• pindile

Regler för provisoriskt pass!!??

Jag har ett provisoriskt pass för ett av mina barn. Vi är nu på sem i ett land och tänkte åka över till grannlandet för att bada och sola. Hur funkar det, kan man åka genom fler länder än de man angett när man ansökte om passet? Vill inte fastna i ett annat land och inte kunna ta oss hem......men hittar ingen info på nätet så tänkte att nån kanske vet som haft ett provisoriskt pass...........

• Svar på tråden Regler för provisoriskt pass!!??
  • norgesessan

Första google resultatet säger att det gäller för EN specifik resa.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • pindile

ja fast jag har även läst omd e som rest och backpackat, dvs åkt från land till land med provisoriska pass......jag har googlat och fick därigenom inget bra svar. Därför undrar jag om nån åkt så med ett sånt pass. Och det är ju EN resa vi gör, vi åker ju inte hem emellan.......::??

• evaoregon
    pindile skrev 2011-08-02 18:20:48 följande:
    Jag har ett provisoriskt pass för ett av mina barn. Vi är nu på sem i ett land och tänkte åka över till grannlandet för att bada och sola. Hur funkar det, kan man åka genom fler länder än de man angett när man ansökte om passet? Vill inte fastna i ett annat land och inte kunna ta oss hem......men hittar ingen info på nätet så tänkte att nån kanske vet som haft ett provisoriskt pass...........
    Jag tror att man kan åka till flera länder, MEN då skulle du ha angett de länderna när ni ansökte om passet. 
  • pindile
    JPT skrev 2011-08-03 20:09:38 följande:
    Läser mer här och se om det finns någon information: polisen.se/sv/Service/Pass-och-id-kort/Provis.../

det va på den sidan som jag fick reda på att man ens kunde skaffa ett sånt pass:) men tack ändå för tipset!!  Jag är lite fundersam iom att vi ju mellanlandar i ett annat land också på vägen, och det va ju inga problem. Därför tänkte jag att man borde kunna åka till nåt mer ställe. Vet ju att det finns dom som backpackat med ett provisoriskt pass och det är ju inte alltid man vet då i förväg ju hur man kommer åka och till vilka länder...
Svar på tråden Regler för provisoriskt pass!!??