• maria12

erfarenhet av polyper i tarmen pa barn/bebis nagon?

Min helammade 4 manaders har till och fran fatt blodstrimmor i avforingen och jag har slutat med mjolkprodukter och skriver matdagbok, men blodet aterkommer da och da. Nu ska hon fa gora en colonoscopi eller vad det nu heter, for lakaren sager att det KAN vara nagon polyp i tarmen som orsakar detta. 

Man blir tokig nar man laser pa internet dar det pratas om cancer sa fort som polyper namns (aven om de oxa sager att de nastan alltid ar ofarliga for sma barn), men jag undrar om det ar nagon som gjort en colonoscopi pa sitt barn eller bebis eller om det ar nagon som har erfarenhet av behandling av polyper....som kan beratta hur det gatt och vad det inneburit. Jag ar JATTETACKSAM for vad an erfarenhet ni har att komma med.

Stor kram, hoppas verkligen pa svar.

Ps, min bebis gar upp i vikt och utvecklas normalt. 

Orolig orolig orolig mamma... 

• Svar på tråden erfarenhet av polyper i tarmen pa barn/bebis nagon?
  • Loop

Vår dotter hade lika symptom och jag slutade också med mjölkprodukter men det hjälpte inte. Hon utvecklades också normalt och gick upp väldigt bra i vikt.
    Vår läkare pratade också om polyper, men det var inget som de tog tag i. Däremot fick vi efter många turer fram och tillbaka skicka avföring på odling. Där hittades stafylokocker i tarmen. Vår dotter fick penicillin och därefter såg vi inget blod något mer. Har ni skickat avföring på odling?

Hoppas det löser sig för er!

• maria12

ja, vi har gjort avoringsprov, men de gjorde nog ingen odling utan kollade bara bakteriefloran allmant, samt om det fanns blod (tror de inte kollade om det fanns nagot virus).....jag ska absolut kolla upp detta, tack for tipset!!!

Kram 

• maria12

jag har tagit upp detta med stafylokocker och lakaren sade att det kunde vara mojligt, men inget har visats pa avforingsproven forutom att hon ena gangen hade en liten infektion, sa vi ska fa gora om avforingsprovet, men ska forst nu i veckan till en gastrolog eller vad det nu heter som ska kolla om hon behover gora en koll inuti tarmen....hon har fatt mkt mindre blod nu men de tror hon kan ha nagot sar som retar henne om jag ater nagot hon ar kanslig mot.....men an sa lange ar vi inte klokare, far se vad som sags nu i veckan. Tack andal for dina tips, de ska alltsa kollas noggrannare om det ar nagra stafylokocker vid nasta avforingsprov....tank vad familjeliv kan vara bra!

kram! 

• maria12
    Loop skrev 2011-08-02 20:27:05 följande:
    Vår dotter hade lika symptom och jag slutade också med mjölkprodukter men det hjälpte inte. Hon utvecklades också normalt och gick upp väldigt bra i vikt.
    Vår läkare pratade också om polyper, men det var inget som de tog tag i. Däremot fick vi efter många turer fram och tillbaka skicka avföring på odling. Där hittades stafylokocker i tarmen. Vår dotter fick penicillin och därefter såg vi inget blod något mer. Har ni skickat avföring på odling?

Hoppas det löser sig för er!
    Hej igen... en fraga till dej om du annu foljer traden...hade din dotter andra symtom som ex feber da hon hade stafylokocker? vi har inte fatt svar an pa avforingsproverna och de har gjort ytterligare tester, men en gastrolog jag pratade med sa att stafylokocker oftast accompanjerades av daligt allmantillstand och ev feber...hur var det for er? skulle vara intressant att veta...

kram 
  • Loop

Hej igen!

Hon hade inte feber som vi tänkte hörde samman med stafylokockerna. Däremot hade hon feber väldigt ofta men då var hon också snuvig och rosslig. Vår dotter hade blod i avföringen i ungefär tre månader innan vi fick svar att hon hade stafylokocker i tarmen. Så under den tiden hade hon ju inte konstant feber eller hade dåligt allmäntillstånd. Jag ska väl också säga att det inte är hundra procent säkert att det var stafylokocker som var problemet. Men eftersom blodet upphörde efter penicillinet så var det väl troligtvis det.

