• Primrose

Vad kan det här vara - ett bett och av vad?

Min man fick, för knappt en vecka sedan något han trodde var myggbett i knävecket. Jag noterade det i fredags och då var det rött och som två små bulor och så litet upphöjd runtomkring. Min man sa bara "det är myggbett", men det såg så inflammerat ut, tyckte jag. Men brydde mig inte om det mer, eftersom min man inte gjorde det. Men i dag sa han att han kanske måste gå och få det kollat, när vi åker tillbaka till stan, från stugan, i morgon och nu ser det ut som på bilden. Kan det vara så att han har blivit biten av något annat?

Någon som känner igen det här?

Det sitter, alltså, i hela knävecket och är något större än en tennisboll i omkrets.

• Svar på tråden Vad kan det här vara - ett bett och av vad?
  • Primrose

Det har inte kliat och han menar att han inte känner av det alls egentligen.

• Primrose
    Grannen skrev 2011-08-01 21:52:22 följande:
    Huggorm?
    Kan man bli biten av en huggorm utan att märka det? Gör det inte ont?
  • snuppis

är de två små upphöjningar? nära varandra? så tror jag också på huggorm? 

• Primrose
    Hillbilly skrev 2011-08-01 22:06:02 följande:
    Fästing?
    Ja, nu såg jag en bild på ett fästingbett (utan ring) och det var väldigt likt.
    snuppis skrev 2011-08-01 22:09:12 följande:
    är de två små upphöjningar? nära varandra? så tror jag också på huggorm? 
    Upphöjningarna syns inte längre.
  • beckiebabe
    Primrose skrev 2011-08-01 22:07:37 följande:
    Kan man bli biten av en huggorm utan att märka det? Gör det inte ont?

jag blev biten av en huggorm som barn, och jag minns att det kändes men det gjorde inte så ont. (var väldigt känslig som barn och hade garanterat grinat om det gjort minsta ont) kändes typ som myggbett/bromsbett, sen hade jag två små hål på smalbenet.

• lollisen

Har det varit två upphöjningar intill varandra så säger jag ormbett. Var det däremot en upphöjning skulle jag gissa på fästing.
    Kan likagärna vara ett otroligt irriterat myggbett, men borde kliat mer då tycker man.

Hur som, han bör gå och få det kollat på av läkare.

Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Mad as snow

Min mamma fick ett sådant märke och det var från en fästing. Ofta tror man att det bara ska vara en röd ring, men många får just ett sådant här märke istället. Han får nog kolla upp det rätt raskt.

Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • CML

Jag tycker att det ser väldigt likt en borelia infektion. kolla upp det! Det brukar räcka med antibiotika för att det ska gå tillbaka. Men vissa blir riktigt dåliga

• Primrose

Ok - tack för alla svar. Han ska gå till en jourhusläkare i kväll, när vi är tillbaka i stan.

• Lumo

Loppbett? Loppor biter tydligen 2ggr har jag hört... Annars skulle jag kolla upp så det inte var fästing ändå, iom märket!

• Primrose

Jo, det var borrelia. Så nu får han ta Kåvepenin/antibiotika. Men eftersom han inte har mått dåligt hittils så kommer det inte att bli en allvarlig version - man får hoppas att det stämmer.

Svar på tråden Vad kan det här vara - ett bett och av vad?