• Utopia

Eran uppfattning om Bahai

Jag är nyfikna på att veta vad ni vet om Bahai-rörelsen. Vad har ni för erfarenheter av den? Har ni ens hört talas om den nånsin? Är den väl känd eller inte, vad säger ni?

Jag tycker man hör den nämnas nån gång då och då nånstans. Jag stötte på den första gången i ett arbete i skolan faktiskt, jag valde det själv. Jag bara snubblade över en folder i biblioteket och ville läsa mer om de. Men nu kommer jag inte ihåg så mycket av vad jag läste.

Jag tycker att grundläggande idén med den är mycket bra. Men är det så bra som det låter...? Hur har det gått för den internationellt, nån som vet?

Här är en länk till svanska Bahai, så ni som inte vet vad det är kan läsa lite mer om vad det är:
    www.bahai.se/vab_vab.php

• Svar på tråden Eran uppfattning om Bahai
  • marina81

Jag har hört talas om den. Vid första anblicken verkar det vara mycket som är bra, men jag vet inte hur det är i praktiken. Hade tänkt forska lite mer om den faktiskt..får väl se vad jag upptäcker..

• marina81

Bahais uppfattning om hämnd...user.tninet.se/~ryx768b/ram3.htm

"Hämnd...är...klandervärt, ty genom hämnd uppnås inget gott resultat av den hämmande. Så om en människa slår en annan och den, som är slagen, hämnas genom att slå tillbaka, vilken fördel vinner han? Blir detta balsam på hans sår eller lindring för hans smärta? Nej, Gud förbjude! Båda handlingarna är i sanning detsamma, båda är skador, den enda skillnaden är att den ena inträffade först och den andra därefter. Om därför den som är slagen förlåter, ja, om han handlar på ett sätt som är motsatt det, som gjorts mot honom är detta berömvärt
    När Kristus sade: "Om någon slår dig på den högra kinden, så vänd ock den andra till honom" var det med syftet att lära människorna att inte ta personlig hämnd. Han menade inte att om en varg skulle anfalla en fårhjord och vilja förgöra den, skulle vargen uppmuntras att göra det. Nej, om Kristus hade vetat att en varg trängt in i flocken och skulle förgöra fåren, skulle Han helt säkert ha förhindrat det."

• Themis

Har väl hört ett och annat men jag tycker nog det luktar lite halvskumt, som de flesta trosriktningar som försöker bestämma vad jag ska göra...

• Utopia

Menar du det Bimsan? Försöker de bestämma? Det verkar ju precis tvärtom! Men det var lite det jag menade i TS, hur bra är det _egentligen_? Är det så verkligen så bra som det låter...? Och det kanske låter bra, men hur enkelt är det egentligen?

• marina81

De har ett bra budskap av vad man kan utläsa, sen vet man ju inte hur det skulle vara att vara med i en församling..jag personligen försöker ju undvika all organiserad religion ..men som inspiriation till tankar om gud så verkar de i stort ha helt ok åsikter.

• Utopia

Jag förstår ju inte hur det funkar i praktiken. Vissa religösa är ju helt allergiska mot de av annan åsikt, eller kan vilja försöka omvända folk så fort de får chansen. De kommer ju naturligtvis inte ansluta sig till något sådant. Och sen de andra, som visar tolerans och respekt för andra och deras inställningar, de har ju redan de bra inställningarna, och deltar säkert redan med bra inställning bland andra människor. De är ju liksom redan del av ett "inofficiellt bahai".

Men jag undrar, de pratar mest om de "stora" religionerna, men de små då, som kanske inte har några gudar eller nåt alls? Man kan inte få in allt under deras tak så att säga. Hur ser de på det tro?

• marina81

Ja, det är en bra fråga..jag brinner ju lite särskilt för indianreligioner (har kanske varit indian i ett tidigare liv ) , räknas deras budskap också in eller??? Finns det inom bahai något som kallas avgudadyrkan??

• Utopia

Hm, på nåt sätt skulle jag vilja jag se ett mindre religöst Bahai tror jag. Ännu mindre regler och riktlinjer och "guden" bla bla. Tal om gud avskräcker nog en del. Fast å andra sidan är det väl då omöjligt att få med de av de störra religionerna, som har en gud. Alltså skulle jag vilja se mer som en fredssammanslutning och inte nåt religöst. Fast hm, sånt finns väl redan egentligen..?

• marina81

ja, det finns väl en hel del organisationer som jobbar för fred..fast nu kom jag på nåt..jag snubblade över bahai när jag läste om hopi-indianernas profetior..så tydligen så är mindre religioner också inräknande i bahai..

• Utopia

Sä här säger de om homosexuella->"What is the Bahá?í attitude towards homosexuality?

Bahá?í law limits permissible sexual relations to those between a man and a woman in marriage. Believers are expected to abstain from sex outside matrimony. Bahá?ís do not, however, attempt to impose their moral standards on those who have not accepted the Revelation of Bahá?u?lláh. While requiring uprightness in all matters of morality, whether sexual or otherwise, the Bahá?í teachings also take account of human frailty and call for tolerance and understanding in regard to human failings. In this context, to regard homosexuals with prejudice would be contrary to the spirit of the Bahá?í teachings."
    www.bahai.org/faq/practices/sexuality

Ja, toleransbiten är ju bra. Men det är ändå för lamt för mig. Allmänt säger de:

->"The Bahá'í teachings include laws and prescriptions for the spiritual and moral life of the individual and for the governance and development of society. The laws for one?s personal life include, among others, daily prayer, observance of a period of fasting, the education of children, abstention from partisan politics, and the obligation to engage in a trade or profession. Other moral and ethical principles include prohibitions against backbiting, extramarital sex, gambling, and the nonmedical use of alcohol or drugs. Furthermore, Bahá'u'lláh delineated principles and institutions designed to set a pattern for the effective functioning of a unified society and the material well-being of the world?s peoples. "
    www.bahai.org/faq

Det är för religöst för mig. Delvis är det såklart bra, men alldeles för strikt för mig att anamma som nåt riktigt bra

• marina81

ja..men för dem som verkligen vill ha en strikt religion, och det är ju en del, så är ju det en mycket mer positivt budskap än en del andra religioner..

• RadixLecti

Utopia. Det är bara att bli buddhist.

• Utopia

Jo marina, men vem som redan _har_ en religion, ex islam, skulle vara villiga att bredda den och anta Bahai, också? Förstår du hur jag menar? De som inte vill ha strikt religion kommer inte vilja gå med Bahai. Och de som vill ha strikt religion, går med i den religionen först, tror jag.

Jag trodde detta var ett försök att ena olika människor under samma flagg, men det verkar snarare så ju mer jag läser att vara ett substitut för de andra religionerna. Man vill "ta över" folket från de. Och visst har du väl rätt, detta är ändå _bättre_, men enligt mig inte tillräckligt bra

Svar på tråden Eran uppfattning om Bahai