• EmmasHjärtan

Troligtvis svullna lymfkörtlar i ljumsken

Upptäckte att jag har en stor oval knöl i vänstra troslinjen, en lite mindre strax under och även en i högra troslinjen. Var gravid t o m oktober 2010 och har för mig att jag hade en knöl även då under graviditeten, men tänkte att det måste var graviditeten som spökade. Men nu slog det mig att den/de fortfarande kvar och blev orolig. Jag gick till vårdcentralen (i Stockholm där jag bor) och fick en jättedålig läkare, som sa att det nog var svullna lymfkörtlar eftersom de sitter som på en kedja. Han sa att han inte var så orolig för dem, och ville i stort sett skicka hem mig. Jag sa att lymfkörtlar signalerar väl att någonting är annorlunda i kroppen och jag är ju inte förkyld eller någonting, så varför är de då svullna? Han kunde inte svara på det och kunde sträcka sig till att göra ett blodprov. Jag kommer få svar inom ett par dagar, men känner att jag inte nöjer mig med det han sa, tyckte han verkade väldigt okunnig och inte speciellt säker på sin sak. Så om ändå provsvaren visar bra värden (vilket jag naturligtvis hoppas på), så skulle jag ändå vilja ha ytterligare ett omdöme ifrån en privatläkare. Därför undrar jag om det är någon som kan rekommendera en privatläkare i Stockholmsområdet, som helst då är kunnig inom just detta område?

Svar på tråden Troligtvis svullna lymfkörtlar i ljumsken