• Anonym

ekonomisk ersättning för familjehem?

Vi har nyligt blivit familjehem åt en tonårstjej. Vi har alltid känt att vi på något sätt skulle vilja hjälpa barn som har det svårt så det har aldrig varit primärt för pengarna. Nu har vi haft denna tjej hos oss i två månader och i det stora hela så har det fungerat bra men det KOSTAR på för alla i familjen, vi har tre egna barn. Att det skulle vara så krävande hade vi aldrig trott och nu har vi faktiskt börjat känna att pengarna har betydelse, man gör ett ganska stort arbete då man tar in en okänd människa i ens hem med allt vad det innebär och vi ger väldigt mycket av oss själva för att hon ska trivas och känna sig likvärd våra egna barn. Jag skulle vilja veta vad ni andra som är familjehem har för ersättning. Vi har 5000kr före skatt vilket jag nu tycker är väldigt lite med tanke på det stora arbete man faktiskt gör.

• Svar på tråden ekonomisk ersättning för familjehem?
  • birmabusling

Hejsan,
    Känner attj ag vill svara på ditt inlägg. Jag har agerat familjehem tillfälligt åt min syrra i tre mån. hon har haft ett helvete då mamma är alkolist, hon har flyttat runt i olika familjehem och strax innan hon fyllde 18 fick hon alltså bo hos oss, vi fick ut ca 7000kr jag tror det beror på i viken kommun man bor i. dum som vi var tog vi inget själva utan gav henne hela beloppet. i tre mån. för jag tycke synd om henne, sen året efter när deklerationen kom så stod det att vi skulle betala tillbaka nästan 9000kr för ökad inkomst eller var det var. men innan det var klart så slutade det med 5000kr vilket är mycket pengar det också, så lägg undan pengar är mitt råd till deklerationen!

• birmabusling

Ursäkta alla stavfel!

• gsxr 1000

en kompis till mig har en grabb som är 18 år. Dom får typ 17000kr efter skatt varje månad .Dom bor i botkyrka

• birmabusling

Det låter ju inte klokt, kan det verkligen stämma?

• Anonym

vill gärna ha fler svar. Finns det inte fler som är familjehem?

• Anonym (Fam.hem)

Vi är kraftigt förstärkt familjehem åt tonåringar. Att vara förstärkt hem innebär att man tar emot barn som ligger på gränsen mellan institutionsvård och familjehem. Vi får mycket mer handledning än övriga hem, men naturligtvis är det väldigt tufft också.

Både min man och jag arbetar heltid, men vi har flexibla jobb och det behövs - räkna med en hel del snabba händelser då ni måste springa från jobbet.

För detta jobb, 24 h per dygn och skjutsa hit och dit, hämta på discon, tala med biologiska föräldrar som är påverkade och arga, soc.möten var tredje vecka - minst, få höra att man är pest, sällan få ett tack (kommer dock ofta när barnen är vuxna) med mera så får vi 8900:- före skatt per månad. Därutöver har vi en omkostnadsersättning för mat, telefon, el mm på ca 3800:- Dessa pengar skattar man inte på.

Så visst är det ett tillskott i kassan - men räknat per timme så inser man hur lätt det vore att extraknäcka med ett vanligt jobb för att få dessa pengar. Men vi gör det för att vi vill hjälpa barn som far illa

• Anonym

mina föräldrar tar hand om min son för tillfället o de är godkända av soc som familjehem...

De får ca 7.000 kr i månaden för att ha honom... 5000 i omkostnadsdel o 2000 som "lön" för att min mamma är hemma o tar hand om honom halvtid o jobbar andra halvan.

hur mycket pengar man får beror helt o hållet på vilket typ av famijlehem man ska vara.. Bara lite avlastning en helg då o då ger inte många kronor...

En kompis till mig fungerar som avlastningshem/familjehem vissa helger o hon får bara betalt per timma + extra utlägg tex om dom går på bio eller liknande...

o man får också mindre pengar om barnet man ska ta hand om är en nära anhörig eller släkting...

• Anonym (Fam.hem)

Till sista anonym:
    Man får INTE midre pengar om man är släkt med barnet. Åtminstone är reglerna så-

• Anonym (Fd intagen)

Jag har bott på familjehem och där stod det i mina pappar ( behandlingsplan) att familjehemmet , som var ett eget företag, fick 1100 kronor om dagen.

Jag fick äta väldigt dålig mat
    Blev kallad för slampa ( av familjehemmet speciellt av "mamman"
    Om jag inte skötte mig fick jag ingen mat överhuvudtaget
    Blev ständigt förnedrad eftersom familjehemmet pratade över mitt huvud till sina vänner
    ( vid flera tillfällen skattade det även åt mig)
    De vägrade att skutsa mig till skolan utan jag fick vänta 40 minuter på bussen varje morgon eftersom jag var tvungen att lämna hemmet samma tid som de gjorde

Ja jag skulle skriva ganska mycket men jag tror det räcker så

• Anonym (jourhem)

Jag o min familj är jourhem o får i arvode innan skatt ca 9000 o omkostnadspengen ligger på runt 4500(dom skattas inte)

TS:

Det där verkar vara alldeles för lite pengar,soc har ett belopp som dom ska betala familjehemet,tala med handläggarna på soc om detta.

Svar på tråden ekonomisk ersättning för familjehem?