• Anonym (Mammaledig)

Jag vill säga upp mig! Vad ska jag tänka på?

Jag är föräldraledig och tänker vara det fram till mars. Jag har ett jobb att gå tillbaka till, men jag vill prova på nya utmaningar och har velat det under en längre period nu (flera år). Hela tiden har jag hållits fast av dels tryggheten i att ha ett jobb och dels lojalitet mot företaget, då jag inte velat lämna dem i sticket. Men nu, när jag ser att de klarar sig bra utan mig kan jag slappna av och jag känner att det är dags att gå vidare nu.

Frågan är bara... Vad ska jag tänka på? Hur kan det påverka mig? När är det bäst att säga upp sig? Det känns bäst mot jobbet att säga till redan nu (har 3 månaders uppsägningstid), men kan det komma att bita mig i arslet längre fram om jag gör det?

Detta är vad jag kommit på själv hittills. Någon som har något mer att tipsa om?

1. Enligt facket påverkas inte A-kassan, eftersom jag är föräldraledig under perioden då man inte har a-kassa. 
    2. Enligt försäkringskassan påverkas inte sgi eller föräldrapenningen.

• Svar på tråden Jag vill säga upp mig! Vad ska jag tänka på?
  • Anonym

Funderar på samma som dig, men menar du att din karens på 3 månader infaller under föräldraledigheten? Är det så så slipper man ju vara utan ersättning i 3 månader vilket vore toppen

• Anonym (Mammaledig)
    Anonym skrev 2011-08-02 11:53:30 följande:
    Funderar på samma som dig, men menar du att din karens på 3 månader infaller under föräldraledigheten? Är det så så slipper man ju vara utan ersättning i 3 månader vilket vore toppen
    Vad skönt med en likasinnad! Jag vet inte riktigt hur det där funkar... Men om jag förstod rätt så r det såhär: Om jag säger upp mig nu och har 3 månaders uppsägningstid, så går uppsägningen igenom från och med början av november. Om jag inte hade föräldraledigheten så hade jag varit utan a-kassa i 45 dagar eller liknande då. Men eftersom jag får pengar och det räknas som min sysselsättning så är karensdagarna irrelevanta.
  • Anonym

Den extra karens från a-kassan på 45 dagar som man får när man säger upp sig själv "förfaller" efter 112 kalenderdagar (kolla antalet dagar, kan ha ändrats). Så om man säger upp sig under föräldraledighet och fortsätter vara föräldraledig i ca 3 månader får man börja stämpla med de vanliga 7 dagarnas karens.

• Anonym (gjort förut)
    Anonym (Mammaledig) skrev 2011-08-02 12:21:41 följande:
    Vad skönt med en likasinnad! Jag vet inte riktigt hur det där funkar... Men om jag förstod rätt så r det såhär: Om jag säger upp mig nu och har 3 månaders uppsägningstid, så går uppsägningen igenom från och med början av november. Om jag inte hade föräldraledigheten så hade jag varit utan a-kassa i 45 dagar eller liknande då. Men eftersom jag får pengar och det räknas som min sysselsättning så är karensdagarna irrelevanta.
    När jag sade upp mig under mammaledighet så skulle jag ha 100 Arbetsdagar mellan sista anställningsdag och den dag min mammaledighet var slut. Ring och kolla detta med Akassan innan du gör något. Så du inte blir utan Akassan.
  • sportpappa

Varför säga upp dig utan att ha ett nytt jobb? Enklast är att skaffa ett nytt jobb först där du meddelar att du har 3 månaders uppsägningstid och när det nya kontraktet är påskrivet så säger du upp dig från ditt gamla jobb.
    Fast du kanske inte vill tillbaks till ditt gamla jobb alls och det är därför du gör så här, men det betyder att du går ut till arbetslöshet och a-kassa om du inte fixar att nytt jobb tills mars. Att göra en plan för att försörja sig på a-kassa låter inte som en vettig plan när det är nya utmaningar du är ute efter.
    Det är inte alltid helt lätt att få jobb så om dina planer på nya utmaningar inte går i lås så kan du stå utan jobb en lång tid.
    Vänta med uppsägning och sök jobb istället.

