget skydd direkt. Vi håller på att bygga staket mellan tomtarna men det tar tid... Han har överdrag men det är ju överdraget jag är orolig för nu då det är ca 0,5 m vatten däri nu.
    Töm det då?
    Nej, jag är inte negativ, jag är realistisk.
  • Tant Green

Fast i det här fallet är det väl egentligen inte poolen som är problemet utan att det samlas vatten i regnskyddet? Grannen har ju (om jag förstått det rätt) täckt över poolen, och det är väl vad som krävs? Det här skulle väl lika gärna kunna handla om t.ex. en hängmatta (med tätt tyg) som det har samlats vatten i, och sådana finns det ju inga lagar och regler kring.

Jag förstår alltså att det är jobbigt för er, men jag har svårt att tro att ni kan kräva något annat än att grannen täcker över poolen när den inte används? 

• PrettyinPink
    Frontline skrev 2011-07-31 23:24:45 följande:

Staket

Ett staket som samtidigt ska utgöra skydd för den egna familjens småbarn, måste dras runt poolen. Det skapar ett område kring själva poolen, som inte kan utnyttjas för familjen. Antingen är man innanför staketet och badar eller utanför. Kommunikation sker genom en låsbar grind!

Staket skall för att godkännas som skydd vara minst 0,9 m högt och det får enligt bestämmelserna inte vara "klättringsbart".

Sedan är det ju en fråga om dina barns uppfinningsrikedom om ett staket utgör ett tillräckligt skydd.

Pool-Guard

Med Pool-Guard poolskydd får du en mycket effektivare tomt

Om du monterar Pool-Guard poolskydd så kan du och din familj utnyttja hela området kring poolen för lek och rekreation utan oro för barnens säkerhet.

Pool-Guard ger dig trygghet i rollen som poolägare, men också en tillgång till den egna tomten som man inte kan få med godkänt staket. Se på de båda bilderna och fundera på vilken tomt du vill ha för familjen! Tänk också på hur mycket värme och kemikalier som kan sparas på en pool med lättanvänt poolskydd!

Tack för info! Ja det krävs inte mycket uppfinningsrikedom när det bara gäller att gå emellan några stolpar, oavsett hur höga de är
Svar på tråden Grannen har inget skydd runt sin pool