• OliviaViktor

jag bor i ett flugbo! hjääälp

Okej, nu orkar jag inte mer, jag har gått hela sommaren med dem här insekterna inomhus...
    Jag överdriver inte när jag säger att jag har 15-20 flugor per rum.
    Vi har köpt flugsmällare och flugdödare för hundratals kronor, för att jag pallar fan inte mer!
    Men hjälper det? nej!

Jag är så fruktansvärt arg på flugorna, jag har till och med börjat jämföra dom med mina ex!

Vi bor på landet och inte så långt ifrån en ladgård.....I hate it! but I love the house!
    Och alla helvetets flugor kommer hem till oss!

Dom surrar framför ögonen, dom kryper på en och härjar...dom flyger runt runt runt framför ögonen.
    Det har gått så långt att vi blir på dåligt humör och kan aldrig koncentrera oss!
    vi kan inte ens se en jävla film utan att det kryps och snurras framför ögonen?
    Jag vaknar på nätterna av att dom kryper i ansiktet på mig!

Jag dödar minst 10-15 flugor per dag av flugsmällare! men nu orkar jag inte mer!
    Jag bor i ett jävla flugbo!

Nu hjälper ni mig, annars springer jag härifrån snart.... ^^

HAR NI NÅGOT TIPS?

• Svar på tråden jag bor i ett flugbo! hjääälp
  • Kimona

Mina svärföräldrar har köpt någon sorts klisterfilm man sätter på fönstrena där insekter fastnar. Finns med mönster på (så man ser var de är och slipper kleta ner sig) eller genomskinliga.

Det ska även finnas en liten dosa som ska skicka ut en signal som människor inte hör och den ska skrämma bort dom. Så länge ni inte har små husdjur ska det gå bra.

• OliviaViktor
    Kimona skrev 2011-08-02 17:14:40 följande:
    Mina svärföräldrar har köpt någon sorts klisterfilm man sätter på fönstrena där insekter fastnar. Finns med mönster på (så man ser var de är och slipper kleta ner sig) eller genomskinliga.

Det ska även finnas en liten dosa som ska skicka ut en signal som människor inte hör och den ska skrämma bort dom. Så länge ni inte har små husdjur ska det gå bra.
    Klisterfilm? är det en sådan som skruvar sig?
    För det har vi testat och flugorna låter sig inte luras av dom! =(

en liten dosa... tänkvärt... ska prata med mannen =)
  • nobilis

Känner igen mig helt i det du skriver. Vi bor också på landet med närhet till kor, har gjort det länge nu men i sommar är det värre än nånsin. Kan det vara flugsommar ? dessutom bits dom jävlarna också. Min ena hund blir tokig snart på dom.
    Vi har köpt nån elektrisk insektsfångare, den drar till sig krypen och dödar dom med ström. Knastrar härligt varje gång. Den funkar kanon. Vidare har vi flugpapper, smällare, och saftglas med diskmedel i så dom drunknar.
    Vi har även myggnät i fönstren, är noga med att stänga dörrar. Så inne är det ganska ok nu
    Men att sitta ute går bara inte vissa dagar

• OliviaViktor
    nobilis skrev 2011-08-02 17:19:08 följande:
    Känner igen mig helt i det du skriver. Vi bor också på landet med närhet till kor, har gjort det länge nu men i sommar är det värre än nånsin. Kan det vara flugsommar ? dessutom bits dom jävlarna också. Min ena hund blir tokig snart på dom.
    Vi har köpt nån elektrisk insektsfångare, den drar till sig krypen och dödar dom med ström. Knastrar härligt varje gång. Den funkar kanon. Vidare har vi flugpapper, smällare, och saftglas med diskmedel i så dom drunknar.
    Vi har även myggnät i fönstren, är noga med att stänga dörrar. Så inne är det ganska ok nu
    Men att sitta ute går bara inte vissa dagar
    Jag tror det är flugsommar faktiskt! -.-
    Bits dom? Stackars er och stackars vovve!

Vi har också en elektrisk insektsfångare, den är stor som ett hus och lyser blått, riktigt otrevligt faktiskt! sånna där som dom har på restauranger? Och ja, visst låter det härligt när det knastrar? underbart! Men hos oss tar dom bara tyvärr en tredjedel, om vi har tur....

funkar verkligen diskmedel? jag har testat, men jag tycker inte riktigt dom gör det...
    Myggnät ska införskaffas så fort vi har nya fönster... vi har 100 år gamla fönster och man kan inte ens öppna dom.
    Så vi måste ju tyvärr ha öppen dörr för att vädra och då kommer ju alla trevliga besökare in....
    Nej, sitta ute är svårare, håller med!
  • Zimlis

Vanliga fransgardiner är skitbra att hänga i dörren som draperi - det hjälper en hel del om man måste ha öppen dörr. Och typ 5 flugor inne är ju en väldig skillnad mot 15.

