• isadora81

Vad gäller vid obetald övertid?

Hej.

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig. Jag arbetar på ett litet företag och har obetald övertid i mitt kontrakt. I stället får jag en veckas extra semester. Detta gör att min chef förväntar sig att jag ska jobba extra varenda vecka utan att kompensera mig någon annan dag. Vad är det egentligen som gäller vid obetald övertid.

Hur gör man den dagen man vill få barn och eventuellt gå ner till 80%. Eftersom jag inte har någon arbetstid utan förväntas arbeta mer varje vecka så kan jag ju inte gå ner i tid för då får jag fortfarande arbeta lika mycket men bara få betalt 80% av lönen.

Om man har skrivit på ett sånt här avtal. Finns det något sätt att få bort det och i stället ha reglerad arbetstid med övertidskompensation?

Hjälp någon!

• Svar på tråden Vad gäller vid obetald övertid?
  • BuoBä

Även om du inte får ersättning får du inte jobba mer övertid än vad lagen medger. Se:

www.av.se/lagochratt/atl/

www.av.se/lagochratt/atl/kapitel03.aspx

Att inte ha övertidsersättning innebär alltså INTE att arbetsgivaren kan förvänta sig att du jobbar hur mycket som helst. Har du en heltidstjänst är det ett visst antal timmar i veckan (oftast 40h eller lägre), resten är övertid.

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • BuoBä

Övertid ska också vara beordrad, dvs chefen måste meddela att du behövs under extra tid, den dagen eller under en viss period. Om din situation just nu är att du stannar kvar på eget bevåg för att hinna klart är det snarare flextid. Om du inte har flextid i ditt kontrakt kan du egentligen släppa allt och gå när arbetstiden är slut. Har du flextid ska du, i samråd med arbetsgivaren, få ledigt motsvarande tid en annan dag. 

• isadora81
    BuoBä skrev 2011-08-02 17:17:40 följande:
    Övertid ska också vara beordrad, dvs chefen måste meddela att du behövs under extra tid, den dagen eller under en viss period. Om din situation just nu är att du stannar kvar på eget bevåg för att hinna klart är det snarare flextid. Om du inte har flextid i ditt kontrakt kan du egentligen släppa allt och gå när arbetstiden är slut. Har du flextid ska du, i samråd med arbetsgivaren, få ledigt motsvarande tid en annan dag. 
    Det är så krångligt detta. Det är ju inte beordrad övertid. Det är snarare så att vissa dagar blir väldigt långa för att jag har en kvällsutbildning men ändå startar jobbet klockan åtta på morgonen dvs jobbar ca 12 timmar den dagen. Nästa dag förväntar sig chefen att jag ändå ska arbeta 8-17. Det känns inte hållbart i längden och så har det inte fungerat tidigare när jag har haft obetald övertid. Har jag haft en kvällsutbildning en dag så brukar jag arbeta kortare någon annan dag i veckan då det passar. Så nu vet jag inte riktigt vad som gäller och vad jag kan säga. Om jag helt enkelt kan gå hem tidigare en dag och hänvisa till att jag jobbade längre en annan dag trots att han misstycker eller om jag måste arbeta mer varenda vecka.

Typiskt att jag inte tog upp detta innan jag skrev på kontrakt. Det har dock aldrig varit något problem på tidigare jobb och jag hade ju ingen aning om hans inställning.
  • isadora81
    Hoppsaan skrev 2011-08-02 16:58:36 följande:
    Du får knappast arbeta lika mkt som förr när du är FÖRÄLDRARLEDIG?
    Jag vet inte varför du skriver så här? Om jag har frågat efter hur mycket jag får arbeta som föräldraledig ber jag om ursäkt. Om jag är helt ledig är det ju inget problem då får de ta in en vikarie. Min fråga var när jag inte längre är föräldraledig. Kan jag då gå ner till 80%. Det blir ju väldigt svårt när jag inte har några tider. Hur gör ni andra som har detta avtal. Går det att arbeta deltid eller går det helt enkelt inte?
  • BuoBä
    isadora81 skrev 2011-08-03 09:24:01 följande:
    Det är så krångligt detta. Det är ju inte beordrad övertid. Det är snarare så att vissa dagar blir väldigt långa för att jag har en kvällsutbildning men ändå startar jobbet klockan åtta på morgonen dvs jobbar ca 12 timmar den dagen. Nästa dag förväntar sig chefen att jag ändå ska arbeta 8-17. Det känns inte hållbart i längden och så har det inte fungerat tidigare när jag har haft obetald övertid. Har jag haft en kvällsutbildning en dag så brukar jag arbeta kortare någon annan dag i veckan då det passar. Så nu vet jag inte riktigt vad som gäller och vad jag kan säga. Om jag helt enkelt kan gå hem tidigare en dag och hänvisa till att jag jobbade längre en annan dag trots att han misstycker eller om jag måste arbeta mer varenda vecka.

