• AboynamedSue

Hur noga är Ni med temperatur på ersättning?

Jag har nu tvingats ge sonen ersättning som komplement till amning då han inte gått upp tillräckligt i vikt. Min son är 10 veckor. Jag och min man står med kökstermometern och mäter tiondels grader... Nördigt, jag vet...

Nu undrar jag - hur noga är Ni som ger ersättning på att temperaturen ska vara 37 grader?
    Inom vilket spann anser Ni att det är OK att ge barnet ersättningen? (tex. mellan 36,6 och 37,2 grader)
    Är Ni mindre noga när barnet blir lite äldre?

Bara lite nyfiken :)

• Svar på tråden Hur noga är Ni med temperatur på ersättning?
  • La Lola

Här värmde vi den bara till ättemp (fisljummen i Heddas fall).
    så näe, jag har aldrig varit petnoga o har aldrig kokat något vatten (förutom i vintras då vi drabbades av en parasit i vattnet).

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Momalicious

Smakar alltid på den innan så den känns lagom. Ingen aning vilken temp den är utan bara att sonen gillar det.

• En till mamma

Lillan åt ersättning hela tiden, jag brukade koka vatten en gång om dagen och ställa in i kylskåpet, sedan värma det i micron. lärde mig ganska så snabbt hur många sekunder det behövdes för att få rätt temp.

det är viktigare att det är kallare än 37 än varmare i början då de lätt bränner sig i munen och halsen. Medans kallar inte är hela värden. Nu när hon är 15 månader dricker hon välling och klarar varmare galant.   

• En Åsa

Jag värmde den alltid till exakt 40 grader, vår vattenkokare går att ställa in på temp.

• Frontline

Använde känseln, om det är 38 grader eller 36 spelar ingen roll bara inte det är så pass varmt att barnen bränner sig...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • AboynamedSue

Intressant. Det innebär alltså att vi kan sluta vara så nojjiga :)

• Kazeer

Jag mätte aldrig temperaturen med termometer, så jag har inte varit noga med temperaturen. Ersättningen var ljummen snarare än varm. Det viktigaste tyckte jag var att den inte var för varm och den bedömningen gjorde jag genom att känna på flaskan.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • jojojojojo

Vår dotter drack den rumstemererad, vi kokade vattnet i början, och hade det i en stor flaska sen drack hon den som den va, helt perfekt när vi va ute oxå då vi slapp krångla med termos, micro och annat för att kunna värma den

• emmizenma

Vårt första barn föredrog sin ersättning kall(likaså med vällingen) så vi värmde aldrig.
    Det ända man ska passa sig för är att den blir för varm så de inte bränner sig...men det känner man ju på handen om man klämmer ut en droppe  

Svar på tråden Hur noga är Ni med temperatur på ersättning?