Anonym (man) skrev 2011-08-03 11:51:43 följande:
Jodå jag vet precis skillnaden mellan anledning och ursäkt etc... det är något som jag och mitt ex diskuterade väldigt ofta under vår "kris" pga av hennes otrohet som slutade i en separation. Problemet är bara att det är väldigt väldigt vanligt att den som varit otrogen mer och mer går över till att använda anledningar som ett försvar för sina handlingar. Jag var otrogen för att.... det finns en hårfin linje där som är väldigt frestande att överträda eftersom det lättar lite på skuldkänslorna... det är oxå en fälla därför att det är väldigt lätt hänt att det blir mer och mer sådant ju mer skuldkänslor man känner , att man lämpar över en del av sin egen skuld på sin partner för att på något sätt rentvå sig själv.
Resonemanget , jag var otrogen för att.... har ett inbyggt fel... de flesta par har liknande problem i sina förhållanden , problem som öppnar dörren för otrohet , gör en mottaglig för det. Men bara vissa VÄLJER att vara otrogna , andra väljer att tala om det med sin partner , eller avsluta sina förhållanden innan de ligger med andra. Mao att säga att jag var otrogen för att.... eller förhållandeproblemen som LEDDE till en otrohet... är ett sätt att rättfärdiga sig , att göra sin partner delaktig. Förhållandeproblem öppnar dörren för en otrohet ja , men beslutet att ta steget genom den dörren står man för alldeles själv.... förstår du skilladen ?
För övrigt låter du väldigt likt mitt ex du med... och det lustiga med henne var att hon oxå aaaaaldrig mer skulle vara otrogen , vilket jag tyvärr gick på och gav henne en ny chans , men det visade sig senare att hon fortsatt vara otrogen hela tiden , trotts jättefina argument och en massa diskutioner på FR om anledningarna till hennes otrohet. En annan lustig grej är att hon gjorde en massa inlägg i ett annat forum kring sin otrohet , anonymt såklart. Om det märkliga är att i början så beskrev hon det som att hon var rätt nöjd med sitt förhållande men saknade passionen etc (det vanliga) och att hon helt enkelt var sugen på att knulla med någon annan , en kollega. Sedan när hela helvtet brakade loss och det blev stora konsekvenser av hennes otrohet så började inläggen helt plötsligt ändra karaktär , då hade hon helt plötsligt lidit alla helvetes kval i vårt förhållande , och det blev mer och mer sådan ju större konsekvenserna blev. Mao så använde hon vårt förhållande som en slags syndabock för hennes otrohet , genom att göra sig själv till ett stackars offer och mig till medskyldig så lättade hon på sin egen skuld... väldigt praktiskt. Och det fortsätter än idag efter ett år som skiljda , hon fortsätter att svartmåla mig så mycket som möjligt , göra mig till boven i dramat , göra sig själv till ett stackars offer med alla hon pratar för att rentvå sig själv. Väldigt medvetet och planerat.
Det är anledningen till varför jag är skeptisk till inlägg där folk försöker hitta "anledningar" till sin otrohet , eller där folk säger att de aaaaaaldrig mer kommer göra det eftersom jag hört de flesta sådana argument och erfarit att de som varit otrogna ofta förstätter med det. Både i min egen erfarenhet och bland mina vänner och bekanta.
Ang varför ditt ex vill fortsätta ha sex med är väl just pga sex..... han vill väl ha någonstans att doppa tills han hittat någon ny. Om han aktivt söker kontakt med andra tjejer så har jag svårt att tro att han vill bli ihop med dig igen. Men det enda sättet att få reda på det är väl att prata med honom om det ?
Ursäkta, men vart exakt står det skrivet att jag inte är redo att ta ansvar för mina misstag? Det är inte för att ditt ex inte tar ansvar, att jag också struntar i att göra det. Och nej. Jag tänkert aldrig mer vara otrogen, inte mot mitt ex (om vi nu skulle bli ihop igen) eller någon annan. Jag har lärt min läxa hård och ordentligt och jag tänker ändra på mig.
Men du har rätt; det finns absolut inga ursäkter, eller anledningar för den delen, som försvarar min otrohet. En mycket enkel anledning skulle väl kunna vara att jag har varit en ren självisk och dum idiot. Samtidigt var jag inte riktigt medveten just då om att jag var det, men det ursäktar inte mitt beteende och
det är jag mycket
väl medveten om.