Har din dotter några andra problem med magen? Vår har varit otroligt gasig fram till hon var 10 månader ungefär. Så hennes mage har inte varit problemfri på andra fronter heller. Hennes mage kan tex inte hantera morötter, hon klarar inte av att smälta dem och hon för väldigt ont i magen.

Bra att de iaf kollar upp ev stafylokocker. Hoppas din dotter slipper koll i tarmen.

Skriv gärna hur det går för er!

Kram

• maria12

Tack for ditt svar.....han som gjorde en del av avforingsproverna sa till mig att hon nog skulle forbattras av en antibiotikakur, men vet inte varfor annu, och han maste fa in mer prover innan vi far slutresultatet...de gor olika odlingar, och jag maste tex ta avforingsprov 3 dagar i strack for en utav dem. Men tack for ditt svar, ska ta upp ditt fall med lakaren.....nar jag tog upp stafylokocker sa sag de ju anda det som en mojlighet. Jag hor av mig sen nar jag vet vad det var....utreder namligen for allergier samtidigt.

kram 

• Loop

Vi utredde också för allergier men det gav inget resultat. Som jag förstått det, är det ofta allergiprov på så små barn inte visar rätt. De kan tex vara allergiska men testerna visar inget.

• maria12

Tva avforingsprover vid tva olika tillfallen visar pa att hon har nagon inflammation i sin tarm...nu ska de ta reda pa vad den beror pa. Minns du om din hade nagon sadan inflammation?? (kanske svart att komma ihag nu i efterhand, men kollar anda). Min ska tom kollas mot chrons sjukdom. Har inte fatt svar pa om det kan vara stafylockoker annu, det ligger pa odling tror jag...

• Loop

Nej de sa aldrig att hon hade ngn inflammation, vad jag minns. Däremot kommer jag ihåg att i samband med att vi tog ngt blodprov så sa läkaren ngt om för lite eller för många röda el vita blodkroppar. Kan inget om det så jag kan inte säga hur det var. Men det var inget de brydde sig om. Jag kan väl inte påstå att vi fick sådär överdrivet mycket hjälp precis. De hängde hela tiden upp sig på att hon gick upp så bra i vikt och med tanke på det kunde hon ju omöjligt vara allvarligt sjuk enligt läkarna. Ja det där stafylokockprovet tog lång tid minns jag.

• Maxo

Hej! Försöker få igång en gammal tråd här då detta låter exakt som den situation jag och min sambo befinner oss i. Vår son har blod i avföringen (han är 3 mån nu) och vi befinner oss nu i en oklar utredning om överkänslighet mot mjölkprotein. Men allt ni nämnt ovan har också florerat i vår kontakt med sjukvården.

Nu hoppas jag ni är kvar i detta forum och kan berätta hur det gick för er. En chansning, hoppas på svar!

Tack!

• starcece

Ä

Maxo skrev 2016-04-19 23:26:07 följande:

Hej! Försöker få igång en gammal tråd här då detta låter exakt som den situation jag och min sambo befinner oss i. Vår son har blod i avföringen (han är 3 mån nu) och vi befinner oss nu i en oklar utredning om överkänslighet mot mjölkprotein. Men allt ni nämnt ovan har också florerat i vår kontakt med sjukvården.

Nu hoppas jag ni är kvar i detta forum och kan berätta hur det gick för er. En chansning, hoppas på svar!

Tack!

Ååå vi är med om exakt samma nu!

Har uteslutit mjölk,soja och ägg i 2,5 mån. Men ändå har de inte slutat helt. Nu äter jag soja ägg och väldigt lite mjölk igen (tex pålägg så som korv,leverpastej) blod i var 10:e blöja ca. De har INTE tagit stafylokockprov! Ska be om det! Hur har de gått för er
Svar på tråden erfarenhet av polyper i tarmen pa barn/bebis nagon?