• Fjonkans

Vad inreda barnvagnen med till vintern?

Har BF i mitten av september och bor i södra Sverige. Funderar lite kring hur man ska inreda barnvagnen till vintern. Vår tanke är att ha en lammskinnsfäll i botten på vagnen och ha en fleeceoverall på bebis samt filtar ovanpå (samt självklart mössa osv).
    Tror ni att detta blir lagom eller bör man kanske ha ett tjockt täcke istället för filtar (vi har tänkt typ olika sorters fleecefiltar eller andra liknande "tunnare" filtar) eller en tjockare overall.

Tacksam för kommentarer kring hur andra tänker =)

• Svar på tråden Vad inreda barnvagnen med till vintern?
  • Hi5

Min första föddes i september, och han hade kläder och en liknande fleeceoverall (något ulligt som fick honom att likna ett lamm :)), och så mössa och små vantar, och åkpåse i vagnen, med vindskydd på om det var blåsigt.

Är du osäker är flera lager att föredra, för barnen blir oftare för varma än för kalla i vagnen, har jag märkt. Man tenderar att dra på dem allt för mycket, men så ligger de ju ändå nedbäddade.

Känn efter på bebisen om den känns kall i vagnen.

Ta inte ett tjockt täcke och overall och lammskinn, då storknar bebisen nog i värmen :P

Lycka till!

• Fjonkans

Tack för tipsen! Är så svårt att veta när det är första barnet men man får väl testa sig fram helt enkelt =)

• Mamma82

Ioförsig är min son född i maj i fjol, så att han var ganska stor i vintras. Men hade iallafall en ganska varm åkpåse (flece fodrad) i vagnen sen så hade han på sig sin overall (och givetvis mössa). Det var lagom för honom, för att han är så varm i sig själv.

• Fjonkans
    Mamma82 skrev 2011-08-02 13:05:13 följande:
    Ioförsig är min son född i maj i fjol, så att han var ganska stor i vintras. Men hade iallafall en ganska varm åkpåse (flece fodrad) i vagnen sen så hade han på sig sin overall (och givetvis mössa). Det var lagom för honom, för att han är så varm i sig själv.
    Tack för svar! Åkte din son sitt- eller liggvagn under vintern?
  • MorsningKorsning

Låter kanon ts Flera filtar och fleeceoverall tycker jag är bättre än en tjock overall, då blir de inte lika påbyltsade.

Barnvagnen har ju säkert ett lock (fotsack) också som skyddar Jättebra med fäll under, man glömmer ofta att isolera underifrån.

• Mamma82
    Fjonkans skrev 2011-08-02 18:53:31 följande:
    Tack för svar! Åkte din son sitt- eller liggvagn under vintern?
    Hade liggdel första halvan av vintern, sen runt jul så byte vi till sitt vagnen.
  • Fjonkans

Tack för svaren =) Verkar som att vi inte är helt ute och cyklar med vårt tänk iaf!

• lillaknas

Våran dotter var 6 månader i vintras och hon hade kläder, mössa och åkpåse med fleecefoder.
    Jag försökte ha på henne en fleeceoverall ibland, men hon blev så otroligt varm och det är ju inte bra att bli för varm.

Vårat andra barn kommer nu i november och vi planerar att använda dotterns gamla åkpåse och ev en overall på den.
    Dottern kommer vara 1.5 år och kommer ha åkpåse eller fårskinn och filt.

• mmn1

Till första dottern som kom i januari hade vi fleeceoverall och fleccefilt på när hon låg i hårdliften. Ibland kunde vi även ha en filt i botten om det var lite kallare ute. Räckte gott och väl med det hela vinter och vid ett par tillfällen mätte vi även vad hon hade för temperatur i hårdliften och det var närmare 10 + i den trots att det var 10 - ute, så det är varmare än vad man tror. Tycker att det ni har tänkt låter utmärkt att ha i vagnen, lättare att bara lägga på en extra filt vid behov.

Vi började använda åkpåse först vintern efter då hon satt upp i sittvagnen, trots att vi inte hade en fleecefodrad kunde hon sitta i tajts när det var många minus ute och ändå vara varm och go om benen så jag skulle aldrig kunna tänka mig att lägga en bebis i fleeceoverall i åkpåse och sen på med ett vagnskydd på det.

Till nästa barn som också kommer i januari har vi tänkt ha ungefär samma sak i vagnen som till första, ev att vi köper ett får/lammskinn då de verkar vara mysiga.

Svar på tråden Vad inreda barnvagnen med till vintern?