• Anonym (orolig)

Hur länge är barn i familjehem?

Mitt barn ska placeras i familjehem hos mitt ex (ej pappan) medan jag rehabiliteras.

Hur länge måste barnet vara placerat? Är det alltid minst 1-3 år....... eller KAN det avbrytas tidigare om allt verkar okej och stabilt med mig?

Mår sååå dåligt över detta......

• Svar på tråden Hur länge är barn i familjehem?
  • Nyfiken gul

min son har varit i familjehem i snart 10 år... (frivillig placering)

soc jobbar givetvis alltid utifrån att barnen ska hem tillbaka till sina föräldrar, men det innebär ju att man faktiskt måste visa att ens liv fungerar som det är tänkt. Så du kan ju inte bara genomgå en rehabilitering - du måste ju också visa att du klarar av att fungera i ditt nya liv.

idag är sonen 13 år och har sitt liv och sina kompisar och är etablerad i sin familj och då flyttar man inte på honom. han får avgöra själv sen hur han vill ha det när gymnasiet börjar om han vill flytta hit då eller gå kvar där han är.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (orolig)
    Nyfiken gul skrev 2011-08-02 21:01:34 följande:
    min son har varit i familjehem i snart 10 år... (frivillig placering)

soc jobbar givetvis alltid utifrån att barnen ska hem tillbaka till sina föräldrar, men det innebär ju att man faktiskt måste visa att ens liv fungerar som det är tänkt. Så du kan ju inte bara genomgå en rehabilitering - du måste ju också visa att du klarar av att fungera i ditt nya liv.

idag är sonen 13 år och har sitt liv och sina kompisar och är etablerad i sin familj och då flyttar man inte på honom. han får avgöra själv sen hur han vill ha det när gymnasiet börjar om han vill flytta hit då eller gå kvar där han är.
    Ja, jag förstår att jag måste må bra och vara stabil. Men är 1 år alltid den "kortaste" placeringstiden?

Hade killen inte blandat in soc hade jag flyttat hem igen efter rehabiliteringen och vi hade fortsatt vara en helt fantastisk familj ...... men nu kan jag aldrig förlåta honom. Demon
  • Anonym (orolig)
    Anonym (orolig) skrev 2011-08-02 21:05:58 följande:
    Ja, jag förstår att jag måste må bra och vara stabil. Men är 1 år alltid den "kortaste" placeringstiden?

Hade killen inte blandat in soc hade jag flyttat hem igen efter rehabiliteringen och vi hade fortsatt vara en helt fantastisk familj ...... men nu kan jag aldrig förlåta honom. Demon
    Tillägg - detta är INTE frivilligt !
  • Anonym

Men vadå? Vad konstigt! Ingen är i familjehem 10 år, om ngn förälder funkar! Ingen kan ersätta en förälder! Då flyttar man väl?! Nä, det kan vara kortare än 1 år!

• Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2011-08-02 21:12:50 följande:
    Men vadå? Vad konstigt! Ingen är i familjehem 10 år, om ngn förälder funkar! Ingen kan ersätta en förälder! Då flyttar man väl?! Nä, det kan vara kortare än 1 år!
    Okej, tack för svaret.

Det var det jag undrade, om 1 år är den kortaste placeringstiden eller om det kan avbrytas tidigare. Kan isåfall exet intyga att jag mår bra igen? För soc har jag inget som helst förtroende för, dem kan nog placera barnet där hela livet bara för att dem KAN....
  • Nyfiken gul

är barnet under LVU gäller förmodligen andra regler då får du höra med soc vad dom anser.

oavsett hur länge barnet vistas gör man ju alltid en utvärdering varje halvår för att höra hur både föräldern och barnet har det och hur saker o ting har fungerat.

• Nyfiken gul
    Anonym skrev 2011-08-02 21:12:50 följande:
    om du syftar på mig så finns bara jag som förälder för sonen och då jag inte har fungerat på många år pga min Asberger diagnos så får han bo kvar där han bor.  Jag i samråd med soc har kommit fram till att det är det bästa för sonen som dessutom själv dras med ADHD.

Däremot är sonen ofta hos mig så man kan säga att han faktiskt har två hem vilket ju också är tanken.

Alla har olika behov och möjligheter helt enkelt.
  • Anonym (orolig)
    Nyfiken gul skrev 2011-08-02 21:24:16 följande:
    är barnet under LVU gäller förmodligen andra regler då får du höra med soc vad dom anser.

oavsett hur länge barnet vistas gör man ju alltid en utvärdering varje halvår för att höra hur både föräldern och barnet har det och hur saker o ting har fungerat.
    Nej, jag kommer godkänna en SOL placering just för att slippa lvu.

Men det är såååå trist att det blev såhär, sambons och min plan var att jag skulle bo ifrån dem tills jag mår bra igen. Nu blev det inte så......

Jag mår riktigt bra ca 4 månader i taget och då har vi det helt underbart - han är (var) min drömman och han tyckte samma om mig. Men nu är familjen splittrad och blir aldrig hel igen. Det är så fruktansvärt tragiskt allting.
  • Anonym (orolig)
    Nyfiken gul skrev 2011-08-02 21:24:16 följande:

6 månader är ALLDELES för lång tid.... Max 3 månader kan jag möjligen "gå med på".
  • Nyfiken gul
    Anonym (orolig) skrev 2011-08-02 22:03:52 följande:
    6 månader är ALLDELES för lång tid.... Max 3 månader kan jag möjligen "gå med på".
    fast nu handlar det ju inte om dig utan om barnets bästa och att det faktiskt är placerat och att du ska kunna ta hand om det.

för om du får hem barnet för tidigt och det av nån orsak inte fungerar så kan det bli ännu värre för både dig och barnet .

Du får ju nu chans att ta hand om dig själv och bli den bästa mamman i världen för ditt barn, TA den chansen. barnet mår bra och kommer att ha det bra och det är det som är det viktigaste.

och du blir ju inte "av" med ditt barn - du är fortfarande barnets vårdnadshavare och får bestämma kring det som behöver beslutas och du kommer ju att ha regelbunden kontakt med det.

Så det handlar inte om att gå med på något - du har faktiskt inte så mycket val om du vill bli den bästa mamman du faktiskt är....
Svar på tråden Hur länge är barn i familjehem?