• Jasådu

KUB vs träffsäkerhet? Hur var det för dig?

Hej, jag funderar på KUB-testerna som ju är rätt omdiskuterade här. Får en känsla av att de är så lite träffsäkra att de inte är värda att göras, men vill testa och se om den här bilden stämmer!! Min tanke är att detta är en omröstning som svaras av de som gjort KUB-test och sedan fött bebisen (och då kunnat se resultatet så att säga).

Så visa hur det varit för dig i den här röstningen! Det kan hjälpa oss andra smått kluvna...

Tack på förhand!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden KUB vs träffsäkerhet? Hur var det för dig?
  • Dimitra

Det finns ju inget rätt eller fel. KUB-test är ju bara en sannolikhetsberäkning och även om man får låg risk så kan det ändå vara så att man får ett DS-barn. Man kan ju inte beskylla testet för att ha gett felaktigt resultat.

Jag gjorde NUPP-test, fick låg sannolikhet och sedan en bebis utan DS.

The Dimitra universe.
  • sanoelle

Kub test två gr som visat hög risk, blodproven drog ner resultatet båda gr. Gjorde mkp som visade friska barn vilket de även är.

• Kazeer

Första barnet - Gjorde KUB-test och sannolikheten för DS låg. Sonen har inte DS.

Andra barnet - Gjorde KUB-test och sannolikheten för DS var tillräckligt låg för att vi inte skulle gå vidare med med ytterligare undersökningar. Sonen har inte DS.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Jasådu

*puffar lite!* flera som vill dela med sig av sina erfarenheter?

• amia01

Har inte röstat eftersom inget alternativ stämde in. Hög risk på KUB, 1:9, son utan DS men med lite andra problem, Finns mycket mer än DS som visas i ett KUB resultat, hjärtfel, njurproblem, andra kromosomavvikelser mm, men det får man väldigt sällan information om

• Lilla Hjärtat

Hm, det är ju svårt att rösta här. Känns som om du har uppfattat lite fel vad KUB är.?
    För det finns ju inget träffsäkert "rätt" eller "fel" i KUB-test, utan det är ju enbart en riskberäkning. Skulle man få t ex en risk på 1:3 så räknas ju detta som en mycket hög risk, men ändå är chansen 67 % att få ett "friskt" barn. Och får du en risk på 1:1000, så är det mycket liten risk, men en på 1000 av de som får denna siffra föder ett barn med kromosomfel.
    Jag tycker nog ändå, att bara man sätter sig in i vad testet innebär så är det ett bra verktyg. Får man låg risk så kan man ju undvika fvp och tvärtom.

Svar på tråden KUB vs träffsäkerhet? Hur var det för dig?