• Mammatilltretroll

Snälla hjälp mig att tolka min dotters provsvar! Blodbrist (lågt Hb) samt förhöjda Trombocyter samt för låga B-EVF och MCV.

Leah är 20 månader gammal.
    Äter dåligt.
    Växer väldigt dåligt.
    Infektionskänslig.

Husläkaren har tagit prover på henne inför att vi ska till barnläkarmottagningen.

Idag kom svar och det visar att flera saker är avvikande. Men det är inte förräns om ett par veckor vi ska till barnläkaren och vi bara fick provsvaren i handen idag utan någon genomgång eller förklaring "eftersom vi ändå ska till barnläkare inom snar framtid".
    Men eftersom många av proverna är avvikande så blir ju jag som mamma jätteorolig att det ska vara något allvarligt fel..
    Jag som inte är sjukvårdskunnig förstår inte riktigt vad detta innebär..
    Kan någon vänlig änglasjäl berätta för mig vad dessa värden står för??

B-Heboglobin. Hennes värde 97 (normalvärden 100-150)
    B-EVF. Hennes värde 0,30 (normalvärde 0,37-0,41)
    Erc(B)-MCV. Hennes värde 74 (normalvärde 76-94)
    B-Trombocyter. Hennes värde 681 (normalvärde 150-400)
    P-Albumin. Hennes värde 36 (normalvärde 36-48). Det ligger inom normal men precis på gränsen..

• Svar på tråden Snälla hjälp mig att tolka min dotters provsvar! Blodbrist (lågt Hb) samt förhöjda Trombocyter samt för låga B-EVF och MCV.
  • Maggis

Har hon någon infektion eller inflammationstillstånd? Det är nog det första jag tänker på när jag ser ett förhöjt TPK parat med blodbrist.

//Maggis
  • Mammatilltretroll
    Maggis skrev 2011-08-02 17:25:00 följande:
    Har hon någon infektion eller inflammationstillstånd? Det är nog det första jag tänker på när jag ser ett förhöjt TPK parat med blodbrist.
    Tack snälla för att du läste och svarade!!
    Nej hon har ingen infektion eller inflammation som diagnos nu.
    Men eftersom hon inte växer och äter osv så utreds hon...

Hon är super infketionskänslig. Och har senaste 10 månaderna haft minst 10-15 infektioner.
    Senaste gången hon var sjuk var i Juni. Då fick hon 41 graders feber, CRP på 214 och var inlagd på barnsjukhus i 4 dygn. Då misstänkte man bakterier, även om man aldrig hittade några, och gav antibiotika intravenöst. Dock hade hon inga andra symptom än hög feber och slö.

Då hade hon andra värden:

PROVSVAR 15/6 när hon var inlagd och hade 214 i CRP

B-Leukocyter. 33 (ref 6-16)
    B-Erytrocyter 3,6 (ref 4-4,9)
    B-Hemoglobin 91 (ref 100-150)
    B-EVF 0,27 (ref 0,37-0,41)
    Erc(B)-MVC 74 (ref 76-94)
    Erc(B)-MCH 25 (ref 24-30)
    Erc(B)-MCHC 336 (ref 290-350)
    B-Neutrofila granulo 25,9 (ref 1,5-8,8)
    B-Eosinofila granulo 0,1 (ref 0-0,6)
    B-Basofila granulo <0,1 (ref 0,0-0,1)
    B-Lymfocyter 4,5 (ref 3,0-11,2)
    B-Monocyter 2,9 (ref 0,2-1,0)

Men det var 6 veckor efter att dessa prover togs..

