• HelenaH

Ett ställe i Jönköping med omnejd där de faktiskt FÅR avslöja kön på bebis??! Nån som vet?

Är gravid med mitt andra barn nu, och ska beställa tid för UL.

Här i Jönköping är det ju så att de aldrig avslöjar könet på bebisen, inte ens om de ser det i närbild på UL alltså!

Har ett par bekanta som åkte iväg nån annanstans, uppåt landet till, för de ville gärna veta könet.

Mitt första barn blev en ljuvlig liten tjej, och nu blir jag givetvis glad oavsett va nr 2 blir=o) Men det skulle samtidigt va lite praktiskt o spännande o få reda på va det blir i o m att vi har 1000 000 tjej-grejer efter lillan! Skulle det bli en kille kunde det va praktiskt o t.ex be morfar o köpa något i blått;o)

Är det någon som vet något ställe där man kan få reda på vad som kommer?

• Svar på tråden Ett ställe i Jönköping med omnejd där de faktiskt FÅR avslöja kön på bebis??! Nån som vet?
  • ehjartam

Jag läste i en tidning att de måste berätta könet om de kan se enligt lagen om genetisk diskriminering, detta enligt en jurist på Socialstyrelsen.

• Dummle
    ehjartam skrev 2011-08-02 15:23:34 följande:
    Jag läste i en tidning att de måste berätta könet om de kan se enligt lagen om genetisk diskriminering, detta enligt en jurist på Socialstyrelsen.
    Precis. Sköterskan har dock ingen plikt att titta efter könet, men om de ser könet är de enligt lag skyldiga att tala om. MEN! Många många säger att det inte är "säkra" på vilket kön det är, och är därför inte förpliktigade att säga det....
  • bella00

Hej jag tog reda på könet hos Thomas katzin i centrala Jönköping. Detta är min tredje flicka jag väntar och har bf om 3 dagarî?så vi får se om det stämmer snart hoppas jag! jag har också en kompis som gjorde köns ul hos honom och det stämde även på henne!

• Helle333
    HelenaH skrev 2011-08-02 10:13:11 följande:

Är gravid med mitt andra barn nu, och ska beställa tid för UL.

Här i Jönköping är det ju så att de aldrig avslöjar könet på bebisen, inte ens om de ser det i närbild på UL alltså!

Har ett par bekanta som åkte iväg nån annanstans, uppåt landet till, för de ville gärna veta könet.

Mitt första barn blev en ljuvlig liten tjej, och nu blir jag givetvis glad oavsett va nr 2 blir=o) Men det skulle samtidigt va lite praktiskt o spännande o få reda på va det blir i o m att vi har 1000 000 tjej-grejer efter lillan! Skulle det bli en kille kunde det va praktiskt o t.ex be morfar o köpa något i blått;o)

Är det någon som vet något ställe där man kan få reda på vad som kommer?

Pja i värsta fall kanske boka tid på Östra i Gtb?
    Det stod i papperen vi fick hem att dem inte på några som helst villkor tog reda på könet under rutinUL, att man inte fick fråga etc. Det var BM själv som frågade om hon skulle försöka se vad det var för kön på vårat pyre. Jag ville egentligen inte men sambon propsade. Som tur var så tyckte Pyret samma sak som jag och satte fötterna för könet så det var omöjligt att kolla.
    Har dem inte ens könsultraljud i Jönköping? Dessa brukar kosta pengar men vill man absolut veta så kanske det är värt de där pengarna.
  • elinvd

Jag läste en artikel där det stod att om föräldrarna aktivt frågar om de kan se vilket kön det blir så får sköterskan inte undanhålla det ifall hon har sett det.

Don't let other people determine your future
  • Amye

När jag gjorde UL nu så fråga jag om kön, hon sa om det fanns tid över så skulle hon kolla och hon gjorde det med dock så visa hon att navelsträngen låg mellan benen så det gick inte att se Thomas Katzin finns men njaa ska du lägga ner pengar så tycker jag crocuskliniken i Linköping är bäst

• MissEllie

Crocus i Linköping!! Har enbart hört negativa saker om Katzin och hans ul-kunskaper...

• Love Forever
    Amye skrev 2011-08-21 22:40:16 följande:
    När jag gjorde UL nu så fråga jag om kön, hon sa om det fanns tid över så skulle hon kolla och hon gjorde det med dock så visa hon att navelsträngen låg mellan benen så det gick inte att se Thomas Katzin finns men njaa ska du lägga ner pengar så tycker jag crocuskliniken i Linköping är bäst
    Vad hette hon?? Henne vill jag ha!!
  • Amye

Haha du jag har ingen aning men dom har ju lite nyare ulapparater nu fråga hon som gör UL jag hade rummet längst bort där den nya apparaten är

• Love Forever

Det rummet var jag också i häromdagen. Dock är jag bara i v13 så det är ju för tidigt att se.. Ska fråga när vi ska på UL i v18! Jag är nyfiknast i världen och jag har t.o.m skrivit ut en lagtext som säger att ser dom vad det är så är dom skyldiga att berätta om mamman frågar. =) Denna gången SKA jag fan få som jag vill! =)

• Amye

Hoppas du får reda på det och lycka till med bebis i magen

• bella00

Ja jag kan hålla med om att katzin är som han är, men iallafall så stämde könet på mina när han kollat o även nu med sista!! Jag orkade inte åka iväg o kolla så det va ett bra alternativ för migî? lycka till!!

Svar på tråden Ett ställe i Jönköping med omnejd där de faktiskt FÅR avslöja kön på bebis??! Nån som vet?