• fiaa

När måste man bli gravid med andra barnet för att behålla samma fp?

Ja som rubriken lyder, hur snabbt efter barn nr 1 måste man bli gravid för att få samma föräldrapenning?
    Har för mig att det är innan barnt är 18 månader men är osäker.

• Svar på tråden När måste man bli gravid med andra barnet för att behålla samma fp?
  • Billabong

Innan barnet är 1 år och 9 månader (dvs 21 månader). Man ska alltså ha BF (eller föda barnet) inom 2,5 år från det att förra barnet föddes för att behålla sin FP även om man sänker/nollar sin SGI,

Skyddar man SGIn så får man samma FP med nästa barn oavsett hur många år det är mellan barnen. 

• fiaa

Hur skyddar man den då?
    Då hoppas jag iaf att det bir ett + snart..
    Tänkte så man inte blev "straffad" för att man har fått mf..

• Billabong

Man skyddar sin SGi genom att ha full sysselsättning hela tiden, med början direkt fr o m barnets 1-årsdag.

Är man helt föräldraledig så ska man ta ut minst 5 hela dagar med FP varje vecka under hela tiden man fortsätter vara helt f-ledig. De 5 dagarna kan vara på SGI-nivå, Lägsta nivå eller en blandning av de båda. Det viktiga är antalet 5.

Under tiden man jobbar deltid så skyddar man sin tidigare SGI genom att fylla upp med FP så att jobb och Fp tillsammans blir 100%. t.ex. genom att jobba 50% och ta ut 50% FP vilket motsvaras av att jobba 2,5 dag och ta ut 2,5 dag Fp varje vecka.    

• Virre84

hoppar in här.. min dotter är nu 15 månader och ska börja förskola.  har sedan hennes 1-års dag tagit ut 5 dagar i veckan med fp men nu när jag börjat arbeta har jag inte anmält någon fp... jag har börjat jobba 75%. ska jag alltså ta ut 25% fp för att skydda sgi?

• Billabong
    Virre84 skrev 2011-08-03 20:02:11 följande:
    hoppar in här.. min dotter är nu 15 månader och ska börja förskola.  har sedan hennes 1-års dag tagit ut 5 dagar i veckan med fp men nu när jag börjat arbeta har jag inte anmält någon fp... jag har börjat jobba 75%. ska jag alltså ta ut 25% fp för att skydda sgi?

Ja. Om du inte gör det så sänks din SGI till att motsvara de 75% du faktiskt jobbar och det är det du får ersättning utifrån om du själv blir sjukskriven eller om barnet är sjukt och du VAB.ar från jobbet och får TFP från FK.

Kvarvarande FP-dagar på SGI-nivå får du dock samma ersättning för ända tills barnet fyller 2 år. Men därefter sänks även värdet på dem till den sysselsättningsgrad du då har. 
  • emelyl

En fråga då..
    Om man jobbar 80% o tar FP 20% - o man INTE ska ha barn inom 2,5år.
    O lönen höjs under de åren innan nr 2 kommer - är det fortfarande den gamla SGIn som räknas?

Eller kan jag, som planerar o ha ett mellanrum på minst 3år (planerar jobba minst ett år!) bara jobba 80% o inte ta nån FP? För förmodligen/förhoppningsvis kommer min lön ha höjts till nästa barn kommer..
    Planerar dessutom bara att jobba 80% till efter sommaren då sonen nästan är två.

• pigglet

Skyddar du din sgi så följer den löneutvecklingen. Du får alltså fp baserad på 100% av din nya lön, om du skyddar sgi. Oavsett när du blir gravid.

• Billabong
    emelyl skrev 2011-08-28 19:33:14 följande:
    En fråga då..
    Om man jobbar 80% o tar FP 20% - o man INTE ska ha barn inom 2,5år.
    O lönen höjs under de åren innan nr 2 kommer - är det fortfarande den gamla SGIn som räknas?

Eller kan jag, som planerar o ha ett mellanrum på minst 3år (planerar jobba minst ett år!) bara jobba 80% o inte ta nån FP? För förmodligen/förhoppningsvis kommer min lön ha höjts till nästa barn kommer..
    Planerar dessutom bara att jobba 80% till efter sommaren då sonen nästan är två.
    Om din kommande lön på 80% är högre än din nuvarande lön på 100% finns det ju ingen anledning på så sätt att skydda din nuvarande SGI.
    Men det krävs ju en rätt rejäl löneförhöjning för att kompensera för 20% lönebortfall...

Men däremot kanske du under tiden fram tills din lön höjs, vill skydda din nuvarande 100%iga SGI och inte få den sänkt till 80% i dagsläget?

Du ser nog själv vad som är bäst för dig/er som familj vad gäller uttag av fp och ekonomin om du funderar igenom olika alternativ. Kanske skydda SGIn en tid men sedan när lönen börjar stiga, sluta med det?
  • IsabelleLi

Du kan också välja att inte skydda din SGI nu, men se till att jobba heltid i minst 6 månader innan nästa barn föds. Då blir FP för det barnet baserat på heltidslönen.

• emelyl

Det var så jag tänkte - eftersom jag kommer börja jobba 100% efter sommaren 2012. I okt 2012 blir sonen 2år o då tänkte vi börja försöka få till nr2.
    Detta innebär att jag kommer jobba minst 10mån heltid innan nr2 kommer.
    Tänkte ju försöka spara så många dagar som möjligt nämligen.. :) Men får se hur vi gör..
    Tack för svaret!

Svar på tråden När måste man bli gravid med andra barnet för att behålla samma fp?