• Solen11

Vad får man på SÖS BB och vad bör jag ta med själv?

Hej, Kommer föda på SÖS om de har plats.. Och funderar på vad jag får där och vad jag behöver ha med själv. Blöjor till barnet, bindor och amningsskydd till mig - är det sådant de har eller bör jag ta med? Ni som fött där,, hur upplevde ni att inte ha egen toa o dusch på rummet på BB? både på förlossningen och BB så måste man ut i korridoren va? Övrigt att säga om SÖS, är ni nöjda med er vistelse o omhändertagande där. Är förstföderska och börjar bli rejält nervös... BF om 2 veckor..

• Svar på tråden Vad får man på SÖS BB och vad bör jag ta med själv?
  • Sapato

Hade inte toa på förlossningen men på BB hade vi både toa + dusch.
    Hade eget rum om det är skillnad.

Fick blöjor, bindor där

• Skruff

Jag har bara varit på SÖS förlossning men jag tyckte det var kanon! Otroligt gulliga barnmorskor (vilket var det viktigaste för mig) som peppade mig till tusen. Kanonbra narkosläkare som satte EDA'n samtidigt som jag hotade honom med det ena och det andra. Det enda jag har att klaga på var läkaren som sydde efteråt, hon hade missat charmkursen. Jag var inte så besvärad av att inte ha toalett på rummet. När det blev för tufft att gå till toaletten under förlossningen fick jag en slags toastol till rummet. Inte särskilt glamouröst men jag brydde mig inte det minsta om det där och då. Blöjor till barnet fick man så länge man var inskriven. Bindor modell större (blöjor snarare) till en själv fanns också. Personalen ordnade även "isbindor" vilket var mycket uppskattat efter förlossningen. På SÖS BB har jag bara varit innan jag fick barn. Då delade jag rum med en annan kvinna och det fanns toalett på rummet. Lycka till!

• Fotavtryck

Du behöver inte ta med nått utöver kläder till dig, bebis o ev pappa.
    Blöjor, bindor Fula men sköna trosor, sjukhuskläder mm får du där. Kommer amningen igång så det läcker redan på BB finns ilägg mm att få. Dom har världens bästa, enl mig, amningscenter som hjälper till med det om det skulle behövas.

Låg på BB sös efter k-snitt. Blev väl omhändertagen. Bebisen fick inte kläder på sig för än vi skulle åka hem. Född i februari. Även kläder finns till bebisen där, i dom flesta storlekar ;) 

• Anna J01

Födde på SÖS för ungefär ett år sedan.
     Det var ingen egen toa till förlossningsrummet. Men min förlossning gick så fort så jag hann inte ens tänka på det förän efteråt.
     På BB fick vi ett eget rum med 2 sängar + eget badrum. Förstföderskor prioriteras att få eget familjerum, men min syster som fick sitt första barn där året innan fick dela rum med en annan kvinna och pappan fick ingen säng. Så har man otur är alla familjerum upptagna.

Blöjor, bindor och trosor fick jag på BB. Amningsinlägg sprang jag och köpte på apoteket när brösten helt plötsligt förvandlades till 2 mjölkfontäner. Var dock aldrig på amningscenter eller frågade inte efter inlägg så det är ju möjligt att det finns att få. 

Tänk på att inte vara rädd att fråga personalen om vad som helst.
     Jag undrade massor hela tiden men tänkte att dom skulle berätta allt av sig självt. Men personalen kan ju såklart inte veta vad man funderar på så fråga på så fort det är något.

Lycka till!  

• narie24

Jag födde mitt första barn på Sös. Som andra skrivit var det ingen egen toalett på förlossningen, utan i hallen. Men tror inte jag var på toa ngn gång faktiskt mellan 15-22.... Sen hade vi otur och det var fullt i alla familjerum så jag fick dela rum med en annan tjej. Rummet var avdelat med ett draperi och hade en tillhörande toalett, dusch och skötbord som vi fick dela på. Man hörde typ allt hon gjorde. Killen fick därmed inte heller stanna kvar, trrots attt jag var så dålig efteråt så det dröjde 2 dagar innan jag ens kunde sitta själv i sängen. Har ändå tänkt föda på sös nästa gång också (mest för att jag inte är så insatt o det är nära). Men då lär man ju ha mer bråttom hem och killen ska ändå hem till lillan.
    Vi fick blöjor, nättrosor, inlägg, sådana där skydd till madrassen m.m. Sen norpade vi hem det första klädkitet som dottern fick :). Gulligt med ett liten omlottröja med ladnstingettryck he he... 

Svar på tråden Vad får man på SÖS BB och vad bör jag ta med själv?