• Adut 27

Miroi

Hej på er!

Går o är dötrött på mitt jobb, o skulle nu vilja plugga till något annat, tex inom turism eller hotell.... Är sugen på att läsa på distans, men:

Är det någon av er som läst genom Miroi? Jag tänkte plugga o jobba samtidigt, är inte sugen på att ta lån... Hur går man tillväga?

Är de bra att läsa därigenom? Erfarenheter o tips???

• Svar på tråden Miroi
  • Phia S

Har själv inte studerat via Miroi men där jag jobbar erbjuder vi gymnasiekurser på distans via dem. Man kan läsa enstaka kurser och hela utbildningspaket t.ex till undersköterska. Det mesta kan man sköta hemifrån men prov görs på plats hos oss. När det gäller utbildningar inom komvux så är det kommunen som beviljar om man får läsa utbildningen eller inte. Olika kommuner har ju avtal med olika utbildningsanordnare så det bästa är att söka upp en studievägledare på komvux i din kommun. Om du har gått gymnasiet innan och är behörig för vidare studier kan det kanske vara bättre att satsa på t.ex en Yrkeshögskoleutbildning som man hittar på www.yhmyndigheten.se

• Adut 27

Jag ringde idag min kommun o de hade inte avtal med miroi, känns bara hopplöst! =( ...

Jag har gått gymnasiet o har fullstädniga betyg.
    Ska man ha riktigt bra betyg för att komma in på yh?

Tackar för ditt svar! =)

• Phia S

Det behövs inte alltid jättebra betyg för att komma in på en YH-utbildning. De kan också ta hänsyn till arbetslivserfarenhet och det är inte ovanligt att man har intervjuer med de sökande. Om du redan har ett fullständigt gymnasiebetyg så känns det lite onödigt att läsa på gymnasienivå igen. Jag tror det underlättar för dig att få jobb om du istället har läst en YH-utbildning. Om du är intresserad av yrkesutbildningar inom turism och hotell så finns det en hel del att välja på inom YH och även på Folkhögskola, fast kanske inte så mycket på distans.

• Adut 27

tack =)

En dum fråga till; vad skiljer sig mellan folkhögskola o YH?

• Phia S

Det är två olika skolformer. YH är yrkesutbildningar på eftergymnasial nivå som ofta innehåller en stor del praktik. Utbildningen ska vara utformad utifrån arbetslivets behov.

Folkhögskola har utbildning dels för de som behöver läsa in grundskola och gymnasiet men även yrkesutbildningar som då oftast är på eftergymnasial nivå. Man utgår mycket utifrån den studerandes behov och förkunskaper och man läser ofta ämnesövergripande i projektform.

• deeman

Miroi är = distansstudier så du borde kunna gå en kurs eller ett program.
    I skrivande stund så går jag själv på distansstudier via Miroi, både ett yrkesinriktat program samt
    div. enstaka kurser....

Finns det inte fler skolor hos Dig?

T.ex:

InfoKomp(modina)
    NTI
    AdeceMedia
    osv.

Svar på tråden Miroi