• Angeeliicaa

Havandeskapspenning ni inom handels

Hej
    Ni som arbetar inom handels (livsmedelsaffär) vad har ni skrivit i ansökan om havandeskaps penning?
    Jag sitter ju i kassan, men det är mycket enformiga rörelser och tunga lyft, 10kilos säckar med kattsand och hundmat, sexpack läsk som väger mellan 8-12 liter, läskbackar. Sen häver vi på våra ciggarettlådor (som sitter ovanför kassan) upp och ner varje morgon och kväll. Vi får tobak och snus leveranser som ska packas upp samt tidningar och tidningsreturer som ska lyftas och placeras ut samt de som ska buntas och returneras. Sen är det svårt att komma ifrån och kunna gå på rast (det går ju inte fören det är lugnt med kunder) så ibland blir man sittandes i flera timmar i sträck. Fast det allra värsta är att man inte kan gå och kissa när man behöver för att man har köer, jag har ju en bebis som trycker sparkar på urinblåsan så är kissnödig stup i ett.

Men nog om mig vad har ni andra skrivit vad är väsentligt och vad är oväsentligt? Har hört att det inte är så stor chans att man får havandeskapspenning som kassörska men jag tycker inte att man klarar arbetet fullt ut, det går inte lika lätt med en stor mage och en värkande rygg som det gör i vanliga fall. Jag vet inte hur jag ska formulera mig tycker det jag har skrivit mest låter som gnäll :(

• Svar på tråden Havandeskapspenning ni inom handels
  • Marnet

Jag jobbar o livsmedelsbutik o blev nekad h penning min förra grav... När jag ringde upp o ville ha ett mer utformat svar så lät ungefär som att de e väl inte så svårt o sitta i kassa o dra saker med streckkod hjälpte inte att jag förklarade mer ingående vad de innebär att sitta i kassa men de va lönlöst...

• Angeeliicaa

Ja men det är så jag med har hört att de tycker. Men det är inte så enkelt alla gånger, eller inte svårt heller men lyften försvårar ju

• Freja0811

när jag ansökte om det förra graviditeten blev det avslag med anledningen att det är inte jobbigt att sitta. i kassan. diskriminering tycker jag då det är mer krävande än vad folk tror.

• Nina88

Jag blev också nekad med den motivering att de där tyngsta som att bära tidningsreturer och liknande kan jag få hjälp med... Jag hade 50% kassatjänst och 50% golvtjänst så ja fick bara godkänt 50% och fick alltså sitta kvar i kassan på halvtid ;)

• Piff

Jag jobbar också i mataffär, men går både på golvet och sitter i kassan.
    Jag fick iaf 100% GP utan problem, men en kollega som gör samma saker fick 50% några veckor innan mig...
    vet inte vad de räknar på, antar att det beror på vad man får för handläggare.

Jag skrev detaljerat om alla olika delar som hör kassatjänsten till, som att ciggskåpen sitter högt och att man måste vrida och sträcka på sig för att nå ciggpaketet --vilket gör ont i ömma fogar.
    Vi har filmuthyrning i kassan, filmerna ligger i ett skåp på golvnivå så varje gång en film ska hyras ut/lämnas tillbaka måste jag hoppa ner från stolen, böja mig och dra fram lådan.
    Trisslotter och frimärken + pantkvitton, rabattkuponger mm ligger i en låda vid sidan av kassan 3 dm under stolens sitthöjd, så varje gång något sånt ska hanteras (OFTA) måste jag vända mig och böja mig ner.
    Jag skrev att det är en ensidig belastning och att magen är ömtålig och ivägen så att jag har svårt att nå varorna.
    Vi har även läkemedel i kassan, på en hylla bakom en kassa som vi inte använder så när någon vill köpa läkemedel blir det ett hopp ner från stolen, gå och hämta varan, hopp tillbaka.
    Tömma papperskorgar och kundkorgar gör kassapersonalen själv vilket också blir jobbigt med värkande rygg och stor mage.

Tänk igenom allt du gör under ett arbetspass, och skriv noga! Släng även in lite gnäll om vad som gör ont och vad som är svårt att klara av med graviditetskrämpor om du har några :P
    Du kan ju även lägga till hur långt du har till/från jobbet och att det gör att du inte orkar så mycket (om du har långt och åker buss/går)

• Angeeliicaa

Tack för tipsen Havanna, det är svårt att komma på allt man gör under dan för det går ju automatiskt men det var bra det där med var man har alla grejer om man måste böja sig eller gå iväg osv. :)

• Marnet

Hur har de gått för dig?? Denna gången fick jag beviljat 100%! Lustigt då inget egentligen har ändrats. Undrar om de kan bero på att jag varit sjukskriven större delen av grav för foglossning o ryggproblem? De fanns en ruta att kryssa i om sjukskrivning nämligen jag kan inte komma ihåg om den har varit med innan eller inte o denna gången tänkte jag inte ens ansökt om hp men blev uppringd av fk o hon tyckte att jag skulle prova att ansöka iallafall!

• Angeeliicaa

Hej
    jag fick ingenting med motiveringen att det inte är tillräckligt fysiskt krävande så arbetsförmågan är inte nedsatt. Ändå skickade jag in det för omprävning och där skrev de ner vad som krävdes för att få det beviljat och alla mina saker jag hade skrivit fanns med i denna text men ändå avslog dom. Idioter!

• 86a

Jag jobbar också i butik, och tycker det är helt sjukt att det verkar vara så svårt att få HP. Har du försökt med sjukskrivning?

Jag tycker magen är i vägen, jag når knappt fram till tangentbordet som det är nu och då är jag "bara" i v 20. Hur ska det bli sen? Som någon annan sa så e det ju väldigt mycket hoppa upp och ner och hämta snus/cigg/läkemedel.. sträcka sig efter lotter.. och överhuvudtaget en stressig arbetsmiljö med väldigt hög ljudnivå från både band, scanner, tjutande pantmaskiner, skrikande barn etc..

Svar på tråden Havandeskapspenning ni inom handels