• hidden angel

vem e katolik?

alltså dum fråga.. men det var ja o en kompis som börja prata om det.. o ingen av oss visste.. o jag fråga en annan, han visste inte heller..

Hur och vem e katolska?

Helt lost i religionens värld

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-18 19:31:14:
    en annan sak oxå förresten.. hur o vem o var kan man bikta sig?

• Svar på tråden vem e katolik?
  • fipa2

de flesta sydeuropeer är katolska
    spanjorer, italienare, fransmän. polacker.

grekerna är grekisk ortodoxa

i latinamerika är de flesta katolska

i usa och kanada är en del av de kristna katolska. sen finns det lite katolicism här och var i asien också och lite överallt men inte så utbrett

• fipa2

man biktar sig till prästen i kyrkan, gör man inte?

• hidden angel

men e vi svenskar oxå katoliker?
    o vad menas med att vara katolik??

o kan alla bikta sig, oavsett religion?

• Lady bug

Tja, i delar av exJugoslavien är de katoliker, Kroatien tex. De tillhör den Romersk-katolska kyrkan. Och Italienarna då såklart. I Polen är man katoliker och på Irland. I Ryssland och i Grekland tillhör man den Otodox-katolska kyrkan. Sen tror jag matt man är katolik i stora delar av Sydamerika också.

• Lady bug

Det finns katolska svenskar också men de flesta svenskar tillhör väl den protestantiska kyrkan.

• MalinI

Svenskar är i regel protestanter.

• fipa2

de flesta svenskar är protestanter, men det finns några katoliker i sverige också.

katoliker är kristna. det finns två huvudriktningar i kristendomen (tror jag) dvs romersk-katolska och grekisk-ortodoxa. protestantismen ligger ganska nära katolicismen, för när protestantismen kom till var det egentligen katoliker som bröt sig loss, för de tyckte den katolska kyrkan var skenhelig på den tiden. reformationen på 1500talet med martin luther alltså.

• fipa2

jag antar att en protestant får gå och bikta sig i en katolsk kyrka om de vill, men i protestantiska kyrkor har man ingen bikt direkt.

• hidden angel

nä, det var det jag tänkte..att det e katoliker som biktar sig=?

• fipa2

ja åtminstone katolikerna biktar sig, det är ju det vanligaste man ser, när prästen sitter inne i ett skåp och så ska man gå dit och prata med honom utan att han ser en.

vet inte om andra religioner eller trosamfund har bikt.

• hidden angel

precis1 för jag har då aldrig sett sånna skåp i svenska kyrkor

• milimina

en icke-katolik kan inte få absolution (förlåtelse) för sina synder under bikten, men prästen är fortfarande bunden av biktlöftet dvs det som sägs får ej spridas vidare.

så ja, protestanter kan bikta sej om de vill, men de kan inte få den förlåtelse som bikten egentligen är till för.

• Sånglärkan

Fast det fiin en protestantisk bikt också. Man kan boka ett samtal med prästen och efter samtalet få hjälp att be om syndernas förlåtelse. För det är ju det bikten är till för, att få syndernas förlåtelse.

• Nadiya

Min man kommer från Irak och han är katolik...Det finns en minoritet av kristna där

• mmonika77

Alla katoliker kan bikta sig i tex kyrkan när man vill.

• Mamma till 1

Jag är oxå katolik. Jag går på Svenska kyrkans öppna förskola där vi bor ibland och jag småpratade men en kvinna där under fikastunden och de visade sig sedan att hon var präst i svenska kyrkan. Vi pratade lite om vad det är för skillnader mellan svenska kyrkan och katolicismen och jag nämde bikten. då sa hon att man kan och bör bikta sig i svenska kyrkan oxå men de är få som gör det. Att man lixom ska vara fri från synder då man mottar nattvarden. En till skillnad ang religionernra är att vi katoliker tar första kommunionen då vi är ca 8 år och man har då gått i typ söndagsskola och lärt sig om religionen osv, efter de får vi motta nattvar under mässan...sen finns ju mera skillnader oxå givetvis.

• nina72

....vi får inte glömma att vi i sverige var katoliker i början.....även Luther var katolik . Han var en katolik som ville reformera tron genom att protestera mot sin samtids kyrka. De som protesterade bröts sig loss och kallades protestanter. ....

Svar på tråden vem e katolik?