Däremot, när man hamnar i en sådan kris i en relation, där otrohet är involverad, då är det viktigt att man försöker förstå VARFÖR saker och ting blev som de blev. Både jag måste förstå detta, för att kunna förlåta mig själv och stå för mina misstag, och han är tvungen att förstå det, för att det då blir lättare att hela sitt hjärta och få tillbaka sitt självförtroende.
Dock skyljer jag inte på honom. Vi hade en dålig relation. För detta, påstår jag att både jag och han måste ta 50% ansvar var. Otroheten står jag för till 100%. Det är en kombination av en dålig relation och mitt extremt dåliga självvärde. Hade inte jag haft detta dåliga självvärde, hade jag troligen inte varit otrogon, trotts den dåliga relationen vi hade. Då hade jag antingen gjort slut, eller löst det på ett annat, smartare sätt. Det låga självvärde står jag för själv. Jag säger inte att det är hans fel, inte ens min mammas fel, som struntade i att bekräfta mig som barn (och nej, jag söker inte något medlidande nu). Utan det är jag. Som vuxen borde jag har tagit ansvar för mig själv och mina känslor, och det gjorde jag inte.
Jag ska tillägga att både jag och mitt ex går i individuell terapi. Han för att lära sig att uttrycka sina känslor och bearbeta smärtan. Och jag, ja också för att lära mig samma sak, samt ta ansvar för mina känslor och därför höja mitt självvärde.
Dessutom går vi i parterapi. För att förstå och hitta tillbaka tillitet. Även om vi aldrig kommer bli ett par igen, så gör vi parterapin, för vi vill vara de bästa föräldrar för våra barn som vi bara kan. Själv hoppas jag dock att vi kan hitta tillbaka till varandra.
Vad gäller sexet. Jag har själv tänkt tanken att han
bara utnyttjar mig tills han lyckas få nästa brud i sängen. Men sexet vi har, är magisk, nästan spirituell. Kanske för att vi nu har inget att förlora. Även våra samtal är väldigt intima; vi har pratat mer de senaste veckorna än vad vi gjort på 9,5 år. Ändå snackar han om att knulla första bästa kvinna som bekräftar honom. Och det är där jag blir förvirrad och ledsen. Ja, jag har gjort fel. Stort fel. Men som mamma till hans barn och kvinnan han, enligt han, har älskat i 9,5 år, hoppas jag att han åtminstone ger den här provseparationen en chans; vilket betyder att han minst kan vänta några månader innan han går och slänger sig i ett nytt förhållande. Att han vill ha sex med en annan, kan jag nog förstå. En one night stand, för att få känna hur det är med en annan kvinna, fine, det skulle såra mig också, men det är inte samma sak som att leta efter en ny efter så kort tid. Jag hoppas däremot att han kan ge "oss" och vår möjliga framtida relation "the benefit of the doubt". M.a.o. att vi som sagt tar den här distansen för att hittar oss själva igen. Skaffar han sig direkt en ny kvinna, då är det väl ingen provseparation, utan en definitiv separation. Och då får ingen av oss tid att hela, låt bli en chans att hitta tillbaka till varandra.
Det kanske låter som bullshit i dina öron, anonym (man), men jag har lixom vaknat ur ett koma, där jag var helt bortkopplat ifrån mina känslor. Idag förstår jag hur mycket jag älskar honom. Det kan dels bero på rädsla. Men framför allt beror det på att jag faktiskt gör det, och att jag tappat bort mig själv ordentligt dem senaste två åren. När jag ser tillbaka på det jag har gjort och skrivit och hur jag betett mig, känner jag knappt igen mig själv. När jag träffade honom för 9,5 år sedan, visste jag att jag skulle leva ut mitt liv med honom. Och det vill jag fortfarande. Ibland kan man få en andra chans, och göra någonting bra med det.
Ge mig gärna mer input eller feedback, Anonym (man), om du orkar, för jag vill vara den bästa människan jag kan vara nu, för mig, honom och mina barn. Du blev sårad av din egen ex-fru, och då förstår jag att du reagerar precis som du gör. Mitt ex's kompisar reagerar olika. Många dömer inte. Det är dock framför allt kompisar som själva blivit sårade av en kvinna, som är väldigt bittra och försöker övertyga honom vilken bitch jag är. En sådan har han nu åkt på semester med. Hans tjej kom hem från en dag till en annan och lämnade honom för hans kompis tillsammans med det ett-åriga barnet som han trodde var hans, men egentligen var kompissens. Han förlorade alltså barn och fru på en dag. Great. (inte great för honom såklart, men på nåt sätt tycker jag att han är fel och bittert sällskap för mitt ex just nu, för det enda han kläcker ur sig nu är hur varje kvinna på jorden är piss-ursäkta språket).