Charm är att få svaret ja utan att ha ställt någon bestämd fråga.
  • Muuulin

Jag har bananflugor hemma och googlade ang det.
    Man skulle ha vinäger, honung och diskmedel i ett glas/burk.
    (50% vinäger, 50% honung och några droppar diskmedel)
    Jag hade inte honung så jag tog strösocker ist så det skulle bli sött
    pch så använde jag mig av äppelcidervinäger.

Och till min förvåning gick även vanliga flugorna ner sig där också.
    Bland alla hundratals bananflugor så låg det några flugor där.
    Vi bor i närheten en mindre ladugård, men har inte så många här inne som tur är.

Men det kan ju vara värt att testa att ställa fram några burkar eller glas med blandningen och se om det funkar.
    Ett glas i köket, och ett i vardagsrummet t.ex.

• Buster78

ställ en balja med vatten och diskmedel/såpa....Funkar skitbra!!

• Kimona
    OliviaEjvorBerg skrev 2011-08-02 17:17:35 följande:
    Klisterfilm? är det en sådan som skruvar sig?
    För det har vi testat och flugorna låter sig inte luras av dom! =(

en liten dosa... tänkvärt... ska prata med mannen =)
    Nej det är som ett listermärke du sätter på glaset (fönster, dörrar) och så drar du bort remsan så är det kletigt på. Typ som dubbelhäftande tejp
  • Buster78
    Kimona skrev 2011-08-02 18:18:21 följande:
    Nej det är som ett listermärke du sätter på glaset (fönster, dörrar) och så drar du bort remsan så är det kletigt på. Typ som dubbelhäftande tejp
    dom funkar sådär dom som ska sitta i fönstrena, men dom fungerar att sätta även på skåpsluckor mm....Spiralerna fungerar bättre hos oss, Man får hänga dom där man vet att dom är mycket. Flugorna här drar sig mot datorn, så vi har en hänger precis bredvid, den är full på ca 2 veckor!
  • Kimona
    Buster78 skrev 2011-08-02 18:24:24 följande:
    dom funkar sådär dom som ska sitta i fönstrena, men dom fungerar att sätta även på skåpsluckor mm....Spiralerna fungerar bättre hos oss, Man får hänga dom där man vet att dom är mycket. Flugorna här drar sig mot datorn, så vi har en hänger precis bredvid, den är full på ca 2 veckor!
    Svärisarna har både sådana och spiraler :) kombinationen är effektiv hos dom iaf.

Annars fick vi bort bananflugor med ättiksprit, honung, vatten och diskmedel i ett glas (kanske skål funkar bättre i detta fallet)
  • Buster78
    Kimona skrev 2011-08-02 18:28:59 följande:
    Svärisarna har både sådana och spiraler :) kombinationen är effektiv hos dom iaf.

Annars fick vi bort bananflugor med ättiksprit, honung, vatten och diskmedel i ett glas (kanske skål funkar bättre i detta fallet)
    ja vi har båda delar, med det som va effektivast va en balja med vatten och såpa
  • OliviaViktor
    Buster78 skrev 2011-08-02 18:31:51 följande:
    ja vi har båda delar, med det som va effektivast va en balja med vatten och såpa
    såpa? vad är det? Jag testar allt!

Nu har jag två skålar med honung, vatten, ättika och diskmedel.
  • Buster78
    OliviaEjvorBerg skrev 2011-08-02 18:45:41 följande:
    såpa? vad är det? Jag testar allt!

Nu har jag två skålar med honung, vatten, ättika och diskmedel.
    men snälla....vanlig såpa, sådan man har när man städar...Grönsåpa.....Grumme grönsåpa, finns även som gul!!
  • OliviaViktor
    Buster78 skrev 2011-08-02 19:56:42 följande:
    men snälla....vanlig såpa, sådan man har när man städar...Grönsåpa.....Grumme grönsåpa, finns även som gul!!
    Jamen snälla på dig själv!
    Jag har faktiskt inte sånt hemma och har aldrig haft! men nu vet jag!
Svar på tråden jag bor i ett flugbo! hjääälp