• Anonym (Mammaledig)
    sportpappa skrev 2011-08-02 12:32:15 följande:
    Varför säga upp dig utan att ha ett nytt jobb? Enklast är att skaffa ett nytt jobb först där du meddelar att du har 3 månaders uppsägningstid och när det nya kontraktet är påskrivet så säger du upp dig från ditt gamla jobb.
    Fast du kanske inte vill tillbaks till ditt gamla jobb alls och det är därför du gör så här, men det betyder att du går ut till arbetslöshet och a-kassa om du inte fixar att nytt jobb tills mars. Att göra en plan för att försörja sig på a-kassa låter inte som en vettig plan när det är nya utmaningar du är ute efter.
    Det är inte alltid helt lätt att få jobb så om dina planer på nya utmaningar inte går i lås så kan du stå utan jobb en lång tid.
    Vänta med uppsägning och sök jobb istället.
    Tack för tips och synpunkter! Det uppskattas :) Jag tänker lite som du, men jag är rädd att fastna igen och aldrig få tummen ur för att göra något. Jag har ju som sagt funderat på detta i flera år utan att kunna finna motivationen för att söka nytt och säga upp.

Jag planerar inte att gå på a-kassa och jag tänkte inte ens på det förrän en bekant sa att det kunde påverkas. Jag räknar med att få ett riktigt jobb lagom till föräldraledigheten är slut eller eventuellt något av följande nödlösningar:

1. Förlänga föräldraledigheten
    2. Anställa mig själv i vårt nystartade hobbyföretag (eventuellt ta ett litet lån som täcker några månadslöner)
    3. Ta timjobb 
    4. Blandning av allt ovanstående

Jag är rädd som tusan, över att jag kan stå utan jobb. Men å andra sidan är det det enda som håller mig kvar vid mitt tidigare jobb just nu... Jag behöver en förändring :/
  • Anonym (Mammaledig)
    Anonym (gjort förut) skrev 2011-08-02 12:25:02 följande:
    När jag sade upp mig under mammaledighet så skulle jag ha 100 Arbetsdagar mellan sista anställningsdag och den dag min mammaledighet var slut. Ring och kolla detta med Akassan innan du gör något. Så du inte blir utan Akassan.
    Tack! Jag ringde a-kassan i morse och förklarade läget. De verkade nästan tycka det var konstigt att jag ringde och kollade för de sa att det inte ska påverka alls pga att jag har föräldraledigheten sen. 

Hur gick det för dig? Fick du nytt jobb direkt, eller fick du klara dig själv ett tag?
  • Anonym (gjort förut)
    Anonym (Mammaledig) skrev 2011-08-02 13:04:03 följande:
    Tack! Jag ringde a-kassan i morse och förklarade läget. De verkade nästan tycka det var konstigt att jag ringde och kollade för de sa att det inte ska påverka alls pga att jag har föräldraledigheten sen. 

Hur gick det för dig? Fick du nytt jobb direkt, eller fick du klara dig själv ett tag?
    Tyvärr så påverkar det akassan eller gjorde förut. Gräv lite djupare hos akassan. Fick barn igen så jag blev aldrig arbetslös efter det att jag sade upp mig.
  • Anonym (Mammaledig)
    Anonym (gjort förut) skrev 2011-08-02 13:10:59 följande:
    Tyvärr så påverkar det akassan eller gjorde förut. Gräv lite djupare hos akassan. Fick barn igen så jag blev aldrig arbetslös efter det att jag sade upp mig.
    Hon jag pratade med sa att om jag säger upp mig nu, så går uppsägan igenom om 3 månader, dvs 2 november. Sen tillkommer 45 dagar då man inte får a-kassa, dvs till och med mitten av december. Men jag är föräldraledig till och med mars, dvs ytterligare 2,5 månader. Därför menade a-kassepersonen att det skulle vara irrelevant för mig.

Menar du att det var helt annorlunda för dig?
  • Anonym (gjort förut)
    Anonym (Mammaledig) skrev 2011-08-02 13:29:13 följande:
    Hon jag pratade med sa att om jag säger upp mig nu, så går uppsägan igenom om 3 månader, dvs 2 november. Sen tillkommer 45 dagar då man inte får a-kassa, dvs till och med mitten av december. Men jag är föräldraledig till och med mars, dvs ytterligare 2,5 månader. Därför menade a-kassepersonen att det skulle vara irrelevant för mig.