Typiskt att jag inte tog upp detta innan jag skrev på kontrakt. Det har dock aldrig varit något problem på tidigare jobb och jag hade ju ingen aning om hans inställning.

Om det är du som går kvällsutbildningen på arbetsgivarens initiativ borde du komma överens med honom/henne om hur det ska kompenseras. Om du är med i facket kan du kolla med dem hur det brukar vara i din branch, annars googla. Många fackförbund har omfattande information på nätet.

Ibland får man gå med på att offra lite fritid på kurser/utbildningar även om det är arbetsgivaren som vill att man ska gå dem, tex läsa kurslitteratur på fritiden, men det måste man såklart vara överens om innan kursen börjar.

Är det du som _håller_ i kursen så borde du ha förskjuten arbetstid den dagen, alternativt kompenseras med ledighet en annan dag. En heltidstjänst ska vara en heltidstjänst, oavsett hur du är schemalagd. Om du har blivit ombedd att hålla den här kursen under en begränsad tid utöver din ordinarie tjänst kan det räknas som beordrad övertid, och då gäller de gränser som lagen säger om antalet timmar osv.

• isadora81
    BuoBä skrev 2011-08-03 12:42:06 följande:

Om det är du som går kvällsutbildningen på arbetsgivarens initiativ borde du komma överens med honom/henne om hur det ska kompenseras. Om du är med i facket kan du kolla med dem hur det brukar vara i din branch, annars googla. Många fackförbund har omfattande information på nätet.

Ibland får man gå med på att offra lite fritid på kurser/utbildningar även om det är arbetsgivaren som vill att man ska gå dem, tex läsa kurslitteratur på fritiden, men det måste man såklart vara överens om innan kursen börjar.

Är det du som _håller_ i kursen så borde du ha förskjuten arbetstid den dagen, alternativt kompenseras med ledighet en annan dag. En heltidstjänst ska vara en heltidstjänst, oavsett hur du är schemalagd. Om du har blivit ombedd att hålla den här kursen under en begränsad tid utöver din ordinarie tjänst kan det räknas som beordrad övertid, och då gäller de gränser som lagen säger om antalet timmar osv.

Det är jag som håller kursen inte går den. Jag ordnar utbildningar för externa deltagare. Jag tycker att det borde vara som du säger att det ska kompenseras med en kortare arbetsdag en annan dag i veckan då det passar. Det går oftast inte att börja senare den dagen utan det blir en lång dag.
  • BuoBä

Ja precis, då borde du jobba kortare en annan dag.

Jag är väl medveten om hur svårt det är att ta upp såna här saker på en liten arbetsplats. Skulle det funka att be arbetsgivaren om ett schema för ett par veckor i förväg? Då måste arbetsgivaren tänka till och definiera hur dina timmar ska disponeras. Du kan ju skylla på att du måste veta i förväg för att planera in en fritidsaktivitet, tid med familjen eller vad som helst. Antalet timmar på schemat får naturligtvis inte överskrida en heltidstjänst.

Det kan ändå finnas viss flexibilitet, men då har du något att peka på, tex "ok, jag kan stanna kvar en timme extra idag, men eftersom jag skulle slutat kl 16 enligt schemat så går jag en timme tidigare i morgon istället. OK?".

Blir det ändå aktuellt med övertid, så skriv upp alla timmar så du ser hur du ligger till.

• humma

Jag kanske är trög, men du har ju fått en extra semestervecka istället för övertidsersättning. Om du hade haft ersättning så hade du jobbat över och fått betalt (om du inte sparat som komp), sedan hade du ju jobbat lika länge som vanligt övriga dagar. Nu låter det lite som att du vill gå tidigare i motsvarighet till det du jobbar utöver 8 h, det fungerar ju inte om du jobbar över och har ersättning heller och borde således inte fungera nu heller.
    Så, det du bör ha koll på är ju att du inte får jobba mer än arbetstidslagen tillåter. Eller??

Svar på tråden Vad gäller vid obetald övertid?