• Fisken12

När får man göra ultraljud i Alingsås?

Det verkar vara väldigt oika från kommun till kommun när man gör ultraljuden. Vissa får typ göra det varje gåg de är på besök men jag vet att Alingsås är snåla med ultraljuden. Någon som vet när i graviditeten man får göra ultraljud i Alingsås? Ska dit på inskrivning och provtagning i vecka 11 och är lite nyfiken på om man får göra ett då

• Svar på tråden När får man göra ultraljud i Alingsås?
  • Shibby 78

Finns ingen kommun som gör UL vid varje besök. Man har ett UL som kallas rutinul som görs runt v.18-20. Att man gör det så "sent" är för att bebis och organ måste hunnit utveckla sig innan så dom kan se ordentligt. I vissa kommuner görs även ett UL i v.32 men det gör man inte i Alingsås om inget är onormalt.

Vill du göra ett tidigt UL så fråga din BM men det är inte säkert dom säger ja.

Vi bokade tid på en privat klinik och gjorde ett tidigt UL då vi haft sådan otur med tidigare graviditeteter. Det kan du ju göra om du vill.

X vänster äl 2007, X höger äl 2010 ~ nikitasplace.wordpress.com/ ~ IVF1: Loppan, BF 6/10 -11
  • Carisma95

Som sagt ovan; i Alingsås gör det rutin-ul (Ca V.18-20) och sen inget mer om allt ser bra ut och man följer sina BF-kurvor. Jag fick göra ett Tillväxt-UL i V.36 men det var bara för att min mage inte växte under 4 veckor.

Det finns ju privata kliniker som gör UL (även 3D-ultraljud) men det får man ju bekosta själv (men det kan det ju vara värt).

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Fisken12

OK. Då var det som jag trodde. Verkar vara väldigt många kommuner som gör VUL i början av grav. Har ju nollkoll på detta än. Tack för era svar

Svar på tråden När får man göra ultraljud i Alingsås?