Primär herpesinfektion/höstblåsor?
Var till läkaren idag med en hängig och febrig lilleman som har ont när han sväljer. Läkaren kollade honom i halsen och tog ett halsflussprov som var negativt. Läkaren sa att det var tidigt men han trodde det rörde sig om ett förstagångsinfektion av herpes och att det kunde ta upp till en vecka innan lilleman blev bra igen. Mycket mer hann jag inte fråga då lilleman satte igång och stortjöt och ville inte vara med mer.
Febernedsättande och smärtstillande, kall mat som yoghurt, fil, smoothie och ljummen välling. Mjuk mat som små bitar ost och gurka utan skal och mjuk bröd med smör. Vad kan jag ge honom mer?
Är det vanligt att barn får en primär herpesinfektion?
Är det jag som har smittat honom? Fick själv en primär herpesinfektion för några år sedan som verkar ha lett till munsår/herpes. Kommer lilleman att få det med?
Kan det vara höstblåsor?
Läkaren sa ju inte säkert att det var primär herpesinfektion bara att det såg ut som det men att de tvar lite tidigt att säga. Det jag läser om primär så har de ofta hög feber och lilleman har bara haft runt 38-39 grader och nu dag 2 har han bara 37.8 efter en timmes vila.