• perniebernie

Toyota Verso eller Nissan Qashqai??

Vi måste köpa en ny bil då vår gamla bara är skrot och knappt startar.
    Vi har 2 småbarn (1 och 4 år) och är två vuxna. Just nu har vi en Renault Scenic och det jag gillat med den är att man sitter ganska högt när man kör.
    Därför vill jag ha något liknande. Har kollat mycket på Toyota Corolla Verso och tycker den verkar ha allt vi vill ha, men så har jag också sett Nissan qashqai och tycker den verkar påminna om Toyotan.

Man har ju hört så mycket bra om Toyota, att det ska finnas minst anmärkningar på dem hos bilbesiktningen osv.
    Vet dock inget om Nissan.

Rent spontant, ni som vet lite, vilken är bäst av Toyotan och Nissan? Eller har ni någon annan bil att rekommendera som är liknande? Vi tänker oss max 150 000:- för bilen och den ska max vara 5 år gammal!

Jättetacksam för minsta lilla hjälp, är så svårt!!!!!  :)

• Svar på tråden Toyota Verso eller Nissan Qashqai??
  • Gabbe75

Jag hade tagit Nissan alla dagar i veckan. Spana efter versionen som heter +2. Den är något längre och bjuder på bättre benutrymme i baksätet. Corolla Verso är ju bara en vanlig småbilskombi. Inte ens jämförbar enligt mig och alldeles för liten för en familj på 4 personer.

• Pixboy

Både Nissan och Toyata är japanska bilar, men Toyota tar bättre betalt för kvalitetsryktet.

Corollo verso är en bil med två nödsäten längst bak och kan alltså frakta 7 pers eller 5 pers och mycket bagage.

Qashqai är mer av en Suv, 5 åkande och bagage i klass med Golf men helt ok. Finns en Qashqai +2 som är längre och har 2 extrasäten som Verso, men denna version kom senare och har inte kommit ner i pris än.

Klarar ni er med utrymmet i Qashqai hade jag valt den, spana efter en med glastak det gillar barnen

• perniebernie

Tack för era svar!
    Men rekommenderar ni Nissan för att den är bättre som bil, om man nu bortser från bagaget och benutrymmet?
    I vår Renault Scenic som vi har nu är det inte jättemycket bagageutrymme, men vi har klarat oss jättebra på det så vi behöver inte större. Vet inte om Toyotan och Nissan är i samma stil?

Men...vill inte ha en bil som krånglar en massa som Renaulten har gjort, och har hört att Toyota har grymt lite anmärkningar hos bilbesiktningen. Är det samma med Nissan-bilen?

Antar att vi måste ge oss ut och provköra båda bilarna för att få en känsla för vad vi gillar :D

• Pixboy

Framför allt är det två typer av bil, behöver minibuss satsa på verso annars Qashqai. Qashqai har bagage i klass med scenic medan verso mer har som Grand scenic

Nissan har också bra kvalitetsryktet!

Ut och testa!!! :)

• Gabbe75

När det gäller kvaliteten tror jag TS kommer bli nöjd oavsett om valet faller på Toyota eller Nissan.

ALLT är bättre än Renault, Peugeot och Citroen.

Men som sagt - som barnfamilj bör man satsa på versionen som heter +2.

• Korsriddaren

Toyota har garanterat högre kvalitet och bättre andrahandsvärde än vad Nissan har. Dessutom får du Toyota kvalitetsgaranti (8 år eller 15 000 mil) på alla begagnade Toyotor som är äldre än 24 månader, om du köper den hos en återförsäljare. En detalj i sammanhanget som är mycket viktig. I övrigt håller jag med många andra att det är lite svårt att jämföra en Verso med en SUV.

• MikaW

Hej! Vi har en toyota corolla verso och jag skulle inte byta ut den mot något annat! Den e super! Vi har oxå två barn och lastutrymme finns även fast man har två barnstolar och vagnen med sig! Vi har haft bilen i 4 år och enda som vi har reparerat är en lampa.. :) Så när vi vill byta blir det en likadan men nyare... vår nuvarande är -05 årsmodell..

• perniebernie

Det låter ju jättebra Neecah!!

Jag undrar en sak till kom jag på... :)

Är det stor skillnad på bilskatt o försäkring för de båda bilarna????

• Korsriddaren
    perniebernie skrev 2011-08-10 21:22:32 följande:
    Det låter ju jättebra Neecah!!

Jag undrar en sak till kom jag på... :)

Är det stor skillnad på bilskatt o försäkring för de båda bilarna????
    Gå in på bytbil.com ta reg.nummer på bilar du vill jämföra och sen in här för att se vad årsskatten är. 
Svar på tråden Toyota Verso eller Nissan Qashqai??