• lisson

Kvällsoro, hur länge?

Vår kille är två månader och skrek i början mycket på kvällarna. Vi har trott att det kanske är magen som spökar. Jag har anpassat min kost och äter mjökfritt, vi ger minifom och jag äter inget starkt eller gasbildande som lök, kål osv. Nuförtiden skriker han ganska lite på kvällarna, men är fortfarande ganska orolig och missnöjd och vi bär i princip runt på honom hela kvällarna (med avbrott för amning minst en gång i timmen, han äter inte så mycket vid varje tillfälle, men blir lugn vid bröstet) för att han ska hålla sig någorlunda lugn. Han brukar vara vaken mellan 18 och 22, de första två timmarna är han lugn och glad, medan de sista två är oroliga och slutar ofta med en riktig skrikhalvtimme innan det är dags för amning och läggdax vid tio (på nätterna är han kolugn och vaknar bara för att äta). Han kan inte somna innan tio för att han är så orolig och spattig, vi har provat allt, från bärsele, sjal och att gå ut med vagnen. Nu undrar jag hur ni andra som har haft bebisar som varit kvällsoroliga har haft det? När har det gett med sig och blivit lite lugnare? Det vore skönt att veta, för just nu känns det som om att det skall vara i evighet... Tacksam för svar!

• Svar på tråden Kvällsoro, hur länge?
  • Kottan81

lisson: Skulle lika gärna kunna vara jag som skrivit det du gjort, bara det att min tös är 12 veckor. Hennes problem är dock insomningen på dagtid också, hon har supersvårt att komma till ro, jag tror att hon är övertrött på kvällarna och vill inget hellre än sova, men vi kan inte söva henne, det går bara inte. Så jag hoppas också det ska lugna sig snart...

• en glad

En så liten person har ofta en skrik- och vakenperiod på kvällen. Det kan kännas som en evighet varje kvart det pågår, men tro mig det går över. Tanka trygghet, bär och nynna, prova att lägga ner honom i vagnen inne och kör över en tröskel. Han kan bo i sin vagn om det funkar. Där blir världen liten och trygg och man begränsar intrycken. Alla knep är tillåtna tills ni hittar just eran metod.

• BlueBlue

Elin är 2½ månad och hon skrek också mycket på kvällarna förut. Nu är hon bara orolig och det brukar börja vid 19 tiden. Vid kl 20 skriker hon som en tok i ca 10-30 minuter för att sedan somna. När vi lägger henne vid 22 tiden får hon först mat och sedan somnar hon utan protester. På dagarna har hon jättesvårt att komma till ro så jag tror stenhårt på att det skriket som är på kvällen beror på övertrötthet.

• BlueBlue

Ska tillägga att igår vid 20.00 skrek hon så att hon nästan tappade andan. Som en tok! Jag trodde nästan att det var något fel på henne, men då kom sambon och sa att "nu vet du hur jag har det när du är borta" =) Efter 20 minuters hysteriskt skrikande så somnade Elin.

• AW76

Min son höll oxå igång på kvällarna förut. Nu är han 3 månader och det är bättre nu. Jag tror det beror på att han kan roa sig själv mer nu, han kan ligga i babygymet eller "leka" med nån leksak. Men han är fortf väldigt kvällspigg! Somnar i princip aldrig innan 22. Men eftersom han är nöjdare nu så är det inte lika jobbigt.
    Alla barn är ju olika, men för oss vände det alltså vid ca 3 månader, lite innan.

• nero

Vi hade precis likadant men det vände oxå strax innan 3 mån, då ville hon lägga sig redan kl 19. Vi började innföra nattningsprocedur vid 2 mån. Bada, på med pyjamas och kvällsmål i mörkt tyst rum, vilket vi gör fortfarande, så kl 19 sover hon för natten.

Svar på tråden Kvällsoro, hur länge?