• Keonas

"Slempropp" vid ägglossning

Jag undrar över varför man ibland får som en tjock och riktigt seg flytning i samband med ägglossningsproceduren.
    Kommer den före eller efter ägglossningen?

Alltså:
    Hindrar den spermierna från att överhuvudtaget komma in i äggledarna innan det är dags för ägglossning? 
    Om man har samlag innan, kan då "väntande" spermier komma in i äggledarna efter slemproppen kommit ut?
    Eller måste man helt enkelt ha samlag först efter den runnit ut för att kunna bli befruktad?

Har för ca 7 veckor sedan slutat med Cerazette, slutade i samband med en mensblödning och fick sedan nästa mens på ganska rätt tid. Har nu kollat sekretet var dag sedan dess (vilket jag aldrig gjort tidigare, så jag har inget att jämföra med). Fick rejäl molvärk i magen på dag 11, men fortfarande bara torrt sekret. Dag 12 fick jag ägglossningsflytningar, men bara under ca 4 timmar, sedan kom det en sådan slemklump och direkt efter den var sekretet torrare igen. Molvärken höll däremot i sig tills igår (dag 15).
    Varför blev det så? När vid ägglossningen får man äl-flytningar och hur länge brukar man normalt ha det?

Blev många frågor, men hoppas på svar! 

• Svar på tråden "Slempropp" vid ägglossning
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Efter att du avslutat med Cerazette kan din ägglossning vara lite oregelbunden. Likaså dina hormoner som styr ägglossningen kan vara lite ur balans. De trådiga sega flytningarna brukar börja något dygn innan ägglossningen och det är när du får dem som ni skall ha samlag. De slemmiga flytningarna gör att spermierna lättare kan simma upp genom livmoderhalsen. En del kvinnor känner inte tydligt att flytningarna ändrar sig och det är normalt det också.

Mvh Jenny

• Keonas

Tack för ditt svar!

Men just detta slem jag menar, var liksom inte alls som äl-flytningarna, som ju blir trådar av, utan "trillade ut" mer som en enda stor, kompakt (nästan silikonliknande) geleig propp bara.

Har hänt förut, innan jag åt p-piller också, dock inte regelbundet varje månad, och framförallt under åren jag hade problem med hypofysen och för höga prolaktin- samt kortisolvärden. Åren efter jag opererats (-01) blev jag fortfarande inte gravid, trots att läkarna sa att det inte fanns några hinder och åtskilliga försök, och denna slempropp dök fortfarande upp då och då vid ägglossningarna. Frågat om det både hos läkare och på gyn, men aldrig fått något riktigt svar på vad det är. 

Först nästan 9 år efter operationen blev jag gravid, när jag för länge sen gett upp hoppet och slutat fundera över slemklumparnas förekomst. Så jag vet inte säkert, men har nästan för mig att det inte var så mycket närmsta åren innan jag till slut blev gravid. Därför oroar jag mig lite över denna, nu när vi börjat fundera på syskon.

Funderar på om det ens är det normalt att få såna klumpar? Eller är det dom som gjort det så svårt att bli gravid?

Tacksam för svar! 

• Jenny Barnmorska

Alla är ju olika så det kan mycket väl vara så att det är normalt för dig att ha som en slempropp som släpper i samband med ägglossningen. Under menscykeln så sitter det som en slempropp i livmoderhalsen för att förhindra att bakterier eller spermier kommer upp när det inte är ägglossning. Då ändrar sig slemmet och för en del kan det säkert vara som en propp som släpper.

• Keonas

Åh, tack så jättemycket för ditt snabba svar!

Vad skönt att höra att det kan vara så utan att det behöver vara något fel!

Om jag fattat det hela rätt, så måste alltså den släppa innan det går att bli befruktad och själva ägglossningen!

Då förstår jag lite mer om vad det är som händer i kroppen i alla fall!  

Tusen tack!  :)

Svar på tråden "Slempropp" vid ägglossning