• AmmiK82

Trevliga 18-månaders "krisen". Fler? :)

Våran Julia börjar snart bli 18 månader och det märks när hon lätt blir stött, är gnällig ofta, och ibland slänges sig på golvet för att skrika ut sin ilska när hon itne får sin vilja igenom. Dessutom får jag helst inte lämna ett rum för då blir hon också ledsen. Hon har följt dessa utvecklingsfaser till punkt och bricka, nytt i det här är dock hennes vilja som blivit så starkt.
    Hon hinner knappt börja sova hela nätter mellan två faser, när det är dags igen för uppvak. Men ingenting jag förväntar mig väl heller egentligen då hon är liten.

Däremellan är hon världens goaste och kramas mycket. :)

Fler som vill snacka barn och ge tips? Här kan vi prata egentligen om allt som rör barn 18 månader, från mat till blöjor.

• Svar på tråden Trevliga 18-månaders "krisen". Fler? :)
  • Flickan och kråkan

Vi har gått igenom den med två barn . Tålamod och mycket tid....är mina heta tips. Jag har en på drygt 3½ år och en som börjar närma sig 2½. Läsning som varmt rekommenderas: Jesper Juul: Konsten att säga nej med gott samvete, Ingegerd Gavelin: Att möta sitt barn - och sig själv.

• AmmiK82

Ok! :) Ja tålamod har jag haft hittils igenom alla faser, och denna gång också. Denna gång är det dock "nej"- ordet som används flitigt och det gör jag som tur är utan dåligt samvete. Hoppas tålamodet räcker igenom! Vanligtvis står det någonstans vilken vecka språnget är, och Julia har alltid blivit glad nästan på dagen den veckan språnget skall ha kommit. Men nu står det ingenstans hur lång denna period förväntas vara? Nå, antar att den pågår i ca en månad som förut. Hoppas bara hon hinner bli sitt glada jag till 23 augusti då dagiset börjar. =)

Den andar boken skall jag googla om, Att möta sitt barn. Även om jag hittils har nog känt att det har gått jättebra. Tryter tålamodet, har jag fått skrika i kudden... ;)

• AmmiK82

När språnget har gått över, ska det stå. Själva faserna för henne pågår alltid i ett par- till några veckor, men själva språnget med jättemycket orolighet och gråt har pågått bara i ett par dagar. De värsta sista dagarna. Sedan har det totaltvänt till det glada.

• Flickan och kråkan
    AmmiK82 skrev 2011-08-02 11:49:21 följande:
    Ok! :) Ja tålamod har jag haft hittils igenom alla faser, och denna gång också. Denna gång är det dock "nej"- ordet som används flitigt och det gör jag som tur är utan dåligt samvete. Hoppas tålamodet räcker igenom! Vanligtvis står det någonstans vilken vecka språnget är, och Julia har alltid blivit glad nästan på dagen den veckan språnget skall ha kommit. Men nu står det ingenstans hur lång denna period förväntas vara? Nå, antar att den pågår i ca en månad som förut. Hoppas bara hon hinner bli sitt glada jag till 23 augusti då dagiset börjar. =)

Den andar boken skall jag googla om, Att möta sitt barn. Även om jag hittils har nog känt att det har gått jättebra. Tryter tålamodet, har jag fått skrika i kudden... ;)

Jag tror att du kommer att uppleva att begreppet "tålamod" får en annan innebörd om ett par månader. Ofta brukar det vara en väldigt fridsamt period mellan sådär 22-24 månader.......sedan blir de 2 .
  • AmmiK82

Haha ja har hört att någonstans där kommer den "riktiga" första trotsåldern. ;)
     Just nu tycker jag inte hon trotsar med flit, utan mer som en lek. Och när hon inte får leka, då får hon nog.  Kanske därför tålamodet inte tryter ännu så mycket, även om man kan bli frustrerad... Här verkar dessa olika faser komma varannan månad ungefär. Hon hinner knappt sova hela nätter ens i 3 veckor, förran det är någonting igen. Men hon är så go' och lär sig nya ord hela tiden, och härmar. :)

• Flickan och kråkan
    AmmiK82 skrev 2011-08-02 12:05:10 följande:
    Haha ja har hört att någonstans där kommer den "riktiga" första trotsåldern. ;)
     Just nu tycker jag inte hon trotsar med flit, utan mer som en lek. Och när hon inte får leka, då får hon nog.  Kanske därför tålamodet inte tryter ännu så mycket, även om man kan bli frustrerad... Här verkar dessa olika faser komma varannan månad ungefär. Hon hinner knappt sova hela nätter ens i 3 veckor, förran det är någonting igen. Men hon är så go' och lär sig nya ord hela tiden, och härmar. :)

Jag tycker överlag att "trots" är ett rätt märkligt begrepp. Jag har inte upplevt att vare sig min 3½-åring eller min snart 2½-åring trotsar/trotsat (det innebär ju att de medvetet trotsar MOT oss föräldrar och det gör de inte)......däremot så gör de sig alltmer självständiga och vill bestämma och göra själv.....och det kan leda till en och annan konflikt . Jesper Juul har beskrivt "trotsen" fantastiskt bra:

"Runt tvåårsåldern börjar barn så smått att frigöra sig från det totala beroendet från föräldrarna. De vill bli mer självständiga. Många föräldrar blir då trotsiga och låter inte barnet få det utrymme de behöver för att försöka själva. Barnen blir självständiga och de vuxna blir trotsiga. Begreppet trotsålder är typiskt för makthavares beskrivning av besvärliga undersåtar."

Kan vara sjukt jobbigt ibland i alla fall  
  • AmmiK82

Jag kan inte tala för andra, men jag känner mitt barn och vet att hon inte jävlas, hon är för liten för att veta att hon trotsar. Antar att jag ser det som att är det någonting ett barn gör medvetet, då är det trots. Men hon är så liten! Hur kan hon fatta. :) Leka och göra själv, absolut! Och visst blir hon besvärligare.. men, det blir jag också 1 gång i månaden. :D

Svar på tråden Trevliga 18-månaders "krisen". Fler? :)