• Anonym (Orolig)

Pappan klarar inte av barnskrik

Jag har problem med att fadern inte pallar med vårt barns skrik eller gråt. När mitt barn skriker, oavsett anledning, hungrig, magknip eller blöjan så blir han tokgalen och drar på sig hörselkåpor. Han blir aggresiv och skriker åt barnet att vara tyst. Han klarar heller inte av att trösta och låter barnet mest bara ligga och skrika i så fall tills jag kommer. Han har aldrig slagit eller nått, blir bara hårdhänt i hanteringen. Annars när barnet är tyst är han jättebra.

Detta har gjort att jag inte kan lämna mitt barn ensamt med sin egen pappa. Det är ganska jobbigt då jag hittills aldrig fått en ensamtid.

Är detta normalt?
    (Bebis är bara 3 månader)

• Svar på tråden Pappan klarar inte av barnskrik
  • BlommyNess12

Nej det är inte normalt alls, inte ett dugg någonstans..

• La Lola

Näe det låter inte särskilt normalt....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Philippa

Inte ett dugg normalt.... han måste söka akut hjälp!

• Dimitra

Det är inte normalt att besvara sin bebis försök till kommunikation med skrik och att inte lyssna alls.

Prata med BVC så kan du säkert få tips om vart ni kan vända er så pappan får stöd i sin föräldraroll.

The Dimitra universe.
  • Anonym

Nej det låter inte alls normalt. Det är dessutom i liknande situationer barn ofta råkar ut för shaken-baby syndrom, hårdhänt hantering som oavsiktligt skadar barnet.

Att dra på sig hörselkåpor när ens lilla spädbarn skriker är en kraftig varningssignal tycker jag att allt inte står rätt till. Tycker du ska kontakta bvc omgående för råd och hjälp med detta.

• Anonym (Wildrat)

Nej, det är i allra högsta grad onormalt beteende. Han borde söka hjälp och du borde söka ny lägenhet. Vill ni fortfarande vara ihop så är det bättre för ditt barn att ni är särbos. Som det är nu misshandlar han ditt barn. Misshandel är mer än bara slag, hårdhänt behandling, aggressivitet och försummelse av barnets behov är precis lika mycket misshandel men lämnar inga blåmärken efter sig...

• Anonym

Vissa personer är extremt ljudkänsliga. Ingen ursäkt, men en förklaring och i de flesta fall kan man få hjälp för beteendet.
    Om han dessutom lär sig tyda barnets skrik kan han tillgodose barnets behov = skrik en kortare stund än annars.

Men, hur som helst bör han söka hjälp eller bo själv.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-03 09:28:12 följande:
    Vissa personer är extremt ljudkänsliga. Ingen ursäkt, men en förklaring och i de flesta fall kan man få hjälp för beteendet.
    Om han dessutom lär sig tyda barnets skrik kan han tillgodose barnets behov = skrik en kortare stund än annars.

Men, hur som helst bör han söka hjälp eller bo själv.
    Ja, skriknivån lär knappast bli mindre med åren så något måste ju göras.
Svar på tråden Pappan klarar inte av barnskrik