isadora81 skrev 2011-08-03 09:24:01 följande:
Det är så krångligt detta. Det är ju inte beordrad övertid. Det är snarare så att vissa dagar blir väldigt långa för att jag har en kvällsutbildning men ändå startar jobbet klockan åtta på morgonen dvs jobbar ca 12 timmar den dagen. Nästa dag förväntar sig chefen att jag ändå ska arbeta 8-17. Det känns inte hållbart i längden och så har det inte fungerat tidigare när jag har haft obetald övertid. Har jag haft en kvällsutbildning en dag så brukar jag arbeta kortare någon annan dag i veckan då det passar. Så nu vet jag inte riktigt vad som gäller och vad jag kan säga. Om jag helt enkelt kan gå hem tidigare en dag och hänvisa till att jag jobbade längre en annan dag trots att han misstycker eller om jag måste arbeta mer varenda vecka.
Typiskt att jag inte tog upp detta innan jag skrev på kontrakt. Det har dock aldrig varit något problem på tidigare jobb och jag hade ju ingen aning om hans inställning.
Om det är du som går kvällsutbildningen på arbetsgivarens initiativ borde du komma överens med honom/henne om hur det ska kompenseras. Om du är med i facket kan du kolla med dem hur det brukar vara i din branch, annars googla. Många fackförbund har omfattande information på nätet.
Ibland får man gå med på att offra lite fritid på kurser/utbildningar även om det är arbetsgivaren som vill att man ska gå dem, tex läsa kurslitteratur på fritiden, men det måste man såklart vara överens om innan kursen börjar.
Är det du som _håller_ i kursen så borde du ha förskjuten arbetstid den dagen, alternativt kompenseras med ledighet en annan dag. En heltidstjänst ska vara en heltidstjänst, oavsett hur du är schemalagd. Om du har blivit ombedd att hålla den här kursen under en begränsad tid utöver din ordinarie tjänst kan det räknas som beordrad övertid, och då gäller de gränser som lagen säger om antalet timmar osv.