Menar du att det var helt annorlunda för dig?
    Det endast måndag-fredag som de räknar på karenser. Inte 7 dagar i veckan. Så i praktiken är det längre karenstid än 45 kalenderdagar. Dvs upp till 3 kalendermånader innan du får ev akassa.
    se understrukningen i nedanstående inlägg.
    Anonym skrev 2011-08-02 12:24:52 följande:
    Den extra karens från a-kassan på 45 dagar som man får när man säger upp sig själv "förfaller" efter 112 kalenderdagar (kolla antalet dagar, kan ha ändrats). Så om man säger upp sig under föräldraledighet och fortsätter vara föräldraledig i ca 3 månader får man börja stämpla med de vanliga 7 dagarnas karens.
  • Anonym (Mammaledig)
    Anonym (gjort förut) skrev 2011-08-02 13:36:57 följande:
    Det endast måndag-fredag som de räknar på karenser. Inte 7 dagar i veckan. Så i praktiken är det längre karenstid än 45 kalenderdagar. Dvs upp till 3 kalendermånader innan du får ev akassa.
    se understrukningen i nedanstående inlägg.
    Anonym skrev 2011-08-02 12:24:52 följande:
    Oj, det fattade inte jag! Tänk så olika saker kan uppfattas och hur dåligt a-kassan förklarar sina egna regler...! Men i just mitt fall spelar det ingen jätteroll, eftersom även perioden på 100 dagar kommer hinna gå innan min föräldraledighet är slut.
  • Anonym

lånar tråden lite... hängde inte med.

Kan man ta ut föräldraledighet under dem här 45+7 dagars karensen när man sagt upp sig själv så man inte står helt utan inkomst?

tack sam för svar! =)

• Anonym (Mammaledig)

Japp, så fattade jag det när jag pratade med Försäkringskassan och med facket. 

Jag har sagt upp mig nu :) Såååå spännande!  

• Anonym

Va bra =) toppen. tack för svar!
    har också planer på gå vidare och nya utmaningar, men vill ju ha någon slags fallskärm ifall de går åt skogen.

• Anonym (Mammaledig)
    Anonym skrev 2011-10-05 14:06:53 följande:
    Va bra =) toppen. tack för svar!
    har också planer på gå vidare och nya utmaningar, men vill ju ha någon slags fallskärm ifall de går åt skogen.
    Typ veckan efter jag sa upp mig kom de stora rubrikerna i tidningarna om börsraset... Ajajaj... Men jag tror och hoppas ändå att det inte ska påverka mina planer. 

Ring facket och kolla med dem ifall du är osäker!

Jag är nu hemma med barn nr 2. Redan vid barn nr 1 ville jag göra såhär, men vågade inte och fastnade sedan igen på samma jobb. Denna föräldraledigheten har jag inte varit lika inblandad i jobbet som vid förra så jag tänkte att nu eller aldrig! :)

Lycka till! 
  • elmadumle

De sju dagarnas kårens slipper man nog inte, de tas ju när man börjar en ny akasseperiod.

• Anonym

ja men 7 dagar klarar man ju =) värre utan inkomst i 3 månader eller va de nu är.

• HappySus

Oj oj, har ingen sagt åt dig att gå med i arbetsförmedlingen? Är du det? Hur gamalt är ditt barn. Om barnet är över ett år måste man stå med i ams för att få behålla sin SGI eller så måste man ta ut minst 5 dagar fpenning.Men de reglerna har du kanske koll på?

• Anonym (Mammaledig)
    HappySus skrev 2011-10-06 00:25:12 följande:
    Oj oj, har ingen sagt åt dig att gå med i arbetsförmedlingen? Är du det? Hur gamalt är ditt barn. Om barnet är över ett år måste man stå med i ams för att få behålla sin SGI eller så måste man ta ut minst 5 dagar fpenning.Men de reglerna har du kanske koll på?
    Men de gäller oavsett om man har jobb eller inte, väl? När jag var hemma med ettan fick vi information om det när han började närma sig året och då hade jag jobb. SGI ändras alltså ifall man inte har 100% (40h/vecka) sysselsättning - jobb, föräldraledighet, ams etc.
Svar på tråden Jag vill säga upp mig! Vad ska jag tänka på?