Övriga prover som togs nu var:

PROVSVAR SOM TOGS NU 28/7 när hon är frisk (men med dålig aptit och tillväxt)

B-Leukocyter. 12,2 (ref 6-16)
    B-Erytrocyter 4 (ref 4-4,9)
    B-Heboglobin. 97 (ref 100-150)

B-EVF. 0,30 (ref 0,37-0,41)
    Erc(B)-MCV. 74 (ref 76-94)
    Erc(B)-MCH 24 (ref 24-30)
    Erc(B)-MCHC 326 (ref 290-350)
    B-Trombocyter. 681 (ref 150-400)
    B-Neutrofila granulo 7,2 (ref 1,5-8,8)
    B-Eosinofila granulo 0,1 (ref 0-0,6)
    B-Basofila granulo <0,1 (ref 0,0-0,1)
    B-Lymfocyter 4,3 (ref 3,0-11,2)
    B-Monocyter 0,6 (ref 0,2-1,0)
    P-Albumin. Hennes värde 36 (normalvärde 36-48). Det ligger inom normal men precis på gränsen..
  • vampyria2

Ett tipps bara tänk på att om det skulle vara några allvarliga avikelser så skulle de höra av sig och du skulle få komma direkt till en läkare, de skickar inte bara ut svaren utan har lite koll först

• Mammatilltretroll
    vampyria2 skrev 2011-08-02 17:59:54 följande:
    Ett tipps bara tänk på att om det skulle vara några allvarliga avikelser så skulle de höra av sig och du skulle få komma direkt till en läkare, de skickar inte bara ut svaren utan har lite koll först
    Det har du rätt i :)
  • Guld gossarnas Super Mamma

Är nog inget jätte  allvarligt ändå,hennes prover av viker något på de flesta,kan ju bero på mkt,tex att hon svälter,får i sig allt för lite näring mm.
    Hade det tex varit något väldigt allvarligt,så hade dom kallat in er genast istället för låtit er väntat,så gjordes det med min lille son,de misstänkte Leukemi,nu hade han ej det iaf,utan en allvarligt imunsjukdom,men nog jobbigt ändå.
    Stort lycka till,och blir din oro allt för stor,så ring in till er läkare och få svar. 

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • SvenThorstens

Be att få en utredning på hennes immunförsvar, ett av dessa varningstecken räcker för att utreda:

Sex eller fler öroninflammationer per år. Öroninflammation med åtföljande hål i trumhinnan eller inflammation i klippbenets utskott bakom örat (mastoidit).
    Två eller fler bihåleinflammationer per år.
    Infektioner som inte läker på förväntat sätt under antibiotikabehandling.
    Två eller fler lunginflammationer per år.
    Dålig längd-/viktökning hos barn.
    Återkommande varbölder i hud och/eller andra organ.
    Långvarig uttalad svampinfektion i munhålan (muntorsk) eller på huden.

Infektioner på ovanliga ställen i kroppen och/eller infektioner som är orsakade av ovanliga smittämnen.
    Två eller fler djupgående infektioner såsom hjärnhinneinflammation (meningit), benröta, bindvävsinfektion eller blodförgiftning.
    Familjebakgrund med PID. www.pio.nu/cms/index.php&view=article&id=4&Itemid=43
  • Ugge
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2011-08-02 18:05:19 följande:
    Är nog inget jätte  allvarligt ändå,hennes prover av viker något på de flesta,kan ju bero på mkt,tex att hon svälter,får i sig allt för lite näring mm.
    Hade det tex varit något väldigt allvarligt,så hade dom kallat in er genast istället för låtit er väntat,så gjordes det med min lille son,de misstänkte Leukemi,nu hade han ej det iaf,utan en allvarligt imunsjukdom,men nog jobbigt ändå.
    Stort lycka till,och blir din oro allt för stor,så ring in till er läkare och få svar. 
    Håller med ovanstående talare. Lågt EVF är oftast på grund av förlite vätska etc samt förhöga trombocyter samma sak. Ser mer ut som näringsbrist det där sista. Men helt 100% kan man itne vara. Dock skulle jag rekomendera att skippa tänka på MCH etc. Detta då dessa saker allt som oftast påverkas av vätskeintag i första hand.

Sen barn i dagis ålder har en förmåga att få många infektioner. Min dotter hade 16st på ett år. Men endast 1 var bakteriell. Resten virus. Detta härrör sig till dagisvärlden.
Svar på tråden Snälla hjälp mig att tolka min dotters provsvar! Blodbrist (lågt Hb) samt förhöjda Trombocyter samt för låga B-EVF och MCV.