• Anonym (orolig)

Hur fort försvinner en avliden person ur register?

Som  rubriken lyder, hur fort förvinner en person ur register som tex Ratsit och Birthday efter att personen är konstaterat avliden?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-02 11:27
    Vill bara tillägag att det ska ha gått elva dagar sedan det bekräftade dödsfallet, men att det fortfarande går att få fram information på ovanstående sajter.
    När det gällt andra personer så brukar all info vara borta inom två-tre dagar.
    Misstänker nämligen att det som påstås ha hänt inte är sant.
  • Svar på tråden Hur fort försvinner en avliden person ur register?
  • Anonym

Det kan ta 2 veckor, men varför söker du på en person som du vet är avliden?

• Faile

Ratsit sägs ju uppdateras dagligen via skattemyndigheten, så då borde uppgiften finnas där.
    Annars är det ju bara ringa skattemyndigheten direkt och fråga.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2011-08-02 11:29:45 följande:
    Det kan ta 2 veckor, men varför söker du på en person som du vet är avliden?
    Läste du TS innan du svarade? För att det är väldigt mycket frågetecken kring personens påstådda död.
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2011-08-02 12:33:32 följande:
    Läste du TS innan du svarade? För att det är väldigt mycket frågetecken kring personens påstådda död.
    snubblade över den sista raden. Jag ber om ursäkt.
  • gullican

Ring folkbokföringen(skatteverket) direkt och fråga så slipper du undra.

• Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2011-08-02 12:52:50 följande:
    snubblade över den sista raden. Jag ber om ursäkt.
    Det är okej. Det är lite känsligt :-/
  • Anonym

Jag var med om en kille som ställde in en dejt för att hans pappa dött. Den pappan lever fortfarande enligt ratsit. Så nog kan det finnas intresse av att kolla upp döda personer.

• Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2011-08-02 12:54:54 följande:
    Det är okej. Det är lite känsligt :-/
    Förstår det. Beklagar verkligen om det är så att personen är avliden.
    Hoppas du får svar på din fråga!
  • Anonym (orolig)
    gullican skrev 2011-08-02 12:54:16 följande:
    Ring folkbokföringen(skatteverket) direkt och fråga så slipper du undra.
    Jag har gjort det och fått till svar att personen inte är registrerad som avliden, men att hen "ligger för registrering för ändrade personuppgifter", vilket enligt kvinnan på skatteverket troligtvis inte alls innebär att hen är avliden.
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2011-08-02 12:57:50 följande:
    Jag har gjort det och fått till svar att personen inte är registrerad som avliden, men att hen "ligger för registrering för ändrade personuppgifter", vilket enligt kvinnan på skatteverket troligtvis inte alls innebär att hen är avliden.
    Nygift, flyttat eller skaffat barn då kanske?
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2011-08-02 13:00:00 följande:
    Nygift, flyttat eller skaffat barn då kanske?
    Nej, hen är försvunnen och jag har fått info att hen är död, därav att jag är väldigt fundersam. Det är så mycket som inte stämmer.
    Det är lite speciella omständigheter också som jag kan inte skriva för mycket om här heller tyvärr.
  • gullican
    Anonym (orolig) skrev 2011-08-02 13:06:36 följande:
    Nej, hen är försvunnen och jag har fått info att hen är död, därav att jag är väldigt fundersam. Det är så mycket som inte stämmer.
    Det är lite speciella omständigheter också som jag kan inte skriva för mycket om här heller tyvärr.
    Kan ju vara så att den registreringen gäller skyddad identitet kanske? Kan det vara möjligt pga de omständigheter du känner till?
  • Mamsis

Personen i fråga kanske ska få skyddad identitet el liknande?

• Anonym (orolig)
    gullican skrev 2011-08-02 13:09:17 följande:
    Kan ju vara så att den registreringen gäller skyddad identitet kanske? Kan det vara möjligt pga de omständigheter du känner till?
    Ja, det var väl lite åt det hållet jag hade mina funderingar.
  • Anonym (orolig)
    Mamsis skrev 2011-08-02 13:10:03 följande:
    Personen i fråga kanske ska få skyddad identitet el liknande?
    Jo, jag misstänker nåt sånt.
  • Mamsis
    Anonym (orolig) skrev 2011-08-02 14:24:00 följande:
    Jo, jag misstänker nåt sånt.
    Då kommer du ju inte att få reda på nåt iaf..
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2011-08-02 13:06:36 följande:
    Varför är du så intresserad av den personen? Denne vill uppenbarligen inte veta av dig just nu.
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2011-08-02 18:15:56 följande:
    Varför är du så intresserad av den personen? Denne vill uppenbarligen inte veta av dig just nu.
    Allt är inte svart eller vitt och du vet inte någonting alls om huruvida hen inte vil ha med mig att göra eller inte. Hade du varit i min situation hade du också varit väldigt orolig, tro mig!
Svar på tråden Hur fort försvinner en avliden person ur register?